2023-11-10, 13:20
Medlem
noll.con.trolls avatar
Hej Flashback!

Nu inser jag att det här är en dum fråga, och inte säkert att jag som lekman har möjlighet att förstå så mycket av detta komplicerade ämne, men ändå.

Igår kväll, när jag varit i köket en stund, öppnade jag sovrumsdörren för att sätta mig en stund och titta på TV. På skärmen väntade ett avsnitt av "Herrskap och tjänstefolk", och eftersom bakgrundsbilden på denna DVD var orange så badade hela mitt sovrum i ett orange ljus.

Det såg väldigt mysigt ut. Mitt stora överkast, som är vitt, lyste knall-orange och jag tyckte det var rätt snyggt. Så jag drog fram telefonen för att föreviga bilden (ibland knäpper jag foton på random grejer som jag tycker är fina), men tyvärr.. på fotot blev överkastet helt vitt, trots att jag fotade utan blixt.

OBS! Jag fotade utan blixt, ett helt vanligt foto.

Alltså: rummet badade i ett starkt orange ljus som jag tydligt såg med ögat (inga lampor tända i rummet) men på fotot såg det bara ut som att en vanlig lampa lyste upp rummet och överkastet var helt vitt, inte knall-orange som det såg ut i verkligheten. Varför blev det så?
Senast redigerad av noll.con.troll 2023-11-10 kl. 13:57.
Citera
2023-11-10, 13:28
Medlem
Blixten..
Citera
2023-11-10, 13:29
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Hej Flashback!

Nu inser jag att det här är en dum fråga, och inte säkert att jag som lekman har möjlighet att förstå så mycket av detta komplicerade ämne, men ändå.

Igår kväll, när jag varit i köket en stund, öppnade jag sovrumsdörren för att sätta mig en stund och titta på TV. På skärmen väntade ett avsnitt av "Herrskap och tjänstefolk", och eftersom bakgrundsbilden på denna DVD var orange så badade hela mitt sovrum i ett orange ljus.

Det såg väldigt mysigt ut. Mitt stora överkast, som är vitt, lyste knall-orange och jag tyckte det var rätt snyggt. Så jag drog fram telefonen för att föreviga bilden (ibland knäpper jag foton på random grejer som jag tycker är fina), men tyvärr.. på fotot blev överkastet helt vitt. Alltså: rummet badade i ett starkt orange ljus som jag tydligt såg med ögat (inga lampor tända i rummet) men på fotot såg det bara ut som att en vanlig lampa lyste upp rummet och överkastet var helt vitt, inte knall-orange som det såg ut i verkligheten. Varför blev det så?
Blixten gav vitt sken som gjorde att överkastet blev vitt på bilden.
Citera
2023-11-10, 13:56
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Blixten gav vitt sken som gjorde att överkastet blev vitt på bilden.

Förlåt. Borde naturligtvis ha nämnt att jag fotade utan blixt. Går in och redigerar direkt.
Citera
2023-11-10, 13:59
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av openstack
Blixten..

Jag fotade utan blixt. Har lagt till det i trådstarten nu.
Citera
2023-11-10, 14:00
Medlem
oiiihs avatar
kankse en combination av ögats receptoarers förmåga att aklamatisera sig och kamerans inställningar
Citera
2023-11-10, 14:06
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oiiih
kankse en combination av ögats receptoarers förmåga att aklamatisera sig och kamerans inställningar

Ja så måste det vara. Ett öga och en kamera funkar helt enkelt på olika sätt. Det var så jag tänkte när jag knäppte fotot. Har ju hänt förut att "fantastiska ljusfenomen" inte fastnar på kameran.
Citera
2023-11-10, 14:17
Medlem
anomaligns avatar
Kameror justerar mer eller mindre alltid automatiskt något som kallas vitbalans. Våra ögon/hjärnor gör också detta, till en viss gräns, automatiskt för att saker ska se ut som att de har samma färg över en dag när ljuset ändrar färg ganska dramatiskt.

Du kan efterbearbeta bilden för att likna hur det såg ut, typ i redigeringsprogram dra i reglage för färgtemperatur etc tills det ser rätt ut, och sen nästa gång tänka på att stänga av eller justera kamerans vitbalans, alt fotografera med råformat och neutral profil om du har en mer fancy kamera/mobil.
Senast redigerad av anomalign 2023-11-10 kl. 14:19.
Citera
2023-11-10, 16:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Ja så måste det vara. Ett öga och en kamera funkar helt enkelt på olika sätt. Det var så jag tänkte när jag knäppte fotot. Har ju hänt förut att "fantastiska ljusfenomen" inte fastnar på kameran.

Ja, det kan räcka med att man aktiverar HDR-läge för att få dessa färger. Men i regel är kameran inställd på dagsljus och då stämmer inte alltid färgerna med de man har inomhus.
Citera
2023-11-10, 16:11
Moderator
Fysik, matematik och teknologi --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2023-11-10, 16:23
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det kan räcka med att man aktiverar HDR-läge för att få dessa färger. Men i regel är kameran inställd på dagsljus och då stämmer inte alltid färgerna med de man har inomhus.

Tack!
Citera
2023-11-10, 18:59
Medlem
handtralalas avatar
Moderna mobiler post-processar bilderna något enormt, för att få en bild som ska upplevas så bra som möjligt. Just färgton/temperatur trixas det med enormt mycket, även mättnad, men dessutom mönster och annat. Vitbalans är också något som mobilkameror haft svårt för tidigare så numer skulle jag säga att de flesta mobiler överkompenserar mot en neutral vithet i bilden. Så bilden du ser i mobilen är i mångt och mycket en konstruktion även om den överensstämmer med verkligheten. Just i ditt fall blev det dock tvärtom, att bilden är så justerad att det faktiskt blir fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in