2023-11-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
vad köper du för kontanter?

Ingenting.

Men för det förstår jag att andra kanske använder kontanter.

Bara för att du och jag inte använder kontanter så bör de förbjudas?

Tappade din mamma dig i golvet med huvudet före när du var liten?
Citera
2023-11-14, 01:04
Medlem
Litispendenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det är omöjligt att köpa en klocka för 200tusen kontant, finns ingen klockbutik som kommer sälja en klocka kontant för över 5000 euro. Vilket bl.a. framgår av penningtvättsdirektivet och lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Anmälningsskyldigheten gäller alla transaktioner efter att ett sammanlagt belopp på motsvarande 5 000 euro uppnåtts under ett kalenderår.

Ni har blivit vilseledda av ett troll, lönlöst att argumentera när fakta finns svart på vitt och folk fortfarande vägrar backa då de inte går i linje med deras hypotes eller värderingar.

Nja, bland annat Nymans ur vilket är en känd klockbutik på Biblioteksgatan åkte dit för brott mot penningtvättsregelverket så nyligen som två år sedan.

Jag tror inte man tillåter en förstaköpare köpa en klocka kontant men har du tidigare inhandlat någon klocka lär det vara enklare.
Citera
2023-11-14, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Du kommer alltid att kunna hitta exempel där polisarbetet inte skötts som det ska, vilket inte betyder att bra polisarbete ska upphöra. Jultomten hälsar tillbaks, det blir tyvärr inga klappar till dig i år heller.

Exempel!?!?

Det är skillnad på enstaka händelser och återkommande problem, men det är klart, en organisation som gång på gång anställer psykopater till chefspositioner mår inte bra på något sätt och kramande snuthoreälskare som dig förstör och gör att rävhålen ken fortsätta på inslagen linje…
Citera
2023-11-14, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litispendens
Nja, bland annat Nymans ur vilket är en känd klockbutik på Biblioteksgatan åkte dit för brott mot penningtvättsregelverket så nyligen som två år sedan.

Jag tror inte man tillåter en förstaköpare köpa en klocka kontant men har du tidigare inhandlat någon klocka lär det vara enklare.

Ja de stämmer de fick 3miljoner i sanktionsavgift, lagen var vid den tidpunkten relativt ny, samtliga (3) exklusiva urmakare i centrala sthlm fick tillsammans runt 20 miljoner om jag inte minns fel. Nu är det glasklart vad som gäller och de lär knappast bli någon repris.
Citera
2023-11-14, 02:21
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Många.. fattar inte att det inte blir stopp för kontanter på sådana butiker... Du kan gå in å köpa en klocka för 150000 kontant
Det är väl bra?
Kontantfritt kontrollsamhälke är bara skit!
Citera
2023-11-14, 02:25
Medlem
När jag var kriminell och tjänade stora summor såfattade jag aldrig grejen med att visa att man hade dyra grejer.

Dels kommer andra kriminella se det men också polisen kommer undra varför i helvette du har en rolex för 60k på armen när du går på soc.
Totalt onödigt flashande.

Sjukt att banker har en insättningsgräns på 10k utan frågor/bevis, men du kan köpa en klocka för 100k med kontanter.
Jag tror det kommer komma en lagstiftning på detta i framtiden.

Helt ärligt så är det ingen hederlig person som har prpoblem med om det skulle bli 10k gräns med kontanter även på affärer.
Ska du köpa nya iphone 19 för 15k får du dra kortet istllet.
Citera
2023-11-14, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
När jag var kriminell och tjänade stora summor såfattade jag aldrig grejen med att visa att man hade dyra grejer.

Dels kommer andra kriminella se det men också polisen kommer undra varför i helvette du har en rolex för 60k på armen när du går på soc.

Sjukt att banker har en insättningsgräns på 10k utan frågor/bevis, men du kan köpa en klocka för 100k med kontanter.

Helt ärligt så är det ingen hederlig person som har prpoblem med om det skulle bli 10k gräns med kontanter även på affärer.

Det kanske fungerade när du var kriminell men inte längre.

Beror på vilken bank du har, den gränsen gäller dessutom/vecka, butikerna har redan en gräns på 5000 euro kontant / kalenderår. Din klocka för 100 tusen 2023 utan att de gör en utredning och kommer fram till att de är vita kan du glömma.
Citera
2023-11-14, 04:16
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlensFlensost
Man kan tycka att dom borde bedriva spaning kring det adresser som florerar på olika dödslistor, istället väljer alltså snuthororna att riva utanför lyxbutiker i hopp om att kanske hitta kriminella….

Snuthororna visar återigen hur handlingsförlamade dom är och hur de helt saknar förmåga att prioritera rätt saker…
Varför det. Det är ju uppenbarligen lättare att hitta dom på stan än på adresserna eftersom dom springer och gömmer sig så fort det är nått.
Citera
2023-11-14, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen

Frågan är hur man ska definiera en vit inkomst. Till och med Moderaternas mest febrila batongviftare Fredrik Kärrholm har hintat om att statlig inkomstskatt borde avskaffas. Hur ska polisen i så fall kunna bevisa att en shono med guldklocka inte är arbetsnarkoman som byter avloppsrör på dagen och kör taxi på natten?
Senast redigerad av oshin.cantwell 2023-11-14 kl. 04:56.
Citera
2023-11-14, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är tvärtom utmärkt. Skugga alla "jag kör smutsiga kontanter"-personer på FB också.

Jag trodde annars det var lagkrav på att t.ex klockbutiker som säljer klockor över 30k måste kontrollera sina kunders kontanter. Det existerar inte längre möjlighet att ha 30k kontant i Sverige, sedan ganska många år, om de inte är olagliga.
jag sjalv bor i Kina och har har vi inget sadant kontrollsamhalle, har ar man inte avundsjuk pa de som har pengar, man kan se varandra som lika anda.
och har ar vad jag tror det egentligen handlar om i sverige, i sverige kan man enbart vara lika om alla har lika(lite) pengar att rora sig med.
Citera
2023-11-14, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Nej, kontanter är ett utmärkt sätt att hålla staten från att lägga sig i vad som inte angår dem. Du kanske inte förstår att staten är ett större hot mot den enskilde medborgaren än kriminella. Att man genom fritt intjänade kontanter slipper finansiera andras sjukvård, barnbidrag, socialbidrag och dylikt parasiterande gör det ännu bättre. (och innan du börjar yla som den hjärntvättade skatteslav du är: vi har privat sjukförsäkring, dottern går i privatskola och eftersom ingen av oss är lat behöver vi inget barnbidrag)

Dina privatförsäkringar gör bara att du har möjlighet att hoppa förbi köerna, hade dina privata försäkringar betalat din sjukhusvård/operationer hade de varit helt okej men då hade du förmodligen inte haft råd med försäkringarna.
Privatskolan skulle du fått betala fult ut ur egen ficka, staten betalar ju den skolgången också.
Citera
2023-11-14, 06:31
Avslutad
Trodde de regelrätt slog någon.. justera rubriken för att passa min oförmåga att begripa det skrivna ordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in