Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetroll
Hej, jag har letat på forumet så gott jag kan efter liknande tråd men gick bet. Jag har länge stått på fluoxetin mot depression och ångest, det har funkat utmärkt. Sist jag tog ut recept så var det ett fabrikat jag inte brukar ta, vilket jag inte bryr mig så mycket om egentligen då det ju är samma verksamma ämne men med olika hjälpämnen osv.
Nu till problemet: sen jag började ta från den nya förpackningen har jag haft kraftigt ökad ångest. Jag har inte mått såhär dåligt på kanske 2 år, och jag kan inte härleda ångesten till nån särskild händelse eller tanke. Snarare triggar ångesten fram tankar hos mig i stil att jag vill slå huvudet i något och slippa, för att fatta mig kort.
Kan det verkligen vara så stor skillnad mellan olika tillverkare att en del inte kan absorbera medicinen ordentligt? Ångesten jag har känns likadan som när jag provade att sluta med antidepp helt. Har någon annan upplevt något liknande? Vad ska jag göra?
Du får kontakta läkaren som skrev ut medicinen och be att få ett nytt recept.
har du fått flera förpackningar får du byta ut de oöppnade
det skall ju inte vara ngn skillnad alls,men...
Även om inaktiva ingredienser i ett läkemedel inte har några terapeutiska egenskaper i sig, kan de påverka läkemedlets övergripande effektivitet och tolerabilitet på olika sätt:
Inaktiva ingredienser kan påverka hur snabbt och i vilken omfattning den verksamma substansen absorberas i kroppen. Detta kan i sin tur påverka hur snabbt eller långsamt läkemedlet börjar verka och hur länge dess effekter varar
issa inaktiva ingredienser kan användas för att öka läkemedlets stabilitet och livslängd. En stabil formulering kan bidra till att säkerställa att läkemedlet behåller sina terapeutiska egenskaper över tid.
Inaktiva ingredienser kan påverka hur läkemedlet löser sig upp och frisätts i kroppen. Detta kan påverka hur jämnt läkemedlet fördelas i blodet och därmed dess effektivitet.