Citat:
Ursprungligen postat av
Tokugawa
När jag var barn, på 50-talet, kom alltid en sköterska från socialen oannonserat hem till ALLA familjer med nyfött barn. Kommer ihåg när vårt hem inspekterades efter mina syskons födelser (vi var välbärgade med fint hem). Det borde införas för åtminstone alla familjer som skaffar en rad barn väldigt tätt, som denna familj, men även de som verkar mer anpasssade. Konstigt att man inte ens uppmärksammar dessa familjer som utan synlig inkomst och med kända tidigare problem (moderns missbruk t ex) skaffar barn på löpande band. Man skyller bara på "rutiner" - men så ändra på dessa dysfunktionella rutiner då! Om ungen inte kommer till skola/förskola så borde det vara obligatoriskt med kontroller i hemmet snabbt!
För övrigt - kan man inte tänka själv utan måste följa "rutiner" till punkt och pricka kanske man inte passar i jobbet?
Det var så i min kommun när jag fick mina sista barn. Första BVC kontrollen skedde i hemmet sen var det noga med uppföljningar fram tills barnen började skolan - årskontroller.
Jag vet inte om de slutat med det, men i så fall borde det återinföras.