Citat:
Har också för mig att jag läst att de var spår av skador på kranierna. Men det är inte så att det handlar om två olika fyndplatser? Tidsrymden som Motalafynden spänner över är vad jag minns oerhört stor, traditioner och händelser kan ändras och åtskiljas av hundratals, rentav tusentals år. Skildringar som framställer något enskilt blir således bara ögonblicksbilder som säger mycket lite om helheten.
Jag sökte lite mer och jag tycker det är ganska tydligt att det handlar om samma fynd.
Fynden av kranier på pålar beskrivs i flera av artiklarna som unika
Citat:
Det är första gången vi sett något liknande i den här delen av världen, säger Kjellström.
Så det handlar inte om två olika fynd av kranier på pålar vid resterna av en sjö vid Motala utan det är samma. Men de beskrivs annorlunda i programmet jämfört med de tidigare artiklarna.
Det behöver inte betyda så mycket. Men ändå lite anmärkningsvärt.
Tidigare har SVT själva beskrivit det i en artikel som att kranierna
Citat:
bär spår efter läkta skador som tyder på kraftigt våld.
Citat:
De måste ha gjort rejält ont, och man kan tänka sig att det uppstod inre blödningar med bestående skador som följd
Citat:
merparten av kranierna bär spår efter slag mot huvudet eller ansiktet,
Men nu beskriver de det i stället som
Citat:
Eftersom de inte har några slaktskador så har vi tolkat det som att deras kroppar har fått sönderfalla i lugn och ro.
och beskriver därefter att andra människor har "tagit hand" om kranierna och jämför dem med katolska helgonreliker.
Mitt intryck är att man har en ny teori - kranierna sattes inte på pålarna som troféer utan snarare för att hedra dem. Det var kranier av fränder, inte fiender.
Och att man då väljer att vinkla hela beskrivningen av kranierna för att vara i överensstämmelse med den teorin.
Det är ju i linje med hur de hårdvinklade rönen om att de första jägarnas hudfärg.
Det är väl OK att vinkla och lyfta fram vissa aspekter för att driva en tes. Men då gäller det att tittarna är medvetna om att det är just det de gör. Ett rent vetenskapligt program hade nog varit tydligare med att vi faktiskt inte vet varför kranierna sattes upp på pålarna och att det kan ha handlat om både det ena och det andra.
Alltid lika sinnesslött att diskutera med en nazsitisk sozze.