2023-11-11, 11:16
Medlem
Hej, jag har letat på forumet så gott jag kan efter liknande tråd men gick bet. Jag har länge stått på fluoxetin mot depression och ångest, det har funkat utmärkt. Sist jag tog ut recept så var det ett fabrikat jag inte brukar ta, vilket jag inte bryr mig så mycket om egentligen då det ju är samma verksamma ämne men med olika hjälpämnen osv.

Nu till problemet: sen jag började ta från den nya förpackningen har jag haft kraftigt ökad ångest. Jag har inte mått såhär dåligt på kanske 2 år, och jag kan inte härleda ångesten till nån särskild händelse eller tanke. Snarare triggar ångesten fram tankar hos mig i stil att jag vill slå huvudet i något och slippa, för att fatta mig kort.

Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan olika tillverkare att en del inte kan absorbera medicinen ordentligt? Ångesten jag har känns likadan som när jag provade att sluta med antidepp helt. Har någon annan upplevt något liknande? Vad ska jag göra?
Citera
2023-11-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetroll
Hej, jag har letat på forumet så gott jag kan efter liknande tråd men gick bet. Jag har länge stått på fluoxetin mot depression och ångest, det har funkat utmärkt. Sist jag tog ut recept så var det ett fabrikat jag inte brukar ta, vilket jag inte bryr mig så mycket om egentligen då det ju är samma verksamma ämne men med olika hjälpämnen osv.

Nu till problemet: sen jag började ta från den nya förpackningen har jag haft kraftigt ökad ångest. Jag har inte mått såhär dåligt på kanske 2 år, och jag kan inte härleda ångesten till nån särskild händelse eller tanke. Snarare triggar ångesten fram tankar hos mig i stil att jag vill slå huvudet i något och slippa, för att fatta mig kort.

Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan olika tillverkare att en del inte kan absorbera medicinen ordentligt? Ångesten jag har känns likadan som när jag provade att sluta med antidepp helt. Har någon annan upplevt något liknande? Vad ska jag göra?
Det kan det vara. Den kemiska substansen ska vara lika i alla fall. Men upptagningen kan skilja sig. Går inte att få tag i den brukar köpa?
Citera
2023-11-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det kan det vara. Den kemiska substansen ska vara lika i alla fall. Men upptagningen kan skilja sig. Går inte att få tag i den brukar köpa?

Den finns att få tag i, men nu har jag ju tagit ut för intervallet. Måste jag käka hela förpackningen eller kan man på något sätt byta ut pga biverkningar? Jag mår verkligen extremt dåligt, jag brukar kunna hantera ångest men den här gången är det som att det inte släpper ens för korta stunder
Citera
2023-11-11, 12:21
Medlem
Xanyos avatar
Alla antidepressiva jag gått på genom åren så har alltid jag fått ökad ångest utav dom, men nu har du bara byttit tillverkare så det känns som du har inbillat dig det hela. Det är fortfarande samma substans bara annan tillverkare.
Citera
2023-11-11, 12:38
Medlem
Du har rätt. Apoteken rekommenderar ofta en billigare sort och påstår att den verksamma beståndsdelen är samma. Kontakta din läkare och kräv samma som tidigare. Har erfarenget av detta. gällde Aurorix som också är antidepressiva.
Citera
2023-11-11, 13:33
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Du har rätt. Apoteken rekommenderar ofta en billigare sort och påstår att den verksamma beståndsdelen är samma. Kontakta din läkare och kräv samma som tidigare. Har erfarenget av detta. gällde Aurorix som också är antidepressiva.
Det står ju på fass om det är samma verksamma beståndsdelar.
Apoteken påstår inte det om det inte är sant.
Citera
2023-11-11, 13:40
Medlem
Det kan mycket väl bero på att det är ett annat fabrikat, även om man propsar på att det inte ska spela nån roll eller är placebo pga "är ju samma verksamma ämne i".
Har varit med om det själv med alla möjliga mediciner, och vet om andra som har upplevt samma sak.
Citera
2023-11-11, 13:44
Medlem
Du har rätt. Själv erfarit detta. Orginalreceptet funkade utmärkt, (mot smärta) substitutet spydde jag som en gris av.

Du kan be läkaren skriva på receptet att det inte får bytas ut, då slipper du extrakostnader för att slippa substitut.

Lycka till.
Citera
2023-11-11, 14:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetroll

Du får kontakta läkaren som skrev ut medicinen och be att få ett nytt recept.
har du fått flera förpackningar får du byta ut de oöppnade
det skall ju inte vara ngn skillnad alls,men...
Även om inaktiva ingredienser i ett läkemedel inte har några terapeutiska egenskaper i sig, kan de påverka läkemedlets övergripande effektivitet och tolerabilitet på olika sätt:
Inaktiva ingredienser kan påverka hur snabbt och i vilken omfattning den verksamma substansen absorberas i kroppen. Detta kan i sin tur påverka hur snabbt eller långsamt läkemedlet börjar verka och hur länge dess effekter varar
issa inaktiva ingredienser kan användas för att öka läkemedlets stabilitet och livslängd. En stabil formulering kan bidra till att säkerställa att läkemedlet behåller sina terapeutiska egenskaper över tid.
Inaktiva ingredienser kan påverka hur läkemedlet löser sig upp och frisätts i kroppen. Detta kan påverka hur jämnt läkemedlet fördelas i blodet och därmed dess effektivitet.
Citera
2023-11-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du får kontakta läkaren som skrev ut medicinen och be att få ett nytt recept.
har du fått flera förpackningar får du byta ut de oöppnade
det skall ju inte vara ngn skillnad alls,men...
Även om inaktiva ingredienser i ett läkemedel inte har några terapeutiska egenskaper i sig, kan de påverka läkemedlets övergripande effektivitet och tolerabilitet på olika sätt:
Inaktiva ingredienser kan påverka hur snabbt och i vilken omfattning den verksamma substansen absorberas i kroppen. Detta kan i sin tur påverka hur snabbt eller långsamt läkemedlet börjar verka och hur länge dess effekter varar
issa inaktiva ingredienser kan användas för att öka läkemedlets stabilitet och livslängd. En stabil formulering kan bidra till att säkerställa att läkemedlet behåller sina terapeutiska egenskaper över tid.
Inaktiva ingredienser kan påverka hur läkemedlet löser sig upp och frisätts i kroppen. Detta kan påverka hur jämnt läkemedlet fördelas i blodet och därmed dess effektivitet.

Ja det är väl det jag tänker, jag fattar ju också att det inte är meningen att det ska vara skillnad på olika fabrikat, men att de inaktiva ingredienserna påverkar upptaget liksom. Jag har lämnat ett meddelande till läkaren och får försöka stå ut tills jag får svar.

Tack för hjälpen
Citera
2023-11-11, 16:13
Medlem
Rechargeds avatar
Det är definitivt skillnad på olika fabrikat.
Jag är extremt känslig för olika fabrikat (läkemedel öht) och tvingar alltid läkaren att kryssa i en ruta på receptet där det står att medicinen inte får bytas ut.
Citera
2023-11-11, 23:50
Medlem
Jag sitter i exakt samma sits som du just nu med min antidepressiva.

Har mått totalt jävla skit sedan jag påbörjade det nya paketet.

Detta är inte första gången det händer för mig vid påbörjan av nytt paket av min antidepressiva, både vid annan tillverkare men det är också skillnad mellan batcherna från samma tillverkare.

Har mått stabilt under hela tiden jag tog av mitt senaste 100-pack.
Men redan dagen efter jag påbörjade det nya så började jag må riktigt dåligt och det har fortfarande inte blivit bättre efter en vecka.

Jag fattar inte hur det kan skilja såhär mycket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in