Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
Jag har några kilos övervikt, men är inte fet. Såklart vill jag ändå få bort de kilona. Dessvärre är jag alltför intresserad av hur mat smakar. Om jag är på väg ner i vikt så får jag mer tankar på mat än annars. Detta ser jag som ett osunt förhållande till mat. De som är underviktiga kan också ha ett sådant osunt förhållande till mat, men i deras fall äter de för lite och har ett motstånd mot att äta. De överviktiga har inte ett motstånd, men ett pådrivande.
Finns det en sund strategi som fungerar på båda typerna? Alltså hur man får bort obsessiva tankar att man måste äta, eller att man inte alls ska äta.
Sunt borde väl vara att ha balans? Och då tänker jag mig att både underviktiga och övreviktiga till slut också hamnar rätt vad gäller hur mycket de väger - utan att de tänker på det, vilket ju också borde vara nyckeln till att få balans.
Att röra på sig är nyckeln. Annars kan du ju testa äta saker du inte tycker är lika gott.
Möjligtvis kan du ju kika på om det är ett underliggande psykologiskt problem. Gör något du gillar mer och lägger mer fokus på.
Du kanske behöver terapi. Ändra ditt liv till något som ligger mer i linke med vad du vill ha ut av livet eller så.
Jag håller just nu på med något jag bara drömt om tidigare och jag vill kunna ha toppfokus på det så jag äter, tränar, sover bättre än någonsin för att kunna maximera detta.