Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Självklart passar det att vifta med det svenska passet nu och vilja "hem"!

Eftersom det inte är semestertid nu, så hoppas jag att de kollar upp hur de försörjt sig där nere och har de fått bidrag, så skicka bara ett inbetalningskrav. Det bör väl täcka upp ett specialchartrat plan och diplomatiska arbeten för dem.
Jag tycker precis samma sak. Här har vi en lista av 500 personer som har anknytning till Sverige och som FRIVILLIGT uppger för myndigheter att dom befunnit sig utomlands och vill ha hjälp. Den listan borde spridas till varje kommun och till Försäkringskassan, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, A-kassorna och socialtjänsten.
För att hemresa skall tillstyrkas måste man enligt min mening också visa HUR man tog sig ner till Gaza. Alltså uppvisa resehandlingar eller utdrag från kontokort för betalning av resan ner. Det är nödvändigt för att kunna avgöra
hur länge en person befunnit sig där. Den informationen är i sin tur viktig för att se vilka bidrag som betalats ut under tiden. Man bör naturligtvis också se om personen varit borta så länge så att de borde folkbokföras i Gaza, inte i Sverige. Dessutom borde man kontrollera vem som bott i den svenska bostaden under tiden; eventuell otillåten andrahandsuthyrning kan ju innebära att man blir av med sin hyresrätt eller förlorar sin andel i bostadsrättsföreningen.
De som inte ännu har uppehållstillstånd, eller de med dubbla medborgarskap, skall naturligtvis i första hand hänvisas till sitt eget lands myndigheter. Det är inte svenskarnas sak att ta hand om utlänningar. Samtidigt bör deras uppehållstillstånd i Sverige omprövas på grund av nya omständigheter som framkommit.
De som har svenskt medborgarskap men inget annat medborgarskap skall naturligtvis behandlas som de svenska judar som befann sig i Israel vid samma tid. Det är väl rättvist, eller hur? Varför skall en grupp gynnas framför en annan?
Så med det sagt:
Citat:
De svenskar som kan komma att evakueras flygs till Cypern, där de sedan kan ta reguljärflyg till Sverige.
Det är nämligen det besked de svenska judarna i Israel fick.
https://www.expressen.se/nyheter/herkulesplan-redo-att-evakuera-svenskar/
UD ansåg till och md att judarna kunde bekosta sin egen flygbiljett från Cypen. OK. Då gäller väl samma sak för araberna?