Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Har du tänkt på att människor dagligen döms för brott trots att de nekar till dessa? Hur kan egentligen en domstol döma någon om denne inte erkänner?
Svaret är givetvis att det görs en rimlighetsbedömning utifrån de befintliga bevisen. Om det finns 10 personer skriva på en adress men bara en säng och kläder för en person, vad indikerar detta? Och vice versa, en person skriven på adressen men tio sängar, kläder och skor för tio personer etc?
Och varför skulle man inte behöva legitimera sig om staten anser att det finns misstanke om att ett brott begås? Varför är det så självklart att det offentliga ska ha 1000 olika tvingande krav på sig men vi som medborgare ska kunna agera som vi vill?
Kommer en civilperson in i lägenheten och ber mig legitimera mig vägrar jag givetvis då jag inte behöver visa det för annan än polis.
Många invandrare bor i lägenheter utan att alla har sängar, kläder mm där, vissa sover på golv, madrasser som tas fram osv för att all ska få plats. Vissa sover i skift pga utrymmesbrist. Blir svettigt för skatteverket att bevisa hur många som egentligen bor i en bostad där 12 är skrivna när bara två som inte kan svenska eller engelska är hemma när de knackar på kl10.00 en måndag, kan bli väldigt godtyckligt och mycket problem i utförandet.
Det offentliga ska ha högre krav på sig än vi medborgare för att dessa är till för att hjälpa oss och i många fall är våra representanter, de ska ha en högre moral än oss, inte lägre pga detta och för att de hanterar samhällets resurser som egentligen kommer från oss. Med makt kommer ansvar och för att de ska kunna ta detta krävs moral och "krav" på sig hur man ska agera.
Det egentligt intressanta här är hur dessa besök kommer att hanteras, kommer man att ge sig på "vanligt folk" under semestermånaderna och sedan påstå att dom inte bor där eftersom dom inte varit hemma på två veckor eller blir det bara invandrare med vad som kallas orimligt många boende i en lägenhet?