2023-08-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Verkar som åtal enligt åklagaren inte är klart att väckas förrän slutet av september. Över 1000 sidor fup.
Båda föräldrarna nekar fortfarande efter 8 månader i häkte.
Flickans mamma kan enligt en paragraf 7-utredning, även kallad en liten sinnesundersökning, ”misstänkas” lida av en allvarlig psykisk störning.

Förvånad att de nekat så länge båda två. När de suttit häktad så länge plus isolering.

Hoppas på en kraftig påföljd trots att punkterna de är misstänkta för i sig kanske inte har jättelånga straff enskilt.

Men flicka. Har alltså blivit av med sin magsäck och kan aldrig mer tugga mat.
Eller äta något genom munnen. Fy fan alltså.

Klart hon kan tugga mat.
Citera
2023-08-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Verkar som åtal enligt åklagaren inte är klart att väckas förrän slutet av september. Över 1000 sidor fup.
Båda föräldrarna nekar fortfarande efter 8 månader i häkte.
Flickans mamma kan enligt en paragraf 7-utredning, även kallad en liten sinnesundersökning, ”misstänkas” lida av en allvarlig psykisk störning.

Förvånad att de nekat så länge båda två. När de suttit häktad så länge plus isolering.

Hoppas på en kraftig påföljd trots att punkterna de är misstänkta för i sig kanske inte har jättelånga straff enskilt.

Men flicka. Har alltså blivit av med sin magsäck och kan aldrig mer tugga mat.
Eller äta något genom munnen. Fy fan alltså.

Man kan fortfarande äta även utan magsäck, krävs bara lite förändringar i matvanor.
Men ja, fortfarande sjukt synd om tösen
Citera
2023-08-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Någon som kan förklara för mig hur en person, flickan i det här fallet, får i sig näring etc utan magsäck?
Är det påse på magen, sprutor, eller vad? Utan magsäck, ingen hunger? Hon kommer alltså aldrig att ens kunna operera in något liknande som magsäck? Att inte kunna äta eller dricka någonting, någonsin i hela sitt liv är ju en slags livslång tortyr? Aldrig som barn gå på kalas och äta godis och tårta, bli bjuden på restaurang, skåla,”gå ut och äta en bit”, fika, bli full etc. Vet inte hur strupen artar sig, men då kanske också idrott är uteslutet i och med andfåddhet tex?

Tänk er själva ett liv utan vare sig dryck eller mat, inte ens vatten. Det är ingen småsak, utan ett livslångt handikapp som förtar en mycket stor del av livet så som tex gemenskap.

Magsäcken är till för att bearbeta maten så att tarmen kan jobba lättare, det är i tarmen näringen tas upp. Även alkoholen tas upp av tarmen.
Så jo äta och dricka kan man.
Citera
2023-08-28, 17:20
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raousex
Man kan fortfarande äta även utan magsäck, krävs bara lite förändringar i matvanor.
Men ja, fortfarande sjukt synd om tösen

Citat:
Ursprungligen postat av snutan
https://drf.nu/wp-content/uploads/2018/04/Total-gastrektomi-1.pdf

"Magsäcken fungerar som en behållare för större mängder mat som äts vid samma tillfälle. Magsäcken bearbetar maten till mindre delar. Nedre magmunnen ser sedan till att maten portioneras ut till tunntarmen i mindre mängder. Vid total gastrektomi/ventrikelresektion har hela magsäcken, inklusive nedre magmunnen opererats bort och matstrupen har kopplats direkt till tunntarmen. Du kommer att bli mätt på mindre mängd mat och aptiten kommer troligen inte vara densamma jämfört med innan operationen. Då man inte har någon magsäck som bearbetar maten eller nedre magmunnen som portioneras maten ut i små mängder, är det extra viktigt att tänka på hur man äter, eftersom maten kommer snabbare ner i tunntarmen."

Vet man säkert att hon inte kan äta igen?
Körde en snabb googling bara på om man är utan magsäck. Eller ättikan har kanske frätt sönder fler ställen?

Tack! Orkade inte googla eftersom jag lätt fastnar. På nyheterna (SVT?) sa de i morse att hon aldrig mer kan äta fast föda har jag för mig. Därav min frågeställning. Det måste vara felrapportering…?
Citera
2023-08-28, 17:26
Medlem
snutans avatar
Citat:
Tack! Orkade inte googla eftersom jag lätt fastnar. På nyheterna (SVT?) sa de i morse att hon aldrig mer kan äta fast föda har jag för mig. Därav min frågeställning. Det måste vara felrapportering…?

Jag googlade bara allmän info. Men i flickans fall kan det ju vara mer som är skadat eller andra omständigheter.
Citera
2023-08-28, 21:31
Medlem
Lifeisnows avatar
Fy fan för dessa vidriga äckel...
Dödsstraff eller livstids fängelse..och då menar jag livet ut i isoleringscell..
Citera
2023-08-28, 21:39
Medlem
Idag råkade jag utför väldigt koncentrerad ättika som spillts ut på ett golv. Jag kom in för att torka upp och slogs nästan omkull av gaserna och lukt. Det var otroligt kraftigt och jag fick problem med andning och ögon. Nu hade jag möjlighet att spring ut och få frisk lift. Men jag tänkte direkt på den här flickan. Som hon måste ha lidit.
Citera
2023-08-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Idag råkade jag utför väldigt koncentrerad ättika som spillts ut på ett golv. Jag kom in för att torka upp och slogs nästan omkull av gaserna och lukt. Det var otroligt kraftigt och jag fick problem med andning och ögon. Nu hade jag möjlighet att spring ut och få frisk lift. Men jag tänkte direkt på den här flickan. Som hon måste ha lidit.
Ja, ren tortyr
Citera
2023-08-28, 22:17
Medlem
B3cks avatar
Citat:
På nyheterna (SVT?) sa de i morse att hon aldrig mer kan äta fast föda har jag för mig. Därav min frågeställning. Det måste vara felrapportering…?

Media har hela tiden rapporterat att hon aldrig mer kommer att kunna äta fast föda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQKdV5/forgiftade-flickan-i-eslov-aklagaren-visste-inte-om-hon-skulle-overleva

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-28/sjuaringen-skadades-for-livet-av-fratande-attika--detta-har-hant

https://www.tiktok.com/@expressen.se/video/7218178796774608133?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7211220393007646214

"På grund av de svåra skadorna har flickans magsäck opererats bort.
Hon kommer aldrig mer att kunna äta fast föda, enligt läkarna."
Citera
2023-08-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Tack och lov har flickan kunnat lämna sjukhuset.

Hoppas hon aldrig kommer få bo med sina föräldrar mer.

Ja hoppas samtliga barn i den familjen får bo hos andra familjer/familjehem framöver🙏
Har inte pallat läsa tråden förrän nu, går sönder när jag läser/hör om barn som far illa😥
Hur blinda/fega är de som jobbar inom förskola/skola/soc/BVC mm?! De kan Omöjligt ha missat att något var fel. Samma gällande anhöriga, grannar mfl.
Saknar ord😔 Stackars barn o hoppas föräldrarna får lida på samma sätt som de utsatt sina barn för lidande!
Citera
2023-08-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Media har hela tiden rapporterat att hon aldrig mer kommer att kunna äta fast föda.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQKdV5/forgiftade-flickan-i-eslov-aklagaren-visste-inte-om-hon-skulle-overleva

https://www.sydsvenskan.se/2023-04-28/sjuaringen-skadades-for-livet-av-fratande-attika--detta-har-hant

https://www.tiktok.com/@expressen.se/video/7218178796774608133?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7211220393007646214

"På grund av de svåra skadorna har flickans magsäck opererats bort.
Hon kommer aldrig mer att kunna äta fast föda, enligt läkarna."

Media har fel! Flickan kan äta, är en glad och pigg tjej (tack och lov!)
Citera
2023-08-29, 12:47
Medlem
Jag har nära källor och vet att flickan nyligen har börjat äta flytande flöda, som tex yoghurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in