2023-11-10, 23:41
Medlem
Gemensamt är att de båda hade problem med sina mammor.

GW skrev att hans mor fejkade sjukdomar - och pappan var familjens stöttepelare.

Gullious mamma erkände inte att Jans styvfar slog honom och då avslutade Jan kontakten med mamman. Som i sin tur gjorde honom arvslös.

Sen har båda karlarna tjänat pengar.
Senast redigerad av Tissetiss 2023-11-10 kl. 23:47.
Citera
2023-11-11, 00:30
Medlem
Har för mig att gw pratat om detta i en intervju. Han sa aldrig vad bråket handlade om. Men han hintade om att de hade med att inte ljuga/erkänna när man har fel typ
Citera
2023-11-11, 00:51
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det var något GW hävdade. Att han hjälpt honom med skrivandet och det gett Guillou miljoner. För enligt GW Guillou kan inte på egen hand skriva skit.

Om sant eller ej. Ondskan, Arn osv har säkert gett Guillou lite kosing. Dock har han ju aldrig slagit internationellt vilket kanske vittnar om hans brister.

Citat:
Ursprungligen postat av -HoneyBadger-
Jag tror GW slår honom med hästlängder när det gäller att förvalta det de tjänat ihop iaf, det ryktas att Guillou lägger allt han tjänat genom åren på kistbotten bara, i form av vanliga bankkonton..
Ja, det är väl välkänt att GW varit helt besatt av att bli förmögen. Samtidigt har alla fingrar jag haft i luften inf
Citera
2023-11-11, 00:51
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Tänkte precis på samma sak, Guillou har nog inte en enda riktig vän. Peter Bratt vände ryggen då JG visade sig vara en falsk och lögnaktig karriärist, detta redan vid tiden för IB-affären dvs 1973.

Guillou är den ensammaste människan jag sett i hela mitt liv, enbart beroende på honom själv och hans lögner. Boken "Ondskan" är ett praktexempel på de lögner jag syftar till i vilken han tom hängde ut sin egen mor med lögnaktiga påståenden. Samma sorts ljugande som Jan Myrdal pysslat med.

Du menar att misshandeln av styvfadern inte ägt rum? Den som hans mor förnekade.
Citera
2023-11-11, 01:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Ja, det är väl välkänt att GW varit helt besatt av att bli förmögen. Samtidigt har alla fingrar jag haft i luften inf

Jo GW känns som han mest bara tänker på vinning. För honom var inte Guillou någon vinning längre därav adjö. Det är precis som Guillou beskriver det. Du kan ha GW som nära kompis bli bjuder på jakt tom med honom så länge GW känner att det är vinst för honom i detta. Ungefär som GW bjöd ut denna ansvariga polis för Tove-fallet på jakt och fint vin. GW gör aldrig något sådant om det inte gagnar GW själv. Det ska ha skurit sig mellan dom. GW tyckte inte han behövde Guillou längre. Guillou tyckte han var för stor för att bli kastat åt sidan som det och sedan ovänner för livet. Två komplicerade individer om man ser det från ett objektivt håll.
Citera
2023-11-11, 01:10
Medlem
[quote=RudyardKipling|86360808]Till viss del, men det finns gränser för hur man får bete sig om man vill vistas i möblerade rum med vuxna människor.

Precis. Hans egen mor och syster avslöjade honom som en notorisk lögnare, att han redan sedan barnsben haft svårt att hålla sig till sanningen. En sak att barn drar en nödlögn men växa upp och bli en man och ha rykte om sig att vara opålitlig.... då är karaktären körd. När jag talar med mina barn om uppfostran så säger jag till dem att är de lögnare kommer de vara ensamma hela livet, för vem vill umgås eller ha en relation av något slag med en lögnare.

G-hjon skriver böcker som riktar sig till pojkar i tonåren. Han är nog själv fast där mentalt. Minns när jag för många år sedan åkte till återvinningsstationen och slängde alla hans böcker i containern. Även om jag betalat för dem och bidragit till hans förmögenhet kändes det skönt att rensa ut skiten från biblioteket och se dem ligga bland allt annat skärp där de hör hemma. Jag ursäktar mig med att jag inte begrep bättre på 80/90-talet när jag köpte/fick dem.

Släng in en komodovaran och efter 30 minuter en anakonda i rummet också så är jag med.

Vissa? När till och med hans mor och syster offentligt säger att G-hjo haft problem att hålla sig till sanningen så säger det allt.

Va, kan det stämma?

Ja han var så trött på hennes klagande och negativa klagande att han faktiskt övervägde att döda henne. Att han erkänner en sådan sak säger en del. Enligt hans syster var hans mamma på pricken lik sin son. Han skriver om detta i Gustavs grabb.
Citera
2023-11-11, 02:02
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Gullious mamma erkände inte att Jans styvfar slog honom och då avslutade Jan kontakten med mamman. Som i sin tur gjorde honom arvslös.
Det går inte att göra sina barn arvslösa i Sverige. Vem har tutat i dig det?
Citera
2023-11-11, 02:08
Medlem
BallaKlavas avatar
Båda två är ju nästintill cp-skadade så ingen skräll att det skar sig.
Citera
2023-11-11, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo GW känns som han mest bara tänker på vinning. För honom var inte Guillou någon vinning längre därav adjö. Det är precis som Guillou beskriver det. Du kan ha GW som nära kompis bli bjuder på jakt tom med honom så länge GW känner att det är vinst för honom i detta. Ungefär som GW bjöd ut denna ansvariga polis för Tove-fallet på jakt och fint vin. GW gör aldrig något sådant om det inte gagnar GW själv. Det ska ha skurit sig mellan dom. GW tyckte inte han behövde Guillou längre. Guillou tyckte han var för stor för att bli kastat åt sidan som det och sedan ovänner för livet. Två komplicerade individer om man ser det från ett objektivt håll.

Nja, det var väl lite annorlunda ändå ?
Leif GW gav väl ut sina böcker på Jan Guillous förlag Piratförlaget ?
Och han tyckte väl att han hade fått en dålig deal.
Ett par kronor hit och dit ger i slutändan ett rejält tillskott i kassan om den sålda volymen är stor.

Rätta mig om jag har fel ?

Det är inget ovanligt att författare byter förlag ibland mitt i karriären.
Förlagen säljer vanligen en hel portfölj med populära böcker till bokhandlaren och hoppas att de blir sålda förstås.

Det finns också det alternativa ryktet att Piratförlaget promotade Camilla Läckbergs böcker mera än Leif GWs och att det är därför som GW vart sur ?

Är faktiskst själv på lyset nu efter bastubadet med några öl o legat ett tag i jacuzzin, så jag skrev bara fritt ur minnet.
Mods kan radera om det inte stämmer.

Guillou har haft ett rätt bra kassaflöde kan man tänka sig och då kunnat ta ut en saftig lön
ur förlaget.

Leif GW har inte haft samma förspänt med att basa för en stor kassa som Guillou har haft ?
Citera
2023-11-11, 02:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nja, det var väl lite annorlunda ändå ?
Leif GW gav väl ut sina böcker på Jan Guillous förlag Piratförlaget ?
Och han tyckte väl att han hade fått en dålig deal.
Ett par kronor hit och dit ger i slutändan ett rejält tillskott i kassan om den sålda volymen är stor.

Rätta mig om jag har fel ?

Det är inget ovanligt att författare byter förlag ibland mitt i karriären.
Förlagen säljer vanligen en hel portfölj med populära böcker till bokhandlaren och hoppas att de blir sålda förstås.

Det finns också det alternativa ryktet att Piratförlaget promotade Camilla Läckbergs böcker mera än Leif GWs och att det är därför som GW vart sur ?

Är faktiskst själv på lyset nu efter bastubadet med några öl o legat ett tag i jacuzzin, så jag skrev bara fritt ur minnet.
Mods kan radera om det inte stämmer.

Guillou har haft ett rätt bra kassaflöde kan man tänka sig och då kunnat ta ut en saftig lön
ur förlaget.

Leif GW har inte haft samma förspänt med att basa för en stor kassa som Guillou har haft ?

Vem är inte det? Jo det är som jag tror också. Det i grunden handlar om pengar. En tjänar mer, den andra blir sur. Sedan japp klassdynamik också. GW är en arberarkille. Guillou är fransk adel. Det är som vi vet är låtsas fransk adel. Men Guillou tror han är adel.
Citera
2023-11-11, 02:54
Medlem
Två salongsbolsjeviker som ogillade varandra.
Citera
2023-11-11, 04:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det borde hänga ihop med Bordellhärvan där Jan Guillou betedde sig som det praktarsele han är. JG åsidosatte allt vad källskydd heter men blev av någon anledning förlåten av GW, förmodligen för att JG var mer känd än GW och då gick det bra. Långt senare gjorde dom TV tillsammans och skrev minst en bok, "Stora machoboken" men när GW's popularitet ökade så fick JG's ego sig svåra törnar vilket är orsaken till den uppkomna situationen.

Det är efter 1991 som dom offentligt kritiserat den andres böcker och arbete, ofta i sarkastisk och nedlåtande ton. Rivaliteten har tagit sig uttryck genom personliga påhopp och offentlig kritik mot varandras karaktär och beteenden.

Båda två har emellanåt svårt att hålla sig till sanningen men så länge någon är beredd att betala för detta så kommer dom (i samförstånd) att fortsätta att profitera på almogen.

JG's bok 'Ondskan' är rakt igenom ett enda långt fabulerande, och GW's 'Gustavs grabb' håller sig inte heller till sanningen rakt igenom även om den inte är lika mycket fiktion som det JG får ur sig.

/Provokatör

PS En länk till Grabbarna på Fagerhult från 1991 https://www.svtplay.se/video/eyPNqv8/grabbarna-pa-fagerhult/4-1-1-1991?info=visa
De skrev väl manus ihop t o m åtminstone 1999 (Anna Holt säsong 2). Fram till dess ansåg de att de hade nytta av varandra.

Två extrema mytomaner för övrigt. Av vad JG säger uppskattar jag är 80 % lögner, det LP säger är 70 % lögner.

Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Jan Guillou blir väl osams med precis ALLA förr eller senare. Så är det med alla hans bekantskaper.
Pust-Stönet Persson måste också bli struken medhårs av alla, om det inte är någon han själv slickar röven på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in