2023-11-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Fast så är det fortfarande dvs att alla med nyfödd får hembesök dock inte oannonserat.
Sköterskan kommer dock från BVC nuförtiden.
Inte alla, det är ett erbjudande som är helt frivilligt.
Vi tackade nej till det.
Citera
2023-11-11, 04:45
Medlem
Helt bisarrt. Att man kan göra så är ju vansinnigt
Citera
2023-11-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Inte alla, det är ett erbjudande som är helt frivilligt.
Vi tackade nej till det.

Om du hade läst hela min text så är det exakt det jag skriver, att det är frivilligt.
Citera
2023-11-11, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluescum
Föräldrarna riskerar 10 år…..

Riskerar? Förtjänar minst tio år i tukthus under sträng regim.
Citera
2023-11-11, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danieni
Detta finns redan idag och det är BVC som gör hembesök. När barnet är max 1 månad och sedan vid 8 månader då man kollar och pratar säkerhet i hemmet osv (typ spisskydd, klämmskydd, så barnet inte kan komma åt fönster, kantskydd osv osv) plus att dom såklart kollar hur man har det hemma osv. Dock är BVC frivilligt så de kan ej tvinga sig in hem till folk som inte vill, vilket enligt mig är helt jävla sjukt! Borde vara "tvång" för uppenbarligen behövs det med tanke på hur många historier likt denna som man hört de senaste åren, tyvärr...

BVC gör hembesök oftare nu. Mitt barn är 1 år och de gör ett hembesök när barnet är nyfödd (ca en vecka efter förlossningen), ett vid 8 månader där de pratar barnsäkerhet precis som du skrev samt ett vid 2,5 år tydligen (i alla fall där jag bor). Tycker det är jättebra, både för att kolla hur hemmet är och även för att kolla hur föräldern svarar på barnets signaler osv i det egna hemmet, speciellt besöket vid en vecka tycker jag är bra för att säkerställa att föräldrarna känner sig trygga i sin nya roll med en nyfödd och att det funkar i hemmet. Visst är det frivilligt men jag tror att BVC skulle reagera om en förälder tackar nej till hembesök och föredrar att komma till mottagningen istället, jag menar, vad finns det för anledning till att tacka nej förutom att man vill dölja något? Det är i alla fall den känslan jag får.
Citera
2023-11-11, 07:11
Medlem
Usch, det här fallet har tagit så himla hårt på mig, det var längesen jag blev så påverkad av ett brott. Såväl detta fallet som andra fall där barn är BO får mig att vilja bli familjehem, jag känner en så stark känsla att jag bara vill ta hem varenda unge som har det dåligt hem till mig och skydda dem från allt ont. Hur FAN kan man göra såhär mot sitt barn? Det är helt obegripligt!! 😭
Citera
2023-11-11, 07:20
Medlem
Ventilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
BVC gör hembesök oftare nu. Mitt barn är 1 år och de gör ett hembesök när barnet är nyfödd (ca en vecka efter förlossningen), ett vid 8 månader där de pratar barnsäkerhet precis som du skrev samt ett vid 2,5 år tydligen (i alla fall där jag bor). Tycker det är jättebra, både för att kolla hur hemmet är och även för att kolla hur föräldern svarar på barnets signaler osv i det egna hemmet, speciellt besöket vid en vecka tycker jag är bra för att säkerställa att föräldrarna känner sig trygga i sin nya roll med en nyfödd och att det funkar i hemmet. Visst är det frivilligt men jag tror att BVC skulle reagera om en förälder tackar nej till hembesök och föredrar att komma till mottagningen istället, jag menar, vad finns det för anledning till att tacka nej förutom att man vill dölja något? Det är i alla fall den känslan jag får.
Beror nog på var man bor. Eller kanske om man har fler barn? 🤔 Vi hade bara ett besök av bvc och det var när lillebror var nyfödd.
Citera
2023-11-11, 07:28
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Usch, det här fallet har tagit så himla hårt på mig, det var längesen jag blev så påverkad av ett brott. Såväl detta fallet som andra fall där barn är BO får mig att vilja bli familjehem, jag känner en så stark känsla att jag bara vill ta hem varenda unge som har det dåligt hem till mig och skydda dem från allt ont. Hur FAN kan man göra såhär mot sitt barn? Det är helt obegripligt!! 😭

? Gömmer du dig på dagarna? Det här fallet är väl en fis i rymden jämfört med all skit som pågår runt oss. Hur fan kan just detta etsa sig.

Föräldrarna får något år, sen är det pang på rödbetan igen att föda ut nånting att förgripa sig på. Det är faktum
Citera
2023-11-11, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ventilo
Beror nog på var man bor. Eller kanske om man har fler barn? 🤔 Vi hade bara ett besök av bvc och det var när lillebror var nyfödd.

Ja det skiljer sig kanske. Med mitt första barn för ca 6 år sedan var det nyfödd samt 8 månader men nu verkar det vara vid 2,5 år också. Där jag bor är det även standard att göra hembesök när man är nyinflyttad också, antar att det kanske beror på att det är lättast i början när man inte hittar samt att de kanske vill kolla så man inte har flyttkaos som är farligt för barnet. Vi flyttade till den kommun vi bor i nu när mitt barn var 10 månader och då erbjöd den nya kommunen ett hembesök en månad efter flytt. Vi har aldrig varit i kontakt med soc eller fått några anmärkningar från vår förra BVC så det beror inte på något sådant, utan jag antar att det är standard. Jag tycker faktiskt det borde bli ett krav att tex soc gör ett hembesök eftersom BVC är frivilligt, kanske någon månad efter barnets födsel för att kolla hur föräldrarna mår, hur hemmet är och hur allting funkar i vardagen. Om man inte har något att dölja så ser jag ingen anledning att tacka nej till hembesöken. Självklart menar jag inte att alla som tackar nej är dåliga föräldrar, utan det är bara jag personligen som inte kan komma på någon anledning till att tacka nej, vi har snarare tyckt det varit skönt att ha hembesök när barnen är nyfödda och slippa smittorisken på BVC och stressen med att ta sig ut för första gången med en nyfödd, osv. Jag har även tyckt det varit kul att få visa upp hur vi bor och hur barnens rum ser ut osv osv.
I detta fallet förstår jag inte hur myndigheterna inte kunnat ingripa tidigare, de har väl fått orosanmälan innan detta uppdagades? Och att 6 st (?) barn lyckats hålla tyst och inte råka försäga sig om vad som pågår hemma till någon lärare eller anhörig är bara sorgligt, antagligen har föräldrarna fått dem att hålla tyst. Detta är nog fan det värsta jag läst om på länge, det lär vara en otroligt tung fup att ta sig igenom.
Citera
2023-11-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
? Gömmer du dig på dagarna? Det här fallet är väl en fis i rymden jämfört med all skit som pågår runt oss. Hur fan kan just detta etsa sig.

Föräldrarna får något år, sen är det pang på rödbetan igen att föda ut nånting att förgripa sig på. Det är faktum

Självklart händer det annat som är minst lika hemskt, men nu är detta fallet aktuellt och nära i tid, mer och mer information dyker upp och det ena är fan värre än det andra. Det är såklart (!) lika hemskt när barn tex blir mördade, oavsett om det är av sina föräldrar eller ej, men jag tror detta fallet påverkat mig så mycket eftersom det handlar om en familj med många barn där endast det ena barnet blivit utsatt (verkar det som), och misshandeln av barnet har varit långdragen. Detta är inga föräldrar som velat mörda sitt barn för då hade de nog gjort det, men istället har de systematiskt utsatt henne för helt jävla sjuka saker, och det har som sagt bara varit familjens ena barn. Hur kommer hon känna när hon växer upp? Antagligen kommer hon känna att hennes föräldrar hatade henne, att hennes syskon var mer värda. Jag tycker det är hemskt, även om det såklart finns andra hemska grejer i vår värld. Jag tror heller inte att jag är den enda som tänker såhär.
Citera
2023-11-11, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Vad i h*lvete??!! Tycker åklagaren behöver ställas till svars här. Varför rubriceras penetrering av ett 6-årigt barns slida som misshandel och inte våldtäkt?? Det är ju framför allt här våldtäktslagstiftningen behövs. Ett så litet barn kan inte samtycka till det där. Jag vägrar acceptera en annan förklaring än möjligtvis en bedömning att barnet i nuläget inte orkar/tros gynnas av att prata om det utan det ses som bättre att hon själv anmäler senare om hon vill. Men även ett sådant motiverande känns fel/skevt.

Nu spekulerar jag, men även om hon möjligtvis inte uppfattade det sexuellt i stunden då hon antagligen inte vet vad det där är, så kommer hon förstå vad som hänt sedan. Trots det vill jag såklart inte ta upplevelsen ifrån henne. Vet inte med all säkerhet hur hon känner/kommer känna. Utgår bara från hur jag upplevt det. Har dock inte utsatts för så otroligt grov fysisk våld som hon. Vem vet, kanske överskuggar.

Men vadå inte sexuellt motiv? Det kan väl knappast vara något man alltid utreder? Då kan ju våldtäktsmän hävda att de ville misshandla, speciellt de som nu gör både och. Särskilt när det handlar om ett litet barn borde inte det vara en faktor. Man gör inte så mot ett barn om man inte är en sadist/utan motiv att utsätta barnet sexuellt. Finns tusen andra sätt att göra någon mer fysiskt illa. Det är inte misshandel att ta på ett barn på ett så olämpligt ställe och olämpligt sätt. Oavsett pojke eller flicka. I synnerhet inte detta fall då det är ett litet barn som utsatts för systematisk våld OCH penetrering. Finns ingen rimlig förklaring.

Varför sekretessmarkeras för övrigt inte barnets namn? När det handlar om ett väldigt utsatt litet barn och sannolikt barnvåldtäktsoffer. Får inte de här förövarna maxstraff, då förlorar jag mitt knappt existerande förtroende för rättsväsendet helt och hållet, och ibland tror jag som gängen att det är bättre att ta lagen i egna händer.

Vet att jag blir arg och inlägget blev långt. Men tänker faktiskt inte be om ursäkt för det. Försvarar det med att jag själv blivit utsatt och att den här stämningsansökan var helt fruktansvärd. Kan knappt tänka mig hur FUP är att läsa.

DETTA bör du skicka till åklagaren, vi är säkerligen många som resonerar så här. Mail till åklagaren: förnamn.efternamn@aklagare.se
Citera
2023-11-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Nämns inget i stämningsansökan och hela grejen med att klä henne som en pojke. Hoppas det tas upp i fupen, undrar om det var något slags straff från föräldrarna…

Jag tror det blivit en trådsanning att de klätt henne som pojk, jag får nämligen inte ihop det.

Det lär väl visa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in