2023-11-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlensFlensost
En katt ska ha fri tillgång till torrfoder, allt annat är djurplågeri.

Se till att ha torrfoder i skålen och utfodra med blötmat eller något gott på kvällen så går det lver

Man kunde ju önska att det hjälpte. Jag har två katter varav den ena är en jävla idiot. Han river halva hemmet och låter som att någon försöker döda honom så fort han antingen vill ha blötmat eller vill gå ut. Så har han varit sedan start och någon lösning på problemet verkar inte finnas. Om jag inte tyckte om kattjäveln så mycket hade jag gjort mig av med honom för längesen.
Citera
2023-11-13, 12:30
Medlem
Många katter blir jätte nöjda när de får hyllgångar/hyllplan på väggen. Kunna spinga runt där och ligga där och kika.

Finns ju han där katt talaren som är som hund ceasar. Han sätter ofta upp hyllplansgångar högt upp på väggarna, endel katter ändras totalt. Slutar pissa ner, blir glada nöjda katter

Lek en lite längre period om dagen me, om du inte redan här det. Så det inte bara vlor en minut lek. Så den lekt och känner sig nöjd efteråt.

Fixa nån leksak som har funktion så den kan roa sig själv ibland.
Senast redigerad av kakaoluktaranus 2023-11-13 kl. 12:39.
Citera
2023-11-13, 12:33
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jag ger vår katt (brittisk korthårig) 1/2 påse blötmat på morgonen och 1/2 påse på kvällen (2x40gr alltså). Så har hon alltid tillgång till torrfoder (och en vattenfontän) för steriliserade katter. Hon är slank för sin ras och nöjd med mat-tillgången.

Hon råmar däremot när hon vill ut, och då får hon gå ut. Som innekatt är hon sällan ute mer än 15min i taget.

Ja,men,så är det samma som jag
ger min Zorro,
fast vi ger lite olika.
Han är också utekatt, kastrerad.
Citera
2023-11-13, 12:33
Medlem
Ett till tips är att skaffa en till katt. Så den får nån att leka med.
Citera
2023-11-13, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Hon får blötmat fyra gånger om dagen. Hade hon haft fri tillgång till torrfoder hade hon varit fet....

Ha alltid torrfoder framme, kattrn konner inte käka det konstant. Och mindre blötmat morgon(den tid du vill) och kväll.
Citera
2023-11-13, 12:39
Medlem
Katten är förmodligen understimulerad.
Citera
2023-11-13, 12:41
Medlem
TsarNimbuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heisenburg
Oj, vad mycket självutnämnda kattexperter i en tråd. Jag kan ju bidra med "fakta" efter att ha haft flera katter (och hundar).

Katter är individer. Vissa har mer integritet än andra. Vissa vill ha andra katter i närheten, vissa tyr sig till hundar, vissa vill vara själva med sin människa och vissa vill inte ens ha någon ägare.

Apropå maten så är det väl bara att se till att den har tillgång till torrfoder samt får riktig kattmat två eller tre gånger per dygn beroende på storlek. Sen ska man aldrig ha katt i lägenhet om den inte kan gå in och ut som den vill (via balkong med sån där ful planka t.ex), allt annat är djurplågeri.

Håller med många i tråden killgissar ju bara och tror det är fakta.
Kan ju vara värt att testa att ge katten fri tillgång och se hur det går men katter kan absolut bli överviktiga och få hälsoproblem på grund av det.
Som vissa andra skrivit låter det dock som att din katt är understimulerad, vissa katter funkar som ensamma innekatter men tror det är ganska ovanligt.
Om jag var du att hade jag vänt mig till någon som vet vad den pratar om och inte flashback, ringa till ett katthem för råd kanske?
Citera
2023-11-13, 12:46
Medlem
köp en tidsstyrd matningsmojäng?
Citera
2023-11-13, 12:55
Medlem
OneTaps avatar
ge katten mat? problem solved =)

dock mest idiot fyllda tråden ja läst på länge :P fri tillgång till torr foder funkar för vissa men dom kan bli tjocka o uttorkade o få sämre hälsa av se. tjejens katt va små tjock o va riktig torr foder torsk så man va tvungen o ge portioner under dagen. han åt tills han spydde om man glömde skålen framme :P
Senast redigerad av OneTap 2023-11-13 kl. 12:58.
Citera
2023-11-13, 12:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Samma sak här, men skillnaden att helg/vardag är lika illa.

Vår katt har alltid fri tillgång till torrfoder och vatten, men väcker ändå frugan runt gryningen vid ca 5-tiden. Tigger då blötmat, men är mest intresserad av att gå ut och jaga i gryningen.

Katter är jaktdjur som älskar att vara uppe och aktiva i skymning och grynings. Är nackdelen med katter att de har andra sömncykler än oss människor.

Vår hund följer oss i familjen mycket mer genom att sova hela natten. Väckor oss inte på samma sätt som katten (om det inte är någon vaktinstinkt och ljud som får hunden att skälla).

Nä det är ju så det är. Svårt att hindra katten från att vara katt och katter är nattaktiva. Vill man ha ett djur som inte är nattaktivt är det bättre att skaffa hund. Vi har ett menageri av båda
Citera
2023-11-13, 12:56
Avstängd
Köp kattmat automat. Köp mat i leksaker när katt kämpar öppna och får mat. Köp ring-spring. Köp massor roliga leksaker som katt tröttnar aldrig...

Låna en kattkompis och tillbringa med din katt några timmar ibland...
Citera
2023-11-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Varje morgon mellan 5-7 SKA min katt ha mat. Det välts ner saker från bord och förs en jävla massa gråtande ljud.
Utöver detta jobbiga jävla beteende så när jag sitter vid datorn så ska hon bita och ha sig med datorn med.

Jag ger henne uppmärksamhet, klappar henne och leker med henne då och då. Speciellt under tiden hon håller på med datorn men det är kul en minut sen är det tillbaka till att försöka välta saker och bita i kablar.
Jag blir fan galen hjälp! Hur fan får jag stopp på dessa beteenden!?
Min katt blir inlåst i ett rum på natten. Annars för hon ett jäkla liv så man vaknar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in