Citat:
Jag har ju tidigare påpekat, att det som Dumpen sysslar med inte precis är "raketkirurgi" (och blev påhoppad av dumplingar som verkade anse sig vara raketkirurger och därmed förnedrade av min anmärkning)... Mao: inga "hemlisar" beträffande Dumpens verksamhet – dess verkningsgrad är besvärande låg.
Vi som läser traditionella medier ser ju, hurusom Polisen stup i kvarten avslöjar och infångar sexuella förbrytare – även pedofilnätverk – utan mycken hullaballoo från deras sida... Jo, jag inser, att Dumpen påstår sig infånga sådana innan de har begått något brott... Besvärligt läge, eller hur? Särskilt lyckosamma kan man ju inte påstå att Dumpen är i det avseendet – men de har ju sitt livsuppehälle genom att förnedringskåta dumplingar swishar sin belåtenhet...
Vi som läser traditionella medier ser ju, hurusom Polisen stup i kvarten avslöjar och infångar sexuella förbrytare – även pedofilnätverk – utan mycken hullaballoo från deras sida... Jo, jag inser, att Dumpen påstår sig infånga sådana innan de har begått något brott... Besvärligt läge, eller hur? Särskilt lyckosamma kan man ju inte påstå att Dumpen är i det avseendet – men de har ju sitt livsuppehälle genom att förnedringskåta dumplingar swishar sin belåtenhet...
Det är ett problem att vuxna involverar sig sexuellt med barn online, vilket otaliga domar visar. Exakt hur lyckosamma Dumpen är i att förebygga sexualbrott kommer vi aldrig att veta av naturliga skäl - hur för man statistik över att ha hindrat potentiella förbrytare att begå eventuellt brott?
Poängen är en annan, att överhuvudtaget rensa i en digital undervegetation, att sopa så många potentiella förövare som möjligt av banan, att fylla en ”städfunktion” online. Det är att förebygga så långt möjligt. Ty potentiella sexbrottslingar är gäddorna, då de i ord och handling ådagalägger mental beredskap och vilja att föröva våldtäkt mot barn: De tror ju på riktigt att det är en 13/14-åring som de chattar med och ska träffa. Det är liksom så nära brottslig gärning man kan komma, utan att det är det.
#300 tillstod ju till och med att han hade varit med en underårig, så där fick Dumpen stopp. I och med omfattningen av fenomenet i fråga ligger det tämligen nära till hands att på goda grunder anta, att mången gädda skulle ha fortsatt tills han hade fått verkligt napp (IRL-träff eller distansövergrepp), om inte Dumpen hade kommit i hans väg. Städfunktionen igen.
Av det sagda följer att det inte är så relevant att jämföra Dumpens verksamhet med polisens i termer av ”verkningsgrad” utifrån hur lagstiftningen ser ut idag - sopa av banan (Dumpen), ingripa när brott har begåtts (polisen).
Senast redigerad av Lessler 2023-11-14 kl. 00:45.
Senast redigerad av Lessler 2023-11-14 kl. 00:45.