Citat:
Ursprungligen postat av
Ventilo
Beror nog på var man bor. Eller kanske om man har fler barn? 🤔 Vi hade bara ett besök av bvc och det var när lillebror var nyfödd.
Ja det skiljer sig kanske. Med mitt första barn för ca 6 år sedan var det nyfödd samt 8 månader men nu verkar det vara vid 2,5 år också. Där jag bor är det även standard att göra hembesök när man är nyinflyttad också, antar att det kanske beror på att det är lättast i början när man inte hittar samt att de kanske vill kolla så man inte har flyttkaos som är farligt för barnet. Vi flyttade till den kommun vi bor i nu när mitt barn var 10 månader och då erbjöd den nya kommunen ett hembesök en månad efter flytt. Vi har aldrig varit i kontakt med soc eller fått några anmärkningar från vår förra BVC så det beror inte på något sådant, utan jag antar att det är standard. Jag tycker faktiskt det borde bli ett krav att tex soc gör ett hembesök eftersom BVC är frivilligt, kanske någon månad efter barnets födsel för att kolla hur föräldrarna mår, hur hemmet är och hur allting funkar i vardagen. Om man inte har något att dölja så ser jag ingen anledning att tacka nej till hembesöken. Självklart menar jag inte att alla som tackar nej är dåliga föräldrar, utan det är bara jag personligen som inte kan komma på någon anledning till att tacka nej, vi har snarare tyckt det varit skönt att ha hembesök när barnen är nyfödda och slippa smittorisken på BVC och stressen med att ta sig ut för första gången med en nyfödd, osv. Jag har även tyckt det varit kul att få visa upp hur vi bor och hur barnens rum ser ut osv osv.
I detta fallet förstår jag inte hur myndigheterna inte kunnat ingripa tidigare, de har väl fått orosanmälan innan detta uppdagades? Och att 6 st (?) barn lyckats hålla tyst och inte råka försäga sig om vad som pågår hemma till någon lärare eller anhörig är bara sorgligt, antagligen har föräldrarna fått dem att hålla tyst. Detta är nog fan det värsta jag läst om på länge, det lär vara en otroligt tung fup att ta sig igenom.