Citat:
Ursprungligen postat av
TotalWar
Elon Musk verkar ha något slags socialt handikapp, som gör det svårt för honom att interagera med andra människor. Därför sökte han sig tidigt till datorer. Jag tror de här dragen är ganska vanliga hos datanördar.
Är det något Musk inte förstår så är det samspelet mellan människor, mellan nationer och så vidare. Mellanmänskliga relationer helt enkelt. Det går inte, han är för handikappad för det men han har för stort ego för att inte kunna låta bli att ge sig in i dessa ämnen i alla fall.
Jag håller med. Enligt vad jag hört om hans uppväxt så blev han mobbad i skolan, slagen av andra elever osv. Det antyder ju en viss personlighet. Han var antagligen en nörd redan då, fyrkantig till sättet, vilket säkert provocerande andra och skapade konflikter.
Att fyrkantighet och en kapacitet att gå sin egen väg, samt tekniskt kunnande, kan skapa framgång i arbetslivet borde ju inte vara överraskande.
Och att det numera är han som bestämmer, med järnhand över såväl twitter som Tesla, för han har svårt för att samarbeta med andra. Och tja samhället och relationer handlar ju mest om just samarbete....
Jag tror han ser en video med konflikter mellan en grupp britter och invandrare, påminns om slagsmålen som ung och mobbad, och drar den felaktiga slutsatsen att det måste bli inbördeskrig bara för att han känner så inför det våld han upplevde under skoltiden.
Jag tror han är traumatiserad, vilket samtidigt skapat hans tvångsmässiga drivkraft att vilja visa att han är minsann bättre än andra.