Citat:
Ursprungligen postat av
nvaf
Kommer aldri på tale ? Jeg må igjen le av måten du ordlegger deg på. Du må huske på at det ikke et kornblomst sine følelser som avgjør her. Det virker som du ikke skjønner forskjell på siktet og dømt.
Du styres for mye av følelser og det er ikke følelser som avgjør slike ting.
Etter #metoo bevegelsen er det blitt stadig hardere og vanskeligere for gamle, rike og mektige menn å misbruke kvinner. Enten overgrepene er av økonomisk art, eller fysisk, seksuell og eller andre typer vold og overgrep.
Samfunnets støtte til overgrepsutsatte kvinner er i ferd med å bli løftet opp i lyset, menn som misbruker makt overfor kvinner blir avslørt i mediene, og blir i mange tilfeller utsatt for såkalte kanselleringer i karrierene sine, eks Trond Giske og Johnny Depp. Ingen av disse er dømt for noe straffbart, men, omdømmetapet de har lidt har allikevel ført til store økonomiske tap i privatøkonomien som følge av at karrierene deres nærmest har blitt katapultert fra stjernehimmelen og over i et annen og mørkere og mye kjøligere sfære.
Slik loven er skrevet
skal det avsies en dødsformodningskjennelse når Anne-Elisabeth har vært forsvunnet i fem år.
Deretter
skal Anne-Elisabeths dødsbo behandles. Her vil ektepaktene bli satt til side. Ektepaktene i seg selv beviser at Tom Hagen utsatte henne for økonomisk mishandling i nære relasjoner.
Det kan være det finnes flere beviser på at Anne-Elisabeth var utsatt for vold i nære relasjoner. Kanskje gjennom hele ekteskapet. Nærmere 50 år. Vi vet lite om hva politiet har av beviser, og vi vet heller ikke når politiet har tenkt å legge frem eventuelle slike beviser i retten.
Men det vi vet med sikkerhet, er at beviskravene i sivile saker er lavere enn i straffesaker. I sivile saker av økonomisk art er det opp til retten å avgjøre hva som er rettferdig. Det er dommerne som bestemmer. Innenfor de rammene som lovverket setter.
Og så vet vi at Tom Hagen de siste tre og ett halvt år har vært siktet for drap av Anne-Elisabeth. En siktelse krever en sannsynlighetsovervekt på mer enn 50%.
Så spørs det da, om siktelsen er tilstrekkelig til at Tom Hagen vil bli fradømt retten til å sitte i uskiftet bo.
Ja. Det vil jeg tro.
Tiden vil vise. Min magefølelse sier at Tom Hagen vil måtte vinke farvel til halvparten av formuen sin snart.