Citat:
Ursprungligen postat av
Undringar
Tror inte någon av dom varit medvetna om detta utan dom är nyttiga idioter. Helt klart så har vänstern i västvärlden, samt miljö och fredsrörelsen utsatts för påverkansoperationer sedan 60-talet, men nästan ingen av de aktiva i dessa rörelser har förstått det. Det sättet Ryssland har verkat på är ju genom att infiltrera och sprida budskap och radikalisering på ett dolt sätt så att det ska se organiskt ut. Jag tror det ligger något i det du säger men när du lägger fram det som att Greta och övriga förstår dessa bakomliggande krafter och medvetet gör det dom gör för att dom själva skulle ha samma motivation som Ryssland till det dom sysslar med, då är det enkelt att vifta bort det du säger som galna konspirationsteorier, vilket också kommer göras.
Så tänk gärna på att två saker kan vara sant samtidigt. Ryssland och Kina mfl har ett vinstintresse i det Greta mfl gör, men hon gör det för att hon genuint tror att hon gör något gott. Många andra hakar bara på för att många människor gillar att vara fanatiska följare i mängden, dom tänker absolut inte på att det skulle finnas någon dold agenda. Om dom ens bryr sig så tror dom att dom gör en insats för planeten.
Det är sant att deltagarna inte är medvetna om vad deras primära uppgift egentligen är, men det jag sett hos dessa grupper är framförallt tre saker:
1) De tar aldrig till sig kritik och vill aldrig kompromissa, vilket i bästa fall gör dem ignoranta. I värsta fall finns det isf någon slags medvetenhet av vad de egentligen avser att göra. Vi kan bara spekulera hur det förhåller sig, kanske skiljer det sig från person till person. Jag gillar egentligen inte ursäkter, så som du lägger fram det. En människa gör alltid (i slutändan) vad hon eller han avsåg att göra från början, oavsett vad denne säger till sig själv eller andra vad hon eller han ville göra.
2) De lider av ett enormt självhat och är egentligen ganska mörka/trasiga människor inuti.
3) De kritiserar aldrig sin egentliga uppdragsgivare.
Men ja, subversiv verksamhet är svårfångat och hamnar lätt i facket konspirationsteorier. Jag skulle snarare benämna denna typ av undergrävande verksamhet som konspirationspraktik, för det är faktiskt ingen teori utan riktiga exempel från den riktiga världen hur det faktiskt går till. Jag vet att KGB faktiskt hade utbildning just inom detta område när det begav sig. Putin själv kommer ju från denna miljö och om man lyssnar på hans (sarkastiska) retorik förstår man varför.