2007-10-12, 14:27
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Shinra Corp]
Sitter här med en inflammerad visdomstand/kött just nu.

Hade stora problem med en annan visdomstand förut, den var jag tvungen att dra ut. Det gick på 3000kr och tog nästan 3 timmar!!

Så kul vill jag inte ha det riktigt ännu, så det blir väl att boka tid för spolning. Fanskapet har vart inflammerat i över 2 veckor nu och gett mig halsont och en rejäl nästäppa med gult segt slem (bakteriell inf.) på höger sida där tanden sitter.

Täppan och halsont har visserligen släppt nu men inflammationen är kvar.

3 timmar? var det på sjukhuset, min op tog 90min på folktandvården.
Citera
2007-10-13, 00:27
Medlem
Isnatts avatar
Jag har också infektion i köttet runt en visdomstand. Köttet är svullet. Fick det för några dagar sedan samtidigt som en förkylning, jag är snorig och har lite halsont men är inte febrig. Det gör ont, vad ska jag göra?

Jag tog en bild: http://i22.tinypic.com/2psoj7n.jpg
Det lär ju bli en hemsk operation om tandläkaren dels ska putsa bort köttet, sen på det dra ut tanden

Mina tänder är inte gula, det var nåt plast tandläkaren la på för ca 10 år sedan för att jag "bet fel".
Citera
2007-10-13, 10:48
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har också infektion i köttet runt en visdomstand. Köttet är svullet. Fick det för några dagar sedan samtidigt som en förkylning, jag är snorig och har lite halsont men är inte febrig. Det gör ont, vad ska jag göra?

Det lär ju bli en hemsk operation om tandläkaren dels ska putsa bort köttet, sen på det dra ut tanden

Mina tänder är inte gula, det var nåt plast tandläkaren la på för ca 10 år sedan för att jag "bet fel".
Gå till apoteket och köp corsodyl 1% gel och borsta där, se till att ha en egen tandborste till gelen eftersom vanlig tandkräm förstör effekten.
Går inte svullnaden ner och du får feber så måste oftast infektionen hävas med en kåvepeninkur på 10 dagar.
Tandläkaren behöver inte putsa bort det där tandköttet, man skär helt enkelt lite snett bakåt och vips ligger den där, en del tas upp hela, ligger de sjupt/snett kan de behöva klyvas för att tas upp i bitar, detta för att man inte ska behöva skära upp så mycket, sen ett par stygn och allt är klart.
det ska helst inte vara för infekterat när tanden tas bort för då tar inte bedövningen så bra alltid.
Citera
2007-10-13, 11:42
Medlem
Lazermannens avatar
Citat:

det blir till att skära lite där fast tanden syns ju väl, det blir värre om den är begravd i tandköttet, fina tänder i övrigt.
Citera
2007-10-13, 12:16
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Gå till apoteket och köp corsodyl 1% gel och borsta där, se till att ha en egen tandborste till gelen eftersom vanlig tandkräm förstör effekten.
Går inte svullnaden ner och du får feber så måste oftast infektionen hävas med en kåvepeninkur på 10 dagar.
Tandläkaren behöver inte putsa bort det där tandköttet, man skär helt enkelt lite snett bakåt och vips ligger den där, en del tas upp hela, ligger de sjupt/snett kan de behöva klyvas för att tas upp i bitar, detta för att man inte ska behöva skära upp så mycket, sen ett par stygn och allt är klart.
det ska helst inte vara för infekterat när tanden tas bort för då tar inte bedövningen så bra alltid.
Tack, ska åka till apoteket på en gång. Själva tanden har jag inte ont i, utan det är tandköttet som jag upplever är problemet.

Kan visdomständer komma upp helt utan problem? Vad har man dom för egentligen? Jag tycker att det ser ut som min tand skulle sitta fint där, den verkar ha plats och ligger inte mot tanden framför. Jag vet iofs inte hur det ser ut under tandköttsnivån, om det är som ett isberg??
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
det blir till att skära lite där fast tanden syns ju väl, det blir värre om den är begravd i tandköttet, fina tänder i övrigt.
För några år sedan så var tanden inne i tandköttet, jag pillade ofta där med tungan, och en dag så sprack köttet och tanden tittade fram.

fina tänder i övrigt
Tack
Citera
2007-10-16, 14:03
Medlem
Isnatts avatar
Ofay har koll på läget
Så, nu har jag varit hos tandläkaren! Hon blåste rent under köttet som är runt visdomständerna, röntgade och kollade på rötterna. Rötterna såg raka och fina ut ut i mina ögon. Hon skrev ut kåvepenin som jag ska ta i 10 dagar, och ville sen att jag skulle komma tillbaka då hon ville se hur köttet såg ut när det inte var svullet. Eventuellt ville hon bränna bort köttet ( ) över tanden eftersom jag inte kom åt att göra rent under det. Hon tyckte att det var bra att jag använt corsody (tack för det rådet ofay!). Sålänge jag inte led av visdomstanden så såg hon det inte nödvändigt att ta bort den.

Det kostade 900:-, "akutpatient", och då ingick nästa besök, och besöket därpå om det skulle behövas. Prisvärt tycker jag
Citera
2007-10-16, 17:57
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ofay har koll på läget
Så, nu har jag varit hos tandläkaren! Hon blåste rent under köttet som är runt visdomständerna, röntgade och kollade på rötterna. Rötterna såg raka och fina ut ut i mina ögon. Hon skrev ut kåvepenin som jag ska ta i 10 dagar, och ville sen att jag skulle komma tillbaka då hon ville se hur köttet såg ut när det inte var svullet. Eventuellt ville hon bränna bort köttet ( ) över tanden eftersom jag inte kom åt att göra rent under det. Hon tyckte att det var bra att jag använt corsody (tack för det rådet ofay!). Sålänge jag inte led av visdomstanden så såg hon det inte nödvändigt att ta bort den.

Det kostade 900:-, "akutpatient", och då ingick nästa besök, och besöket därpå om det skulle behövas. Prisvärt tycker jag

Jag tycker det låter bra att hon ska "bränna" bort tandköttet, det är inte så hemskt som det låter. Man använder en elektrotom, en elektrisk "kniv", det luktar men blöder bara lite efter vilket är bra, man bedövar innan ytligt i tandköttet.
Tanden har ju kommit upp i höjd med de andra tänderna och får du bara bort den där fliken kommer du nog åt bättre att borsta rent där.
Citera
2008-03-25, 00:28
Medlem
nokys avatar
Usch jag har samma problem. Infektionen har spridit sig till halsen nu så det smärtar när jag sväljer.
Ska köpa Corsodyl imorgon, och försöka håll ut så länge jag kan. Tyvärr har jag en visdomstand över denna så när jag tuggar bitar jag på den infekterade tandköttet i underkäken, gör ont som fan så jag kan bara äta närmast flytande föda just nu.

Hur går det till när de drar ut dessa tänder, den ligger ju rejält inbakad i tandkött så det är ordentligt trångt. Hur får tandis grepp om tanden? Blir ju till att skära i kinden på mig om han ska ha grepp från bägge håll.
Citera
2008-03-25, 01:24
Medlem
Krafses avatar
Klipp bort skiten med sax! Man får bara infektion om man förväntar sig att få det. (jag vet att det låter helt sjukt, men det har jag kommit fram till efter åratal av intensiv forskning)
Förväntan mina damer och herrar, förvänta er att vara friska och krya.
Citera
2008-03-25, 02:01
Medlem
nokys avatar
Du det har jag funderat på, fast inte sax utan kniv. Problemet är att det är precis där kinden möter tandköttet så jag är osäker på om det går. Det är frestande... men jag är en riktig wuss på självkirurgi.

Kan inte öppna munnen helt heller. Så det gör ont när jag öppnar munnen när jag tuggar och sväljer. Detta funkar inte i någon längre period.
Citera
2008-03-25, 02:20
Medlem
PungVreds avatar
ofay verkar vara kunnig inom området.
Jag har fått upp alla mina 4 och har haft enorma problem, blivit tvungen att plocka ut 3 st hos en käkkirurg. När min första började krångla, tänkte jag att det säkert löste sig utan tandläkare eller något skölj. Eftersom att det var sommar och festival bestämde jag mig för att döva det med sprit, men jag var helt fel på det och fick istället inflammation i hela käken. Det slutade med att jag fick äta utspädd havregrynsgröt ur ett sugrör i över en vecka eftersom käken var helt låst.

Efter det tog jag tandläkarens råd och köpte mig lite receptfritt skölj, borstade trots smärta och höll ansiktet borta från solen för att inte öka bakterieväxten . Är man tveksam till inflammation så be någon titta på det så att du kan få lite kåvepenin.
Vissa får tydligen sina utan att att ha några större problem, men jag hade ett rent helvete. Skölj hjälper dock.
Citera
2008-03-25, 13:16
Medlem
MissBoomBooms avatar
Uäääk! Jag har exakt samma probem. Mest nere till höger men rätt ofta med alla visdomständerna Min tandläkare säger att jag måste operera bort dem men det skulle gå på 6 tusen hos käkkirurgen. Snart gör jag det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in