2023-11-14, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det objektivt att skuldbelägga en oskyldig tjej?
Maja hade ingen konflikt med Tove.
Maja hade ingen vinning av att Tove eller systern försvann från jordens yta...
Att vara ojektiv är att inte försvara vissa handlingar
Maja har kört med lögner
Det bekräftar även HR
och TR
Sen vad hon gjort eller inte vet ingen säkert
INTE DU HELLER VET
Citera
2023-11-14, 00:08
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi kan börja med A*lbin och M*y, förutom Tove. Sedan är det ju hennes två ex, där den ena råkar ut för en dörrbrand (H*ampus) och den andra (Filip) har i princip misshandlats psykiskt.

Det finns mer...

T*uva om relationen mellan Johanna och H*ampus:

" Vet du hur Hampus och Johannas relation var?
När vi träffades så tyckte Hampus att det var konstigt att jag brydde mig om hans känslor och
så. Han förklarade att han kände sig nästan psykiskt nedbruten efter relationen med Johanna.
Johanna hade gått väldigt hårt mot honom.
"

Sedan har vi E*llen, vars bil blev nersprayad:

"Så fort jag och Johanna tyckte olika då så blev det stort bråk och
Johanna blev väldigt arg lätt. över småsaker Det var främst jag som bröt kontakten, för jag
tyckte att hon förändrats för mycket på ett dåligt sätt. Sen tjafsade vi och hade ingen kontakt
och tog bort varandra från sociala medier. Jag minns inte vem som tog bort vem, men jag har
tagit bort henne.
"
//
"Vad bråkade ni om?
Att jag tyckte hon förändrades till det negativa, började det med. Hon tyckte det var okej att
förändras. Men jag sa att när det förändrades som att det kändes att gå på ett minfält så var det
inte okej för mig. Hon tyckte att det var okej.
"

T*uva:

"Hur länge umgicks ni fyra?
Inte jättelänge för Johanna blev osams med E*llen D*anlid. Så då försvann E*llen. Sen var det
bara vi andra tre. Vi umgicks ganska länge. Jag umgicks även enskilt med Johanna. Hon
tyckte om att hitta på mycket saker och hon var spontan.
Men jag och S*tina var bara kompisar med Johanna till ca 2020. När Johanna fyllde 18 så var
hon inte bra kompis med oss längre. Hon sa upp relationen med oss. Det var ingen bra
stämning. Då tyckte jag och stina att vi inte ville vara kompisar med Johanna längre,
*Ellen D*anelid, vad hände där?
Samma sak varför vi inte är kompisar. Det ska vara på Johannas sätt, och håller man inte med
så blir hon väldigt hård och så. Det var under coronas värsta del. Hon tyckte att vi inte ställde
upp för att vi inte ville vara med på hemmafest hos henne på grund av Corona och att vi ville
kunna träffa våra familjer och så. Då tyckte hon att vi var falska vänner och så. Hon skrev
detta på Snapchat
"
//
"Men sen blev det samma sak, att Johanna gick på J*ulia om att vara dålig vän och så. Så alla vi
slutade vara kompis med Johanna.
Hur visade sig vänskapen sedan?
Johanna slängde ur sig saker på ett elakt sätt, så jag ville inte prata med henne mer. Så sen
hälsade jag inte mer på Johanna. Jag ville inte prata med henne.
"
//
"Men Johanna däremot, vad
jag vet och uppfattat, bryr sig inte om vad andra människor känner, utan hon vill mer säga vad
hon tycker, tänker och känner och sedan var det skitsamma och vad andra känner
"

T*ilda:

"Som jag förstått det så har det varit osämja i kompisgänget kring Johanna, vet du vad
bakgrunden till detta är?
Jag umgicks ju inte så i det gänget utan det var genom Hampus. Men det handlade för det
mesta om att Johanna skapade intriger. Hon ville på något sätt ha igång bråk/osämja och
splittra kompisgänget. Hon är en uppviglare och jag vet egentligen inte varför. Men det
kändes som hon ville att allt skulle kretsa runt henne och hon gillade inte att någon var
tillsammans med någon kille.
"

Ja och då kommer vi till J*ulia, som också kunde blivit utsatt för en mordbrand, men det regnade för mycket den natten:

"Under Julias och Johannas vänskap så träffades Johanna och Maja för första gången på en
fest, de två klickade. Sedan började de två umgås, tror att detta var på hösten 2020. De tre
umgicks tillsammans. De var på en weekend ihop i Göteborg. Tidigt i april 2021 så mådde
Julia psykiskt dåligt och tog en överdos av Alvedon och låg inlagd på sjukhus några dagar.
När Julia kom hem så frågade Johanna henne om det var droger som hon överdoserat. Julia
undrade vad det hade för betydelse. Julia kände att det som betydde något var väl att hon inte
mådde så bra. Johanna blev arg på Julia och bad Julia att dra åt helvete och blockade Julia
från alla sociala medier. Efter detta har de inte haft någon kontakt. Johanna har försökt när de
träffats på Nöjet men Julia har bara avfärdat Johanna.
"

Och A*manda:

". De var vän med Johanna på tvåan i gymnasiet, men de avslutade
sin vänskap med Johanna strax innan jag flyttade tillbaka. Jag var kompis först med Johanna i
trean i gymnasiet, men sedan bytte jag till att bara umgås med de här tjejerna.
De avslutade sin vänskap med Johanna?
Ja, de ville inte vara vän med henne mer. Jag gjorde det också sedan. Hampus och Johanna
gjorde slut på hösten i början av trean och i samband med det så slutade jag också umgås med
henne. Vi har nog inte något otalt nu, men det skar sig eller så. Inte mer än med andra vänner
som man växer ifrån. Vi hade varit vänner i fyra år, så kanske inte så konstigt.
Hur skar det sig?
Till len början var det att hon hade personlighetsdrag som jag inte kände passade mig. Hon var
väldigt äventyrlig och ville leva för nuet medans jag nog vill ha lite mer kontroll. Det är
längesedan nu, mer än två år sedan. Det var någon situation också där med Corona. Jag var
väldigt försiktig, eftersom jag har en morfar som är sjuk. Vid ett tillfälle så var hon väldigt
förkyld och var i skolan, vi ifrågasatte detta, men hon ignorerade det. Jag frågade om hon inte
bryr sig om min morfar blev sjuk. Men då sa hon typ att hon sket i det och att det inte rörde
henne. Vi hade ju varit vänner längre, och jag säger att så gör man inte. Men det var ju även
efter en period där jag inte känt att vi var så nära varandra längre
."

Och E*melia:

"I år (2022) blev E*milia bjuden på en fest som inte Johanna blev bjuden på. E*milia åkte även
till Ullared med andra kompisar och glömde säga till Johanna att hon åkt i väg. Då blev
Johanna besviken på Emilia. Johanna tog bort sig från gemensamma chattar och slutade
umgås med E*milia. Såg Johanna E*milia tex på Nöjet så ignorerade Johanna E*milia. E*milia
berättar vidare att det var flera små grejor som hände men hon kommer inte ihåg alla som
gjorde att de slutade umgås. E*milia tror att Johanna kände att hon och E*milia var närmare
vänner än vad E*milia tyckte att de var"

L*aura:
" Laura ombeds att berättar om vad som hände gällande bråket dem emellan. Allt började
med att de (Johanna och Miriam) planerade en födelsedagsfest för Laura. De tre var och
fikade och det var ungefär en månad innan Laura fyllde år. De berättade att de vill ge henne
en födelsedagsfest som present. Laura berättar att hon fått pojkvän och ville inte festa lika
mycket som innan. Johanna och Miriam skulle gå på en fest innan Lauras fest och Laura ville
inte följa med på den. Johanna tog det som om att Laura inte ville festa längre. Därför
planerade de inte Lauras födelsedagsfest. Johanna frågade sedan Laura om hon skulle ha
någon födelsedagsfest. Laura hade inte planerat någon fest då hon hade tagit förgivet att
Johanna och Miriam fixa en fest. Johanna berättar då för Laura att hon inte fixa någon fest för
henne men att hon ordnat en födelsedagsfest för sin bror som fyller samma dag. Johanna
frågar om de inte kan slå ihop festerna. Laura säger till Johanna att hon inte vill ha en fest
tillsammans med hennes bror.
L*aura och Johanna träffades och fikade efter detta och reder ut detta bråk. Johanna bjuder
sedan Laura och hennes pojkvän Jesper Fröding på en fest vid Valborg. L*aura och hennes
pojkvän tackar ja. Sedan skriver Johanna till L*aura att det inte funkar då Johannas bror
kommer vara med och Laura vill ju inte festa med honom.
L*aura blev trött på Johanna, då det bråkat tidigare. L*aura skrev då till Johanna, vill du bråka
får du söka någon annan att bråka med. Johanna blev jättearg och ringde till Laura. Laura
svarade inte. Johanna ringde minst 20 gånger till L*aura, samma dag. Laura svarade inte.
Johanna lämnade röstmeddelande och tillslut knackade Johanna på hos L*aura, allt detta skede
på samma dag. L*aura öppnade och Johanna skällde ut henne. På frågan hur Johanna skällde
ut henne svarar L*aura att Johanna inte skrek men hennes tonläge var högre och rösten var arg,
men hennes kroppsspråk var avslappnat. L*aura berättar vidare att Johanna pratar väldigt
mycket så det är inte så lätt att minnas att vad hon sagt. L*aura kommer inte ihåg exakt var
Johanna sa vid detta tillfälle, hon pratade i 45 minuter
"
//
"Kan du beskriva Johanna som person?
Väldigt framåt och pratsam, och envis kan man säga. Hon bryr sig inte om vad andra tycker,
utan vad hon vill. Hon gillar inte när man säger emot henne.
Hur märks det?
Som när jag skaffade kille, så blev hon inte alls glad över det. Hon ville ha det efter hennes
noter.
Du berättade i det förra förhöret om incidenten med backspeglarna på din bil. Kan du
utveckla varför du, som du sa i det förra förhöret med dig, tror att det var Johanna som gjorde
det?
Ja, det var efter att vi hade bråkat. Först i början hade man några små aningar. Den enda jag
kunde tänka hade gjort det var hon. Sedan berättade hennes ex F*ilip om att hon hade sprayat
Bitch på en bil.
"

Några exempel...

Var det inte du som skrev att Maja klarade P7?? Hon klarade den med nöd och näppe, det konstaterades att Maja lider av en psykisk störning och psykisk ohälsa och fanskapet klarade sej med ett fitthår från att tas in i psykvården men det är du inte intresserad att dela med dej av.

Att du av alla försvarar Maja har jag väldigt svårt att ta in därför att du om någon har försvarat HD i vått och torrt, Ser du inte att Maja är lika skyldig som HD är oskyldig. Jag tror och ber för att karma inhämtar Maja en vacker dag och den dagen vet jag ligger inte långt fram i tid.
Citera
2023-11-14, 00:12
Medlem
För att öka eller minska polariseringen här på tråden, det beror nog på 😉.

Min uppfattning är inte en fråga om att HR inte fastslog TR Dom mot Maja dvs livstids för mord men Domen grovtgravfridsbrott blev fastslaget.

HR har fattat ett beslut utifrån deras uppfattning om bevisvärderingen mot Maja.
Som ett rättssamhälle är det Domen i HR som juridiskt gäller.

Någon prövning i HD kommer nog inte att ske varken mot Maja eller Johanna.
Därav kan man mycket väl säga att Domarna mot de båda tilltalade har vunnit laga kraft även om det finns tid för en prövning i HD.

Att personen runt Maja och invånare i Vetlanda har en uppfattning om Maja är en annan.

Maja har visat utåtagerande och våldsamt beteende redan innan sitt umgänge med Johanna.

Maja var inte speciellt populär i den idrottsliga klubb Maja spelade i pga sitt våldsamma utåtagerande.

Att därtill Maja också nyttjar alkohol, droger och ljuger (på gränsen till mytoman) är heller inget obekant för de som umgåtts runt Maja.

Att man då med den kännedom om Maja inte tror på att Maja är absolut oskyldig är inte konstigt.

Men riktigt är att HR har gjort en rättslig prövning som ska respekteras även om det finns några som tvivlar på Majas "oskyldighet".

Är Maja absolut oskyldig bara för att man slår i en lagbok eller finns det utrymme för att tvivla?

Hur långt är ett snöre?
Citera
2023-11-14, 00:36
Medlem
Är det någon som vet var Maja befinner sig nu? Är hon tillbaka i Vetlanda? Hur har människor där i så fall reagerat?
Citera
2023-11-14, 00:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så om Maja googlar på psykiatriska tillstånd så kan hon inte ta till sig informationen och missbruka den?

Vilket psykiatriskt tillstånd förklarar hur Ms hjärna fungerar?
Länka gärna!

Citat:
När Maja har KBT behandling i åratal - så kan hon inte ta till sig informationen för att sen vid trångmål använda detta för att försöka rädda sitt eget arsle?

Så du tror att terapeuten har förklarat för M hur hennes hjärna fungerar?
I så fall förhåller det sig kanske så, att det är just på det viset som hon fungerar.

Citat:
Det. Vill. Säga. Sjukdomsvinst.

Är det vad vill ha sagt?

M lämnar en förklaring till varför hon inte berättat tidigare.
Det kan vara sant. Det kan vara en halvsanning.
Vi vet inte vilket, varken du eller jag.

Citat:
Att Maja är nån artificiell avart som inte beter sig likt andra människor?
Ja, det var ironi.

Men har du för övrigt insikt i att ADD inte förklarar manipulation, att vara skrupelfri och lögnaktig?
Att Maja som personlighet är fjärran från de flesta, med eller utan diagnos, med tanke hur hon är och vad hon har gjort?

Jag har hyfsad insikt i vad ADD innebär, ja. Har du?

Citat:
Hennnes känslokyla inför Tove, lögnaktiga person inför tex föräldrarna samt hennes gränslösa beteende redan på Komback är det svårt att belasta Johanna hur gärna du än önskar.
Håll dig till vad du själv önskar! Jag är inte i behov av någon falsk sufflör.
Senast redigerad av sybel 2023-11-14 kl. 01:01. Anledning: korrigering
Citera
2023-11-14, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Angående det missbruk du väldigt starkt poängterar: Nedan finns underlaget du hänvisar till:

Sammanfattning av P7
Alkohol och droger:
- Ojämnt och relativt frekvent och omfattande alkoholanvändande (BUP)
- Sporadiskt prövat narkotika i form av kokain och cannabis. (BUP)
- Alkoholdebut vid sexton års ålder.

- Ofta intill påtaglig, ibland redlös, berusning. (P7)
- MH uppger att hon druckit sådana mängder alkohol att hon drabbats av minnesluckor. (P7)
- MH uppgav att hon testat kokain vid ett tillfälle cirka två år före aktuell undersökning och att hon använt cannabis, såväl genom rökning som genom att äta så kallas haschkaka, vid ett par tillfällen varav det senaste varit under augusti månad 2022.

Ur förhör med M:

F: Mmm. Har ni pratat om den här händelsen efter det? Alltså det här med haschkakan och att ni åt det och hur blev det?
M: Om vi två har?
F: Om ni två, du och Johanna ja.
M: Ja det har vi.
F: Berätta om det samtalet.
M: Oj, eh, alltså vi har pratat om det lite och vi har kommit in på det ibland och så där så jag vet inte riktigt. Ja men det som sades eller som har sagts i alla fall, jag vet inte riktigt vid vilket tillfälle men att vi inte ska ja men vara höga tillsammans och jag sa liksom att ja jag kommer aldrig liksom göra om det här. Det var ett helvete rent ut sagt och hon sa det också att hon inte skulle göra det men hon har ja gjort det ändå.
F: Hon har gjort det ändå?
M: Ja hon har gjort det några gånger.

Det är inget missbruk av kokain, hasch eller alkohol hur många gånger du än skriver det. Och icke ett ord om benzo nämns!
Även om hon supit skallen av sig framgår det ingenstans att hon skulle vara beroende.

Vad vinner du på att sprida dylika lögner?

Vad du tidigare inte tog med i ditt inlägg beträffande Fröken Hellm*n:s missbruknings-problem är enligt följande och nedan skrivet.

Fröken Hellm*n har tidigare vidtagit självskadehandlingar då hon bland annat gjort försök till att strypa sig själv ... ett sådant beteende, har inte en normalt fungerande tonåring.

Fröken Hellm*n har även tidigare genom missbruk av (Benso-Dia-Zip-in-er) varit intagen på sjukhus för behandlingar i samband med så kallade intoxikationer ... vilket inte är ett normalt beteende, hos en tonåring.

Vid sådana aktuella tillfällen då Fröken Hellm*n missbrukat drogen cannabis i kombination med alkoholhaltiga drycker har hon uppleva hallucinationer ... det har vid dessa tillfällen handlat om hörsel-hallucinationer och detta då, i form av kommenterande röster med nedvärderande innehåll.

Då Fröken Hellm*n vid ett flertalet tidigare tillfällen missbrukat drogen cannabis har hon upplevt vanföreställningar och hallucinationer av bisarr och paranoid karaktär samt att vid sådana cannabis-rus varit säkert på att det funnits hotande demoner i hennes direkta närhet, och där hon då befunnit sig.

Det är inte enbart den så kallade paragraf 7-undersökningen som bekräftat om Fröken Hellm*n:s missbruk av alkoholhaltiga drycker och i kombination med bland annat drogen cannabis så som hennes tablettmissbruk utan, det finns även andra källor som berättat om Frökens Hellm*n:s leverne och beteenden.

Du ser Fröken Hellm*n likt, som lilla "Lotta på Bråkmakargatan" ... oskyldig som Gud:s lilla ängel och som oskyldigt stänker vatten på sin kamrat. Så vitt jag känner till, så har aldrig lilla Bråkmakar-Lottan haft kontakt med "Pazuzu" ... det har däremot Fröken Hellm*n haft under sina då pågående cannabis-rus.

Fröken Hellm*n har själv i egen hög person berättat om sina demon-upplevelser och, vilket inte är normalt för en tonåring att uppleva sig se och känna en direkt närhet av skugg-liknande varelser.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-14, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Är det någon som vet var Maja befinner sig nu? Är hon tillbaka i Vetlanda? Hur har människor där i så fall reagerat?

Fröken Hellm*n har tills vidare fått utegångsförbud.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-14, 01:36
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Vad hade Maja för nöje av att Tove skulle dö? Ingen.
Johanna ville döda

Fortsätt att tro det du, om du upprepar det tillräckligt många gånger så blir det nog sant till slut.
Citera
2023-11-14, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hmmm kan det ha med Ma*a's egen begäran att göra - att det tagit 47 dagar ... En begäran måste väll prövas.
Hur många dagar tog det att bevilja ---> begäran <---

(47:an Hellm*n) befattade sig med den ena lögnen efter den andra och till sist, så kunde hon fylla upp en hel Oceán med sina samlade och påstaplade lögner under hela 47 dagar.

Fröken Hellm*n är❗en mycket empatilös människa och, hon är❗en otroligt stor lögnerska samt att hon också därtill är en missbrukare av alkoholhaltiga drycker och till råga på allt, även en missbrukare av droger och tabletter.

Nej du min gode @Massonite, Demonessan Fröken "Pazutríka" Hellm*n är allt annat än Gud:s lilla oskyldiga ängel.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-14, 02:03
Medlem
Citat:
Vad hade Maja för nöje av att Tove skulle dö? Ingen.
Johanna ville döda

Fröken Hellm*n hade NÖJET att på nattklubben NÖJET i Vetlanda rasta sin trehövade hund Kerberos under tiden som hon samtidigt var på spán efter den 21-åriga flickan T*ve T*nnies. Fröken Hellm*n var vid det aktuella tillfället på krigs-stigen och arg som ett bi med "Pazuzu" på sin ena axeln ... ja, det var så det hela började ... och hur det sedan slutade, ja, det känner ju de allra flesta till.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-14, 02:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Är det objektivt att skuldbelägga en oskyldig tjej?
Maja hade ingen konflikt med Tove.
Maja hade ingen vinning av att Tove eller systern försvann från jordens yta...

Majas BFF hade en konflikt med TT. Givetvis ställde hon upp för sin BFF.

Dessutom så hade hennes KK visat intresse för TT! En KK som hon var arg på så hon dessutom gav sig på hans syster på Nöjet. MH var på krigsstigen den natten. Som vi kan se på övervakningskamerorna.

Hon och JJ hade övertygat varandra om att allt som de inte var nöjda med i sina liv var systrarna Ts fel. De inbillade varandra att allt skulle vara bättre om systrarna T försvann. De måste ha varit nöjda när de flyttade till Linköping. Kanske kände de att de vunnit? Att de fått tillbaka makten över Vetlanda?

Men så flyttade TT tillbaka!! Och flyttade ihop med sin pojkvän!! Som många tjejer verkade missunna henne. Och så dessutom så dreglade MHs KK efter henne! Måttet var rågat?
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-11-14 kl. 02:39.
Citera
2023-11-14, 02:45
Medlem
flashmaners avatar
Köper man ett snöre på Clas Ohlson är det 50 meter långt.

https://www.clasohlson.com/se/Jutesnore-50-meter/p/44-4077

Det finns en del människor i vår värld som ideligen undrar hur långt ett snöre är.

Resten av oss kollar enkelt upp saken. Köper man det på Clas Ohlson, 50 meter.

Svårare än så är det inte.

Precis likadant är det med det här fallet. Sätter man sig in i vad som skett, vad som framkommit i utredningen, i alla olika förhör med olika personer som känner de inblandade och inte minst vad som vittnats om i domstolen, då behöver man inte undra över hur långt ett snöre är, eller vem som mördade Tove.

Då inser man ganska snart att Johanna mördade Tove. Och Maja gjorde det inte. Om man tänker sig att snöret är en tråd, och att tråden är röd, så är det bara att börja nysta och följa tråden, och i allt man då finner, så står Johannas namn ingraverat. Hela vägen från platsen för fyndet av Toves kropp i närheten av Johannas barndomshem, via Johannas badrum till Johannas sångtext och Johannas uttalande om att Tove skulle dö nästa gång de träffades.

Intressant nog finns inte Majas namn någonstans längs den där röda tråden. Bara Johannas.

Och som pricken över i så dömdes Johanna för mordet på Tove, och Maja friades.

Maja var en uppskattad handbollsspelare om än inte lika framgångsrik som sin bror. Maja blev retad i skolan men hon fann ändå sina vänner via KomBack. Trots att hon var utsatt för mobbing i skolan så hade hon inga kända konflikter med någon. Maja är en lugn och snäll person som inte gjorde någon förnär. Inte Tove heller.

Maja berättade sanningen om vad som hände i lägenheten redan i december förra året, och sedan dess har hon bara berättat sanningen om saker och ting. Det var tack vare Maja som hela historien om hur Tove dog avslöjades. Lögnare och mytomater ser vi mest bara här i tråden, där vissa ljuger om både det ena och det andra om Maja. Men ingen skugga faller över Maja för att det fortfarande finns mobbare och hatare som sprider lögner och förtal om henne. Hatarna kastar bara mörka skuggor över sig själva när de sprider sina lögner och sitt hat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in