2023-11-11, 16:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det märket av foder säljs också i Sverige hos djurtillbehöraffärer. Jag har köpt den
till en av mina katter som verkar få diarré av de foder som finns i vanliga livsmedelsbutiker som så gott som alltid innehåller spannmål som diverse gryn och majs.
Behöver inte vara fel på märket som sådant, i detta fall hade de ju använt sig av grön potatis, förhoppningsvis inget som upprepas.
Otroligt mycket skit som finns djurfoder, en hund kan ju äta blandad kost, men en katt är ju ett mer utpräglat rovdjur.

Edit; Synd att katter är så jädra kräsna, en bekant har provat bjuda på billig fisk från Lidl, men det duger inte, torsk skall det vara.

Blev lite off topic, men ett möjligt långskott är att de fått i sig grön potatis, genom att de köpt kattmat eller hundmat innehållande grön potatis och använt det vid matlagningen.
Normalt är det dock ingen fara att äta djurfoder.

Akuta symtom som kan uppstå efter att ha ätit potatis med höga halter glykoalkaloider är kräkning, diarré och magont. Sådana symtom kan variera i allvarlighet och mellan personer men de kan uppstå vid intag av 1 mg glykoalkaloider/kg kroppsvikt eller mer. I allvarliga förgiftningsfall vid högre halter har det rapporterats om förlamning, andningsbesvär, hjärtsvikt, koma och till och med dödsfall.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glykoalkaloider
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-11-11 kl. 16:41.
Citera
2023-11-11, 16:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Behöver inte vara fel på märket som sådant, i detta fall hade de ju använt sig av grön potatis, förhoppningsvis inget som upprepas.
Otroligt mycket skit som finns djurfoder, en hund kan ju äta blandad kost, men en katt är ju ett mer utpräglat rovdjur.

Fast det tas nog genvägar på olika mat till människor med, djurfoder tänker jag kan innehålla sådant människor idag putsar bort (men förr åt). Burkmat ser ju ofta utsom pölsa (minus korngrynen).

Nyligt var det ju om salmonella ägg, där en det verkar påträffats en aggressiv variant som går genom skalet. Dessa ägg hade sålts till livsmedelsindustri som gör äggpulver av dem. Kanske grön potatis gått till tillverkning av potatismjöl som ofta används till att ge konsistens till sky och såser och binda ihop köttbullar och liknande?
Citera
2023-11-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
De hade bott där i 14 dagar. då de flyttade in.
Det var inget jag VISSTE. Jag antog bara då någon sade att det renoverades i somras (och att det nu är november). Snabb huvudräkning. När jag frågar sambon nu säger även hon att hon tror "några veckor", så tydligen miss av mig. Hon har mer koll på grannarna än jag har.
Citera
2023-11-11, 16:54
Medlem
Citat:

Edit; Synd att katter är så jädra kräsna, en bekant har provat bjuda på billig fisk från Lidl, men det duger inte, torsk skall det vara.

Blev lite off topic, men ett möjligt långskott är att de fått i sig grön potatis, genom att de köpt kattmat eller hundmat innehållande grön potatis och använt det vid matlagningen.
Normalt är det dock ingen fara att äta djurfoder.

Akuta symtom som kan uppstå efter att ha ätit potatis med höga halter glykoalkaloider är kräkning, diarré och magont. Sådana symtom kan variera i allvarlighet och mellan personer men de kan uppstå vid intag av 1 mg glykoalkaloider/kg kroppsvikt eller mer. I allvarliga förgiftningsfall vid högre halter har det rapporterats om förlamning, andningsbesvär, hjärtsvikt, koma och till och med dödsfall.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glykoalkaloider

Kanske det koncentreras mer i torkad form?
Citera
2023-11-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Har familjen ätit grön potatis och fått i sig solanin kanske? Ett kraftigt gift som bildas i potatis som legat ljust och bildat detta gift.

Wikipedia säger så här bl.a:

"Solanin är en glykoalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisväxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Det är väldigt giftigt för både människor och djur, även i små doser. En dos på 24 till 48 milligram kan vara dödlig för en vuxen människa, men som regel behövs en betydligt större dos för att med säkerhet förorsaka dödsfall, uppemot 400 mg.

De symptom man sett, och där man sedan härlett symptomen till potatis, är yrsel, illamående, feber och hallucinationer, och enstaka dödsfall.

I försök på människor där man intravenöst tillfört solanidine, alkaloid delen av solanin, försvann 90 % ut från blodet och in i kroppens celler inom 20 minuter. Endast 5 % av dosen lämnade kroppen efter 24 timmar och sedan bara 1-2 % varje efterföljande dygn, vilket tyder på ett aktivt upptag och ackumulering i cellerna
."

Eftersom giftet lämnar blodet så snabbt så kan det nog missas vid provtagning, tänker jag.

"Grön potatis" blir man inte dödssjuk av; möjligen litet illamående, om man lyckas få i sig tillräckligt mycket trots den beska smaken!

Annorlunda med potatisgroddar (som smakar ännu vidrigare!), men sådant äter väl ingen?
Citera
2023-11-11, 22:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
Det var inget jag VISSTE. Jag antog bara då någon sade att det renoverades i somras (och att det nu är november). Snabb huvudräkning. När jag frågar sambon nu säger även hon att hon tror "några veckor", så tydligen miss av mig. Hon har mer koll på grannarna än jag har.
Tror lägenheten renoverades i slutet av augusti?
Så 1,5 månads renovering är inte särskilt lång tid,
Vid omfattande renovering?
Måste säga att då de var nyligen inflyttad anar jag något med lägenheten, "hata slumpen".
Citera
2023-11-11, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tror lägenheten renoverades i slutet av augusti?
Så 1,5 månads renovering är inte särskilt lång tid,
Vid omfattande renovering?
Måste säga att då de var nyligen inflyttad anar jag något med lägenheten, "hata slumpen".

Du tänker på om det är något otillåtet material som använts? Som exvis skrivmaterial med lim i, eller färg som bara är avsett för förråd eller garage och liknande (inte i utrymme där folk bor och vistas längre stunder)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-11 kl. 23:05.
Citera
2023-11-12, 00:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du tänker på om det är något otillåtet material som använts? Som exvis skrivmaterial med lim i, eller färg som bara är avsett för förråd eller garage och liknande (inte i utrymme där folk bor och vistas längre stunder)?
Ja, absolut kan det vara det?
Eller något som glömts ta med efter renoveringen och som 4 åringen hittat?

Vad tror du hänt?
Citera
2023-11-12, 00:45
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Hundar har ju insjuknat.

Tvivlar starkt på att familjen handlat sin mat i en zooaffär.
Citera
2023-11-12, 00:49
Medlem
Yatsys avatar
Kan det vara planerat? Så som med växter eller liknande från deras land?
Citera
2023-11-12, 00:52
Medlem
Är det så att åklagaren har avfärdat både infektion, matförgiftning, och att det inte kan vara något självförvållat ? Har jag förstått det hela rätt ?

I så fall:

1. Kan bostaden ha målats med lösningsmedelsbaserad målarfärg med petroleumprodukter i, och ventilationen gick sönder natten mot lördagen ?

2. Finns det någon luftburen drog som kan ge dessa symptom, som inte visar sig på odlingar ?
Citera
2023-11-12, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarinBruse
Är det så att åklagaren har avfärdat både infektion, matförgiftning, och att det inte kan vara något självförvållat ? Har jag förstått det hela rätt ?

I så fall:

1. Kan bostaden ha målats med lösningsmedelsbaserad målarfärg med petroleumprodukter i, och ventilationen gick sönder natten mot lördagen ?

2. Finns det någon luftburen drog som kan ge dessa symptom, som inte visar sig på odlingar ?

Det fetade: det är vad det hela hittills framställts som, ja, såvitt jag förstått! Men det skulle inte förvåna mig om uppfattningen ändrades..!

Svar på dina specifika frågor:

1. Kanske! Jag har själv tidigare i tråden varit inne på en sådan förklaring. Men, petroleumprodukter borde vara ytterst lätta att detektera! Och så giftiga lösningsmedel att de kan vålla dödsfall hos personer som vistas i ett rum där de använts (Acetonitril? Akrylamid?) borde egentligen inte förekomma annat än industriellt, med krav på skyddsmask och säkerhetsutbildning för användarna!

2. "Drog" leder tankarna till någon form av narkotikum. Visst, sådana finns, även sådana som kan distribueras i gas- eller aerosolform (carfentanil eller något dylikt användes visst ryktbart av rysk kommandotrupp mot tjetjenska terrorister som tagit gisslan på någon teater i början på 2000-talet, med olycklig följd även för flertalet ur gisslan; googla)! Men underligt att det inte hittats isåfall! Om det inte rör sig om något helt nytt och okänt (här är vi inne på konspirationsspåret!)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in