2023-11-12, 23:53
Medlem
Hej vänner!
Står inför ett problem.
Jag bor sedan 2 år tillbaka i en skogsfastighet belägen i nordöstra skåne. Precis som vilken annan modern man så är användandet av internet stor, onlinespel streaming mm. Är heller inte själv i hushållet.
Jag körde första året på mobilt bredband från tele2. har även testat telias. Hastigheter över 15 mbt kan man drömma om, och en ping som pendlar mellan 30 och 300. Så klart går det t.ex inte att spela och streama samtidigt, Ett messenger meddelande kan få pingen strax norr om 200.

Under senaste året har vi kört med Elon musks Starlink, vilket funkade skitbra till en början men i takt med att fler användare anslöt sig så gick siffrorna ner. Har en nedladdning på 30-130 och en ping på 70. Går nästan att streama / gibba online, då går pingen upp till typ 90. Kostnaden är hyfsat dyr och det ligger nere ofta. Det är klart det bästa vi haft men är fortfarande inte nöjd.

Parallelt med att vi skaffade starlink tecknade jag även ett avtal med dåvarande IP-only, numera Global Connect. Som påstod sig börja först hos våra grannar våren 23 och därefter till oss hösten 23. Våra grannar bor nämligen hyfsat nära varandra och vi bor ner för en grusväg ca 700 meter därifrån. Fiber finns ca 800 meter från mitt hus, jag har själv erbjudit mig att gräva. Jag har under 2023 skickat flertalet mejl och även sökt dem via tele, utan framgång i ärendet. Så klart har även mina grannar försökt nå dem och få svar.

Har även kollat hos andra fiber företag, men ingen erbjuder till min adress.
Nu till frågan, ursäkta lång backstory. Ponera att jag avverkar ett parti skog och får loss en del pengar, finns det något företag som för en större summa pengar kan hjälpa mig att koppla ihop mig till där fibern ligger i marken?

TLDR Känns omöjligt att få en bra internetanslutning, kan pengar ens hjälpa?
Citera
2023-11-13, 11:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseStenstrom
Hej vänner!
Står inför ett problem.
Jag bor sedan 2 år tillbaka i en skogsfastighet belägen i nordöstra skåne. Precis som vilken annan modern man så är användandet av internet stor, onlinespel streaming mm. Är heller inte själv i hushållet.
Jag körde första året på mobilt bredband från tele2. har även testat telias. Hastigheter över 15 mbt kan man drömma om, och en ping som pendlar mellan 30 och 300. Så klart går det t.ex inte att spela och streama samtidigt, Ett messenger meddelande kan få pingen strax norr om 200.

Under senaste året har vi kört med Elon musks Starlink, vilket funkade skitbra till en början men i takt med att fler användare anslöt sig så gick siffrorna ner. Har en nedladdning på 30-130 och en ping på 70. Går nästan att streama / gibba online, då går pingen upp till typ 90. Kostnaden är hyfsat dyr och det ligger nere ofta. Det är klart det bästa vi haft men är fortfarande inte nöjd.

Parallelt med att vi skaffade starlink tecknade jag även ett avtal med dåvarande IP-only, numera Global Connect. Som påstod sig börja först hos våra grannar våren 23 och därefter till oss hösten 23. Våra grannar bor nämligen hyfsat nära varandra och vi bor ner för en grusväg ca 700 meter därifrån. Fiber finns ca 800 meter från mitt hus, jag har själv erbjudit mig att gräva. Jag har under 2023 skickat flertalet mejl och även sökt dem via tele, utan framgång i ärendet. Så klart har även mina grannar försökt nå dem och få svar.

Har även kollat hos andra fiber företag, men ingen erbjuder till min adress.
Nu till frågan, ursäkta lång backstory. Ponera att jag avverkar ett parti skog och får loss en del pengar, finns det något företag som för en större summa pengar kan hjälpa mig att koppla ihop mig till där fibern ligger i marken?

TLDR Känns omöjligt att få en bra internetanslutning, kan pengar ens hjälpa?

Om du själv lägger ner kabelrör som man kan blåsa fiber i så finns det rätt många firmor som kan kontaktera detta åt dig och det betydligt billigarare att blåsa fiber i tomrör än att de gräver ner fiber en lägre sträcka.

Att lägga tomrör görs med traktor och en särskild kabelplog som kapar rötter etc. Går säkert att hyra på närmaste maskinuthyrning.

Att sen förlägga fibern i röret görs med tryckluft eller vattenspolning.
Citera
2023-11-13, 20:27
Medlem
Hej,
Supertacksam för svar!

Känner en duktig kille som säkert hade kunnat hjälpa mig med rören så som du säger.
Vilken / vilka firmor är sedan relevanta att vända sig till för själva blåsningen?
Citera
2023-11-13, 20:39
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseStenstrom
Hej,
Supertacksam för svar!

Känner en duktig kille som säkert hade kunnat hjälpa mig med rören så som du säger.
Vilken / vilka firmor är sedan relevanta att vända sig till för själva blåsningen?

Här en en firma som kan..

Både tryckluft o vatten

https://wikstrands.se/fiberblasning-flottning/

Dessa jobbar i många kommuner i landet
https://ecp-fiberinstallstion.webnode.se/om-oss/
Senast redigerad av perry2 2023-11-13 kl. 20:46.
Citera
2023-11-13, 21:18
Medlem
Fantastiskt, hur går det sedan till med själva avtalet, eller för att få igång tjänsten?
Är dessa företagen godkända att dra från den fiber som ligger i närheten? Finns där ingen slags monopol på områden?

Försöker bara förbereda mig på eventuella hinder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in