2023-11-11, 17:21
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
It takes one to know one.
Uthyrningsföretaget är dock ett snäpp värre så jag hoppas att de torskar.
Skulle vara kul att veta vad lille Leo gör för brödfödan, tror inte att det är röda korset i alla fall, ☺️.

Samma här, Leo är säkert ett rövhål, men här är jag på hans sida, just för att ge dessa företag en smäll på näsan. Antingen har vi en reglerad hyresmarknad eller så har vi det inte. Jag personligen vill inte se ockerhyror, men å andra sidan är den svenska modellen åt helvete då privata aktörer inte gärna bygger hyresrätter och köerna är orimligt långa. De som drabbas är vanliga arbetare som inte haft råd att köpa sig en bostadsrätt.

Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Vem fan betalar 90.000kr/månaden för en hyreslägenhet?

Ofta företag som behöver bostäder för anställda som kommer hit och jobbar. Kanske ett företag som rekryterat en VD utomlands och i dealen så ingår såklart ett boende och då duger inte vad som helst. Lägenheten verkade ganska fin.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja vinner han i rätten så är det inget mygel. Då är det bara att gratulera honom om han hittat ett kryphål i lagen som ger honom möjlighet till ett kraftigt prisreglerat förstahandskontrakt.

Oavsett vad Leo skulle hävda så är hans risktagande välkalkylerat och handlar om att sko sig själv. Garanterar att det inte finns något nobelt ändamål i hans agerande. Han hade skitit i att folk i vissa fall får betala ockerhyror eller att det inte finns hyresrätter om han själv inte kunnat nyttja detta till sin fördel. Det är ren business från hans sida.
Citera
2023-11-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Är du dum i huvudet? Hur fasen får du ihop att nån har försökt gå före i kön?
Men ditt klappträ.. Du fattar väl att detta är planerat?!
Att få förstahandskontrakt till en drömlya utan att behöva stå 30 år i bostadskö. Värdet på svarta marknaden är säkert ett par tre miljoner. Hoppas verkligen inte han får varken pengar tillbaka eller något kontrakt!
Citera
2023-11-11, 17:24
Medlem
Jag hoppas han får genom det.
Till att börja med, vad är det för idiot som ens hyr ut i andra hand med ett prispåslag på 400%?

Convendum AB, här har vi ett företag som verkligen trodde dom kunde tjäna pengar genom att blåsa folk. Säkert även personen/företaget som har förstahandskontrakt på bostaden.

Jag har väldigt svårt att se att företaget som äger hela bostaden, ens skulle godkänna att lägenheten hyrs ut i andra hand som kontor. Då kan jag faktiskt se skäl på det enorma prispåslaget. Men istället vill dom hyra ut till privatperson för samma kostnad.

Leo såg ett chans att knäppa sådana på näsan, och hoppas han får genom det.
Citera
2023-11-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag hoppas han får genom det.
Till att börja med, vad är det för idiot som ens hyr ut i andra hand med ett prispåslag på 400%?

Convendum AB, här har vi ett företag som verkligen trodde dom kunde tjäna pengar genom att blåsa folk. Säkert även personen/företaget som har förstahandskontrakt på bostaden.

Jag har väldigt svårt att se att företaget som äger hela bostaden, ens skulle godkänna att lägenheten hyrs ut i andra hand som kontor. Då kan jag faktiskt se skäl på det enorma prispåslaget. Men istället vill dom hyra ut till privatperson för samma kostnad.

Leo såg ett chans att knäppa sådana på näsan, och hoppas han får genom det.

Dom har hyrt ut till marknadshyra (det pris någon är beredd att betala), det har tidigare varit okej när det gäller lägenhetshotell som detta är. Det är samma sak som att du hyr ett hotellrum för 90k per månad, vilket är normalt.

90k per månad för denna bostad är rätt lågt, ca 3000 kr per natt, det får du inte mycket för annars.
Citera
2023-11-11, 17:39
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, Leo fular sig. Han räknar med att få besittningsrätt och alla pengar tillbaka. Vilket han säkerligen får enligt utslaget i HD där hans bonuspappa gjorde samma sak.
Skulle inte säga att han fular sig. Snarare tvärtom. Det är ju en helt bisarr ockerhyra och Leo utnyttjar systemet på helt rätt sätt :-D
Bara man har bevis så får man dessutom tillbaka pengarna.
Citera
2023-11-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Men ditt klappträ.. Du fattar väl att detta är planerat?!
Att få förstahandskontrakt till en drömlya utan att behöva stå 30 år i bostadskö. Värdet på svarta marknaden är säkert ett par tre miljoner. Hoppas verkligen inte han får varken pengar tillbaka eller något kontrakt!

Du har rätt. My bad.
Citera
2023-11-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camorraro
Dom har hyrt ut till marknadshyra (det pris någon är beredd att betala), det har tidigare varit okej när det gäller lägenhetshotell som detta är. Det är samma sak som att du hyr ett hotellrum för 90k per månad, vilket är normalt.

90k per månad för denna bostad är rätt lågt, ca 3000 kr per natt, det får du inte mycket för annars.

Men är det lägenhetshotell i grund och botten? Har företaget som äger bostaden, godkänt att företaget hyr ut det som lägenhetshotell?

Då jag kan faktiskt köpa det hela och han får skylla sig själv.
Citera
2023-11-11, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Men är det lägenhetshotell i grund och botten? Har företaget som äger bostaden, godkänt att företaget hyr ut det som lägenhetshotell?

Då jag kan faktiskt köpa det hela och han får skylla sig själv.

Ja, det är lägenhetshotell. Convendum blockhyr bostäder från fastighetsägaren och tillhandahåller sedan ett lägenhetshotell och hyr ut.

Detta är ett vanligt upplägg som dock har blivit svårare de senaste 1-2 åren då hyresnämnden började slå ner på dessa upplägg.
Citera
2023-11-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
It takes one to know one.
Uthyrningsföretaget är dock ett snäpp värre så jag hoppas att de torskar.
Skulle vara kul att veta vad lille Leo gör för brödfödan, tror inte att det är röda korset i alla fall, ☺️.
Han driver till och med ett företag som går ut på att hassla fastighetsägare på exakt samma sätt som han nu försöker göra. Han har en släkting som blivit rik på detta sättet och försöker göra samma sak. Riktigt äckel till människa.
Citera
2023-11-11, 17:48
Medlem
Harry_s avatar
lycka till säger jag
vad står det på kontraktet
hoppas han får betala allt
Citera
2023-11-11, 18:02
Medlem
Rätt åt bolaget som hyr ut att de torskar! Bostadsbristen i Sverige gör att man måste sätta sig in i lagarna för att sätta dit fula fiskar som detta! Helt rätt!
Citera
2023-11-11, 18:02
Medlem
Får se om inte detta case oxå går till HD. Skillnaden är att här finns uppenbarligen en avsikt att runda bostadskön redan från början (var säkert så i förra oxå, men inte lika uppenbart) och HD kan knappast låta sin tidigare prejudicerande dom ligga till grund för att förstöra bostadskö-systemet i Sverige. Det vore som att HD ger ”brottslingarna” rätt att lura småfolket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in