• 1
  • 2
2023-11-11, 22:58
Medlem
Sockss avatar
Hej

Jag har letat i flera månader efter ett köksbord i rätt mått men hittar inget så jag får bygga ett eget.

Tanken är att bygga skivan av 22x170 mm brädor, 5 st, med sarg på antingen 22x95 mm eller 22x120 mm.
Två st brädor undertill för att hålla ihop det blir det också om det behövs.
Bordet kommer att bli 85 cm brett och antingen 1600 eller 1800 mm långt.

Men hur grova måste benen vara? 70x70 känns så klumpigt, men håller 45x45? (Jag vill ha sarg och ben, inte kryssben eller liknande)
Citera
2023-11-11, 23:05
Medlem
FinaFiskpinnens avatar
Spännande att du frågar flashback om råd gällande detta. Tänker du lita på svaren du får härifrån? Jag hade oavsett satsat på ett par nätta ben. Kanske av runtstav med 3 cm i diameter. Grövre än så vill man ju inte ha på ett köksbord.
Citera
2023-11-11, 23:08
Medlem
Och du måste ha ben med kvadratisk bas?
Annars kanske 45x70 eller 45x95?
Citera
2023-11-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
En polare till mig har gjutit in fiskpinnar i epoxy och har som ben på sitt köksbord.
Det heter epoxi på svenska
Citera
2023-11-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinaFiskpinnen
Spännande att du frågar flashback om råd gällande detta. Tänker du lita på svaren du får härifrån? Jag hade oavsett satsat på ett par nätta ben. Kanske av runtstav med 3 cm i diameter. Grövre än så vill man ju inte ha på ett köksbord.

Jodå det går bra o fråga folk på flash.

Ta vanliga brädor, såga längden du vill ha på bordet, lägg dom upp och ner sida vid sida, använd sågen för att såga mellan springorna så dom blir täta, anledning för att såga med cirkelsåg upp och ner är för att minimera rivning på själva uppsidan av bordskivan, limma sedan ihop bräderna med underslag, detta håller bordsskivan rakare och den slår sig inte lika lätt.

Ben kan du köpa på Ikea, finns nätta ben från 50 kr och uppåt färdiga med beslag för att fästa i själva bordskivan. slipa sedan lite lätt, ev betsa till färgen du vill ha.
Citera
2023-11-11, 23:59
Medlem
Jag misstänker du tänker använda gran, tycker du inte det verkar lite mjukt träslag. Det finns ju andra men det blir nog dyrare. Man kan ju också använda sig av plywood.
Man måste slipa bordet innan man lackar oljar eller målar. Kanterna fasar man lämpligast med en överhandsfräs men det kan väl gå bra med vanligt sandpapper också men man har svårt att det skall bli lika överallt.
Vill man ha det lite finare lägger man lister runt bordet. Man måste ha en ram under bordet som stöttar upp bordet och som benen sitter fast i.
Tänker du använda spåntat virke? Det är svårt att limma en träskiva så den blir plan, men med lämplig kunskap går ju det bra, men plywood är bra.
Det bästa är ju om du kan använda Ek, bok eller Asp. En del utländska träslag går ju också bra.
Homogena träslag är lättare att hantera.
Ibland kan man gå till en snickare och köpa en stor planka och låta honom/henne/hen hyvla den till lagom tjocklek och sedan kan du leka på egen hand.
Citera
2023-11-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Hej

Jag har letat i flera månader efter ett köksbord i rätt mått men hittar inget så jag får bygga ett eget.

Tanken är att bygga skivan av 22x170 mm brädor, 5 st, med sarg på antingen 22x95 mm eller 22x120 mm.
Två st brädor undertill för att hålla ihop det blir det också om det behövs.
Bordet kommer att bli 85 cm brett och antingen 1600 eller 1800 mm långt.

Men hur grova måste benen vara? 70x70 känns så klumpigt, men håller 45x45? (Jag vill ha sarg och ben, inte kryssben eller liknande)
varför köper du inte bara en färdig bänkskiva och får den sågad i rätt mått och sen skruvar på fyra ben?
kostar väl en hundring eller så att få den sågad i butik. Blir rakare än om du gör det själv.

https://www.bauhaus.se/bankskiva-ek-...BoCB_cQAvD_BwE
Citera
2023-11-12, 01:15
Medlem
Megaforces avatar
Möbelvirke finns sällan i bygghandeln utan måste köpas av speciella leverantörer. Det går bra att använda 21 mm spont av den typ som används för tak eller som undergolv men det är lättare att få tag på 27x120 som används som golv. Billigast per kvadrat är nog 21x95 mm (ca 250 kr per kvadratmeter)

45x45 mm ben bör vara möbelkvalitet för vanliga reglar duger inte. Köp begagnade eller på Ikea är enklast. På Ikea kan man också köpa de hörnbeslag som behövs om man fäster benen i en ram.
Citera
2023-11-12, 04:04
Medlem
De mått du anger är ganska nära standardmått. Kolla på loppisar och andra ställen man kan hitta billiga möbler på och renovera eller bygg om efter din smak. Finns fantastisk kvalitet men där ett bord t ex fått en repa att köpa mycket billigare än vad virket kostar. Lycka till!
Citera
2023-11-12, 09:29
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
De mått du anger är ganska nära standardmått. Kolla på loppisar och andra ställen man kan hitta billiga möbler på och renovera eller bygg om efter din smak. Finns fantastisk kvalitet men där ett bord t ex fått en repa att köpa mycket billigare än vad virket kostar. Lycka till!

Som jag skrev, jag har letat i flera månader, på auktioner, på blocket, på tradera, på loppisar etc. Bor i ett loppistätt område, har en auktionist 40 min bort etc så nu har jag ledsnat.
Citera
2023-11-12, 09:30
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Möbelvirke finns sällan i bygghandeln utan måste köpas av speciella leverantörer. Det går bra att använda 21 mm spont av den typ som används för tak eller som undergolv men det är lättare att få tag på 27x120 som används som golv. Billigast per kvadrat är nog 21x95 mm (ca 250 kr per kvadratmeter)

45x45 mm ben bör vara möbelkvalitet för vanliga reglar duger inte. Köp begagnade eller på Ikea är enklast. På Ikea kan man också köpa de hörnbeslag som behövs om man fäster benen i en ram.

Jag har inte hittat något begagnat alls som fungerar Jag har hörnbeslag, köpta hos Karl Hedins tror jag det var, minns inte riktigt.

Det jag ville veta var om 45x45 räcker.
Citera
2023-11-12, 09:32
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Och du måste ha ben med kvadratisk bas?
Annars kanske 45x70 eller 45x95?

Nej, det måste jag inte, har funderat på 45x70, men då är de 'klumpiga' åt nåt håll så jag tänkte fråga om någon här hade koll då byggsidan jag är med på är rätt inaktiv.

Men det lutar åt att det får bli 45x70 ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in