2023-11-10, 11:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
När jag var barn, på 50-talet, kom alltid en sköterska från socialen oannonserat hem till ALLA familjer med nyfött barn. Kommer ihåg när vårt hem inspekterades efter mina syskons födelser (vi var välbärgade med fint hem). Det borde införas för åtminstone alla familjer som skaffar en rad barn väldigt tätt, som denna familj, men även de som verkar mer anpasssade. Konstigt att man inte ens uppmärksammar dessa familjer som utan synlig inkomst och med kända tidigare problem (moderns missbruk t ex) skaffar barn på löpande band. Man skyller bara på "rutiner" - men så ändra på dessa dysfunktionella rutiner då! Om ungen inte kommer till skola/förskola så borde det vara obligatoriskt med kontroller i hemmet snabbt!

För övrigt - kan man inte tänka själv utan måste följa "rutiner" till punkt och pricka kanske man inte passar i jobbet?
Det var så i min kommun när jag fick mina sista barn. Första BVC kontrollen skedde i hemmet sen var det noga med uppföljningar fram tills barnen började skolan - årskontroller.
Jag vet inte om de slutat med det, men i så fall borde det återinföras.
Citera
2023-11-10, 11:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Kvinnan misstänks ju ha allvarlig psykisk sjukdom så där kan ligga del av förklaring .
Finns mängder av poddar och liknande gällande misshandel och vanvård av enstaka barn i en barnaskara där resten av familjen levt utåt sett ett vanligt socialt liv samtidigt som 1 barn varit inspärrat och utsatts för svält, misshandel mm . I de flesta fall när alla har samma biologiska förälder framkommer aldrig något begripligt skäl till att ett barn varit utsatt av alla i familjen
Frågan är om det handlar om att hon uppvisar tecken på psykosliknande sjukdom eller annat tillstånd som ger henne förvrängd verklighetsuppfattning -- eller om det handlar om att det hon utsatt barnet för är så genuint sjukt och grymt, i synnerhet från en mamma, så att de därför utreder allvarlig psykiskt sjukdom. Det går helt enkelt inte att ta in att mamma kan göra detta om hon inte är sjuk. Det är för grymma handlingar helt enkelt.
Citera
2023-11-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
När jag var barn, på 50-talet, kom alltid en sköterska från socialen oannonserat hem till ALLA familjer med nyfött barn. Kommer ihåg när vårt hem inspekterades efter mina syskons födelser (vi var välbärgade med fint hem). Det borde införas för åtminstone alla familjer som skaffar en rad barn väldigt tätt, som denna familj, men även de som verkar mer anpasssade. Konstigt att man inte ens uppmärksammar dessa familjer som utan synlig inkomst och med kända tidigare problem (moderns missbruk t ex) skaffar barn på löpande band. Man skyller bara på "rutiner" - men så ändra på dessa dysfunktionella rutiner då! Om ungen inte kommer till skola/förskola så borde det vara obligatoriskt med kontroller i hemmet snabbt!

Fast så är det fortfarande dvs att alla med nyfödd får hembesök dock inte oannonserat.
Sköterskan kommer dock från BVC nuförtiden.
Citera
2023-11-10, 12:50
Medlem
Vet någon varför man inte censurerat Z namn i stämningsansökan? Brukar man inte göra det med minderåriga?
Citera
2023-11-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudowoodu
Vet någon varför man inte censurerat Z namn i stämningsansökan? Brukar man inte göra det med minderåriga?

Jo det brukar man, hela åtalet är märkligt.
Citera
2023-11-10, 12:56
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Läs gärna fup, som finns i tråd.

Punkt 5. Grov misshandel.
Inte våldtäkt?
Ett barn med vaginala skador.

PUCKO....fupen är INTE i tråden däremot stämningsframställan!!!!
Ge inte tips som du inte har någon kunskap om

PUCKO
Citera
2023-11-10, 13:16
Medlem
B3cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell

PUCKO

Men chilla. Det är väl lätt hänt att man tänker/skriver fel.
Citera
2023-11-10, 13:26
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ducell

PUCKO
Men skärp dig.
Alla kan skriva fel.
Citera
2023-11-10, 14:10
Medlem
mycket prat om att fup ska vara släppt. någon som vet när den faktiskt kommer?
Citera
2023-11-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av username88
mycket prat om att fup ska vara släppt. någon som vet när den faktiskt kommer?

Den håller på att maskas just nu och eftersom det är en enorm fup så är den antagligen inte klar före helgen.
Citera
2023-11-10, 15:26
Medlem
WallabeJoys avatar
Jag har bara läst att hon inte kan äta, varför påstås det annat här? Att hon kan äta fast föda. Åklagaren har ju sagt det flera gånger i media att flicka aldrig kan äta och att hon saknar det.
Citera
2023-11-10, 15:32
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleLocoCoco
Media har fel! Flickan kan äta, är en glad och pigg tjej (tack och lov!)

Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Varifrån kommer din bestämda information?

Citat:
Det kan jag ej uppge, men det stämmer!
Jag hoppas innerligt att dessa vidriga människor får ordentliga straff och lite till.

Flickan hoppas jag tar sig igenom detta på bästa möjliga sätt och för alltid slipper se sina så kallade föräldrar igen!

Kanske kommer flickans tillfrisknande med i FUP, kanske inte, men jag önskar att de två pissiga vider aldrig får chansen att se henne igen! Så många gånger man har hört "alla barn har rätt till sin föräldrar" av bla a soc, ber till högre makter att detta fallet för en gångs skull behandlas så som det ska... utifrån barnets (även syskonen) bästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Framkommer inte hennes nuvarande tillstånd i fup vet vi att du ljuger. Tillståndet är nämligen helt avgörande för straffet.

Citat:
Nej nej!
Framkommer inte hennes nuvarande tillstånd i FUP så gör det inte det, jag vet att jag inte ljuger, ni däremot får tro vafan ni vill

Hoppas på ett sätt att det framkommer så att alla som bryr sig om denna fina flicka även på håll får veta att hon mår bra och har det fint....men.... vill inte heller att det ska framkomma så att viderna får veta något om hur bra hon har det :/

Det kan kanske ge dom lite extra lidande av att veta att hon har ett bra liv utan dom och att hon klarar sig fint efter allt dom utsatt henne för... lite blandade känslor inför allt faktiskt...

Citat:
Hon kan äta! Kanske att det var ovisst i början om det skulle bli så men nu är hon en vanlig liten person som äter, leker och skrattar <3

Menar du fast föda?
Du skriver att media har fel..

Citat:
Flickan kommer aldrig mer kunna äta fast föda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEmjv5/flicka-i-eslov-tvingades-dricka-attika
Senast redigerad av Lilett 2023-11-10 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in