2023-11-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Har också för mig att jag läst att de var spår av skador på kranierna. Men det är inte så att det handlar om två olika fyndplatser? Tidsrymden som Motalafynden spänner över är vad jag minns oerhört stor, traditioner och händelser kan ändras och åtskiljas av hundratals, rentav tusentals år. Skildringar som framställer något enskilt blir således bara ögonblicksbilder som säger mycket lite om helheten.

Jag sökte lite mer och jag tycker det är ganska tydligt att det handlar om samma fynd.

Fynden av kranier på pålar beskrivs i flera av artiklarna som unika

Citat:
Det är första gången vi sett något liknande i den här delen av världen, säger Kjellström.

Så det handlar inte om två olika fynd av kranier på pålar vid resterna av en sjö vid Motala utan det är samma. Men de beskrivs annorlunda i programmet jämfört med de tidigare artiklarna.

Det behöver inte betyda så mycket. Men ändå lite anmärkningsvärt.

Tidigare har SVT själva beskrivit det i en artikel som att kranierna

Citat:
bär spår efter läkta skador som tyder på kraftigt våld.

Citat:
De måste ha gjort rejält ont, och man kan tänka sig att det uppstod inre blödningar med bestående skador som följd

Citat:
merparten av kranierna bär spår efter slag mot huvudet eller ansiktet,

Men nu beskriver de det i stället som

Citat:
Eftersom de inte har några slaktskador så har vi tolkat det som att deras kroppar har fått sönderfalla i lugn och ro.

och beskriver därefter att andra människor har "tagit hand" om kranierna och jämför dem med katolska helgonreliker.

Mitt intryck är att man har en ny teori - kranierna sattes inte på pålarna som troféer utan snarare för att hedra dem. Det var kranier av fränder, inte fiender.

Och att man då väljer att vinkla hela beskrivningen av kranierna för att vara i överensstämmelse med den teorin.

Det är ju i linje med hur de hårdvinklade rönen om att de första jägarnas hudfärg.

Det är väl OK att vinkla och lyfta fram vissa aspekter för att driva en tes. Men då gäller det att tittarna är medvetna om att det är just det de gör. Ett rent vetenskapligt program hade nog varit tydligare med att vi faktiskt inte vet varför kranierna sattes upp på pålarna och att det kan ha handlat om både det ena och det andra.
Citera
2023-11-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Det lutar lite åt det hållet när textilarkeologen Annika Larsson, på Uppsala Universitet, på sedvanligt feministiskt manér vill göra upp med den mossiga bilden om vikingen!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/vikingar-bar-arabiska-tecken

HBTQI-verksamheten kommer givetvis påtalas och höjas till skyarna i kommande avsnitt!
Att vikingarna hade kontakter i arabvärlden kan knappast anses som någon stor nyhet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upplands_runinskrifter_161
Citera
2023-11-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Inte säkert, när man "tvättar" kontaminerat DNA så tar man bort allt som har samma egenskaper, så om han haft egna anlag för en ljusare hudton så tas det bort för ha en så klar bild som möjligt av det som var han. Så det är möjligt att han var vit som ett lakan.
Så för att hålla kvar vid gamla föreställningen påstår du att forskningen är felaktig pågrund av att man "tvättat" bort vita anlag.

Låter som en riktig konspirationsteori.

Hur har du gått denna kunskap?

Gissning?

Länk var jag kan läsa om detta?

Ingenting tas upp om detta vad jag läst dom senaste dygnen.
Citera
2023-11-10, 13:51
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I eftersnacket säger professorn i genetik, Mattias Jakobsson, att de "i medeltal" såg ut så som de framställs i programmet. Så de första svenskarna ska ha sett ut så då. Han om någon borde ju veta.

Ca. 3.50 in:
https://www.svtplay.se/video/j36zk41/historiskt-eftersnack/1-den-lyckliga-stenaldersmanniskan?position=235&id=j36zk41

Antingen ljuger professor Mattias Jakobsson eller också är han inkompetent. Det finns inget annat att välja på och jag kan bevisa det. Nedanstående utseendet fås antingen från en blå-neger eller mer troligt en mulatt. En genom årtusendena stegvis genetisk förändring ser inte ut på det sättet.

https://imgur.com/FDrvRRI
Citera
2023-11-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Motalaborna som satt upp pålarna gjorde sig stora ansträngningar. Lade en stenpackning och placerade olika sorters djur där. Har inte kollat närmare på skadorna på benen, men troligen hade de en festmåltid ihop med de döda.
Skadorna på skallarna var allvarliga men de läkte. Kvinnorna slagna bakifrån och männen framifrån. Tycker det tyder på strid. Kan vara så att de överlevande inte blev riktigt "riktiga i huvudet" efter det här ?, vilket fick deras anhöriga att tro att andar hade besatt dem. En teori bara.
Våra förfäder föreställde sig att allt var besjälat, även en liten sten eller en benbit eller hår. Bitar av den dödes själ fanns alltså bevarade i skelettet. Av samma anledning tog krigaren troféer för att kontrollera fiendes själ i döden. De första bofasta hade även med sig de döda i huset, nergrävda i golvet, eller exempelvis skallen placerad på ett altare.
Vattnet utgjorde även en portal till dödsriket. De levande ville penetrera den här portalen och komma i kontakt med sina döda som levde i en parallell värld. Jag tycker att allt sammantaget tyder på att de pålade skallarna har med förfäderskult att gör. Alla är fria att skapa sig en egen bild.

Det låter troligt.

Jag ser egentligen två huvudsakliga alternativ

Ett ganska hemskt: att de var mämnniskooffer tagna från en annan grupp, som kanske hölls fångade en längre tid innan de offrades och under den tiden utsattes för rituell misshandel. Ungefär som aztekerna gjorde med sina fångar. Om skadorna på de olika kranierna är väldigt likartade så kan de tyda på att de inte uppstått i strid utan under "kontrollerade former".

Eller så är det verkligen en form av förfäderskult där de egna släktingarnas kranier sattes upp på på det här viset. För att hedra, men kanske framför allt som en del av att man upplevde att det fanns någon form av kommunikation mellan de levande och de döda, att de dödas andar levde kvar, kanske återföddes i de nyfödda barnen i samma familj/grupp.

Jag minns mig ha läst en del fantasifulla teorier om hur man i gamla tiders Sverige trodde att de döda förfäderna kom att återfödas i samma familj och hur de då kände igen att de levt på samma plats tidigare och att de även gick ut till dösen/familjegraven och hämtade det som de då såg som "det egna" kraniet från ett tidigare liv och kände igen sig i det.

Vem vet.

Det är lite synd att vi aldrig kommer få svaret på varför stenåldersmänniskorna gjorde så här med kranierna.
Citera
2023-11-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Neandertalare är ju de verkligt första europeerna och långt tidigare än Österödskvinnan. De hade anoassats till klimatet med ljus hud och rött hår. De var smartare än vad man först ansåg. Hur kommer det sig att Österödskvinnan inte anpassats till klimatet sol levde långt långt senarre.

https://www.dn.se/vetenskap/neandertalare-var-mer-sofistikerade-an-vi-tror/

Ja, och rakt hår dessutom. Vilket skulle ta en mycket lång tid för evolutionen att räta ut.

Finns en korrelation mellan intelligens och storlek på hjärnor i förhållande till kroppsvolym. De var förmodligen mer intelligenta.

Man har hittat neandertal-hybrider ända ner mot mellanöstern, men inte söder om det. Så de är ur-europeerna.
Förmodligen så blev det senare en hybrid-ras. Snarare än att de bara försvann.
Dessa olika släkten levde trots allt sida vid sida under en lång tid. Men neadertalerna var i Europa långt, långt före.
Man måste nog lära sig mer om allt detta.
Citera
2023-11-10, 14:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Ändå rätt kul formulerat. Det var SVERIGE som tog beslutet att Norge inte behövde vara i union med oss. Utan strid, Norge var ingenting att ha, en bunt gnälliga torskfiskare i ett land som bara består av berg och knappt är odlingsbart.

Vad jag förstår så har Norge aldrig varit ett eget land innan 1905, så "Norge blev en statsbildning innan Sverige blev det" är troligen total lögn. De var en del av Danmark så som Grönland fortfarande är. Däremot är Danmark äldre än Sverige. Men det beror på en enda sten med runor i Danmark som nämner landet vid namn och kungen vid namn som bevismaterial. Hade svenskarna gjort samma sten hade vi kanske varit först. Danmark har världens äldsta kungahus och världens äldsta flagga.

Norge var väl eget från Harald Hårfager fram till Kalmarunionen? Kanske med korta perioder av svenskt och danskt samstyre.
Citera
2023-11-10, 14:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blunted
Det kallas DNA

Jo, men nu är jag intresserad av att läsa det vetenskapliga arbete som granskar detta DNA.

Det vill säga, källan eller källorna till de slutsatser som presenteras i SVT-satsningen.

Eller ska vi utan vidare godta dem som fakta, utan tillstymmelse till källkritik?

Kan du redovisa källan eller inte?
Citera
2023-11-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Kan lova att det här programmet är skräddarsytt för att avsäga sozzarna allt ansvar och alla vidrigheter de gjort under historiens gång. Detta kommer varvas med att Araberna och Muslimerna var det folk som är Israels ursprungsbefolkning.

Krävs inte mycket för att förstå hur sozzevänstern och Medievänstern fungerar idag.
Judar är ju förvisso araber. Antisemit är ett ord judarna kapat men araber är också semiter
Citera
2023-11-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Ehhh absolut. Det som händer nu blir vår historia i framtiden.

Du tänker alltså t ex angående vår historiska neutralitet och att vi alltid tagit emot flyktingar, att det inte har något att göra med andra länder.
Eller vårt forna krig med Ryssland, det har ingenting med Ryssland att göra?
Glömt att våra vikingar var legoknektar åt många andra nationer?

Men det är alltså inte svenskt Historia? Alltid lika sinnesslött att diskutera med en nazsitisk sozze.
Så du menar att Israel påverkade Sverige på ett påtagligt sätt fram till vikingatiden?
Citera
2023-11-10, 14:17
Medlem
Wayaheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Att vikingarna hade kontakter i arabvärlden kan knappast anses som någon stor nyhet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Upplands_runinskrifter_161

Klånfingrigheten är ständigt närvarande, men man vill bara skoja lite?
Riksantikvarieämbetet urvattnar begreppet viking. Vem ska då berätta vad forskarna faktiskt vet?

https://fof.se/artikel/2006/6/var-vikingen-muslim/
Citera
2023-11-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Så för att hålla kvar vid gamla föreställningen påstår du att forskningen är felaktig pågrund av att man "tvättat" bort vita anlag.

Låter som en riktig konspirationsteori.

Hur har du gått denna kunskap?

Gissning?

Länk var jag kan läsa om detta?

Ingenting tas upp om detta vad jag läst dom senaste dygnen.

Det är inget spektakulärt, det är ofta det inte går att säga vem ett kontaminerat DNA tillhör, så det bör vara så det gått till.

Det sista lade jag till för att retas lite. Men hursomhelst, oavsett eventualliteter så var han brunast i Europa och inte blev vi brunare med tiden.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2023-11-10 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in