2023-11-10, 16:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag tycker det är stor skillnad på att åka till ett land utfärdats som stor risk(!), gentemot att åka någonstans utan klassning för att sedan plötsligt hamna i en katastrof, det är stor skillnad enligt mig.

För mig spelar det noll roll. Svenska medborgare ska hjälpas hem. Punkt.

Tycker du även att fallskärmshoppare som skadas ska nekas sjukvård? De visste ju om risken eller hur?
Citera
2023-11-10, 16:13
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Men narrativet från vänsterblivna och muslimer är ju att Gaza är världens största öppna fängelse, koncentrationsläger och Israel genomför folkmord mot muslimer där.

Hur går det ihop med ett 500-tal från sverige och tiotusentals människor från hela väst som semesterar i Gaza? HUR går det ihop?!

Det är mycket som inte går ihop med ditt perspektiv, t.ex alla som flytt från Somalia, andra afrikanska länder och mellanöstern som åker dit man flytt ifrån på årsbasis, gärna flera månader åt gången på semester till sina bostäder dom en gång flytt ifrån på grund utav hot och risk för t.ex politiskt förtryck.
Citera
2023-11-10, 16:16
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Det är mycket som inte går ihop med ditt perspektiv, t.ex alla som flytt från Somalia, andra afrikanska länder och mellanöstern som åker dit man flytt ifrån på årsbasis, gärna flera månader åt gången på semester till sina bostäder dom en gång flytt ifrån på grund utav hot och risk för t.ex politiskt förtryck.

VA? Knarkar du? Kan du prata så man förstår?
Citera
2023-11-10, 16:17
Medlem
WatchItNows avatar
60% i snitt av dessa röstade fram Hamas 2006. 45% var för ISIS.

Någon som kan berätta, om dessa är svenskar, varför de valt bort Sverige och frivilligt bor i ett av världens mest tätbefolkade slumområden styrt av Hamas, där ingen mat produceras utan allt kommer konvojer från FN? Sverige bidrar med ca 500Mkr per år till detta.

Om lilla Sverige hade "500 svenskar" i Gaza så kanske problemet försvinner med palestinierna: de har alla riktiga hemländer att återvända till, men har av okänd anledning haft surfsemester i Gaza.
Citera
2023-11-10, 16:17
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Tycker du även att fallskärmshoppare som skadas ska nekas sjukvård? De visste ju om risken eller hur?
Att kalla dessa palestinier för svenskar är som att säga att en person med paraply är fallskärmshoppare.
Citera
2023-11-10, 16:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Att kalla dessa palestinier för svenskar är som att säga att en person med paraply är fallskärmshoppare.

Var säger jag ”svenskar”?
Citera
2023-11-10, 16:19
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Jag ser hur du tänker, precis samma argument till varför vi tog tillbaka isis-krigare för att bara du har ett medborgarskap är du välkommen hem! Snyggt att du stödjer sådant, men vi är alla olika.

Nej, man ska inte hämta folk från högrisk områden så lättvändigt, något slags ekonomiskt straff bör man få för att ha trotsat varningar och tvingat skattebetalare att hjälpa dessa.

Är det statens ansvar att en individ tar sig till Donbass-fronten eller Hamas-tunnel?
Citera
2023-11-10, 16:21
Medlem
Jag tycker dom kan stanna
Har som åkt dit får dom skylla sig själva
Citera
2023-11-10, 16:25
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
60% i snitt av dessa röstade fram Hamas 2006. 45% var för ISIS.

Någon som kan berätta, om dessa är svenskar, varför de valt bort Sverige och frivilligt bor i ett av världens mest tätbefolkade slumområden styrt av Hamas, där ingen mat produceras utan allt kommer konvojer från FN? Sverige bidrar med ca 500Mkr per år till detta.

Om lilla Sverige hade "500 svenskar" i Gaza så kanske problemet försvinner med palestinierna: de har alla riktiga hemländer att återvända till, men har av okänd anledning haft surfsemester i Gaza.

Dessa "svenskar" lever och bor i lyx i Gaza med sina 5-siffriga svenska bidrag månatligen, och dels med gratis mat och andra förnödenheter från FN:s lastbilskonvojer...

Fy fan vad dubbelt rövknullade vi blir i väst.
Citera
2023-11-10, 16:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag ser hur du tänker, precis samma argument till varför vi tog tillbaka isis-krigare för att bara du har ett medborgarskap är du välkommen hem! Snyggt att du stödjer sådant, men vi är alla olika.

Nej, man ska inte hämta folk från högrisk områden så lättvändigt, något slags ekonomiskt straff bör man få för att ha trotsat varningar och tvingat skattebetalare att hjälpa dessa.

Är det statens ansvar att en individ tar sig till Donbass-fronten eller Hamas-tunnel?

Ja jag anser att medborgarskapet har ett högt värde och förpliktigar till både rättigheter och skyldigheter både från statens sida och från individens sida. Trist att du tar medborgarskapet så lättvindigt.

Svenska staten ägnar sig sällan år några högriskoperationer vid dessa hemflygningar. Jag antar att de svenska medborgarna flygs hem från Egypten där säkerheten är en helt annan än i Gaza.

Att de som flygs hem får stå för en del av notan är jag villig att diskutera men först och främst handlar det om att sätta människor i säkerhet.
Citera
2023-11-10, 16:27
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Dessa "svenskar" lever och bor i lyx i Gaza med sina 5-siffriga svenska bidrag månatligen, och dels med gratis mat och andra förnödenheter från FN:s lastbilskonvojer...

Fy fan vad dubbelt rövknullade vi blir.
OK, det är en slags Hamas-aktivitet, fyll Gaza med svenska bidrags-pengar. Det räcker inte med de 500M vi redan ger. Vem kunde trott.

Om detta stämmer skulle jag säga att dessa "svenskar" har ett ansvar för Hamas barndöds-aktiviteter. I värsta fall är de även för dem.
Citera
2023-11-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag tycker dom kan stanna
Har som åkt dit får dom skylla sig själva

Dom bor ju där.
Dom är bara skrivna i sverige, som en del i parasiterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in