2023-11-10, 07:47
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Flicka förgiftades – kommunen: ”Har följt rutiner”

Nu åtalas föräldrarna för en rad grova brott, men enligt kommunen har man inte gjort något fel i hanteringen av familjen.
https://sverigesradio.se/artikel/flicka-forgiftades-kommunen-har-foljt-rutiner
Citera
2023-11-10, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Kanske en jättedum fråga, men vad skulle hända om man försöker äta utan magsäck?

Jag undrar också vad MÄ betyder? (Edit: Jag funderade ett varv till och kom fram till att det antagligen betyder målsägande?&#128517

Anledningen till min fråga om magsäcken är för att vad jag läst så kan man visst äta fast föda utan magsäck, men i väldigt små mängder, men antar att man konstaterat att flickan i det här fallet inte kommer kunna göra det ens, antagligen pga skador på matstrupen i kombination med borttagen magsäck. Någon här som är mer insatt än vad jag är och som vill förklara lite?
Citera
2023-11-10, 09:44
Medlem
WallabeJoys avatar
Oj vad ska man börja, jag som följt detta sen dag ett hajade verkligen till på åtalspunkten om att Z vid skilda tillfällen pentererats analt och vaginalt och verkar som att hon fått svåra skador av detta Everton en läkare ska vittna om att just dessa skador inte uppkommit av blöjan.
Inte fått någon indikation innan att de även utsatt henne sexuellt.
Blir också fundersam varför derubricerar det som de gör.
Tror inte det handla rom att det inte var en sexuell handling, att stoppa upp något i underlivet är väl sexuell handling oavsett men jag kan ha fel, men åklagaren kan ju inte veta då det värkar på stämningen att båda föräldrar nekar alla gärningar helt. De verkar inte tillstå något.

Nästa sak är hur skolan inte polisanmält och orosanmält mer när barnet inte varit i skolan på en hel termin. Soc hade ju bara kunnat göra ett oanmält besök så hade ju detta uppdagats. Ett enda besök hade räckt för att se hur ett barn har galler och förspikat fönster.

Detta verkar ju ha eskalerat om det fanns redan innan eller påbörjats under pandemin. Så barne verkar ha varit hemma då och sedan bara skickat tillbaks alla utom Z in i skolmiljön igen.

Sen förstår man ju att trots det bara är rubricerat från att ha hänt 1 december till 24e att det måste ha pågått längre medtanke på brännskadorna som uppkommit tidigare och den brutna armen.

På riktigt bland det värsta jag läst, och fruktansvärda men hon aldrig slipper.

Vad kan då straffet bli, vissa skriver 12 år plus och ingen skulle bli gladare än jag men jag är tveksam.
Brottet med ättikan som getterna för livet är ju den åtalspunkt som kommer väga tyngst. jag tycker fan livstid på såna här idioter men väldigt osäker hur det kommer dömas? Får de 6-8 år?
Om maxstraffet för synnerligen grov misshandel är 10 borde iof allt som behövs för att uppfylla det redan finnas men rättssamhället har gjort konstiga beslut förr, det kommer ju dröja innandöme vinner laga kraft. med tanke på att de nekar lär det ta en vända i hovrätten och sen kommer de säkerligen fröskamhögsta domstolen som inte kommer ta upp fallet så min gissning är att faställd dom om ca 6 mån.

Sån här människor hade någon gärna fått tagit av daga…
Citera
2023-11-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
• Kollage med (censurerade) bilder / foton:
https://www.bildtagg.se/bild/nhtlvyd5h39jrcryx6jmw5
Ja, jag har censurerat eftersom de inte är dömda än.

• Screenshots på Facebook- och instagramkonton:
https://www.bildtagg.se/bild/zfouhvyo5tawzn5zxoswg7s
Tyvärr har jag inte screens på hela FB-sidorna utan bara profilbild/omslagsbild.

Det var ju lönt att censurera...
Citera
2023-11-10, 10:34
Medlem
Firewaias avatar
Personer som kommer bli ihjälslagna mitt på ljusa dagen i centrala staden så fort de syns och jag hoppas ingen av er går emellan.
Citera
2023-11-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansarna
Anledningen till min fråga om magsäcken är för att vad jag läst så kan man visst äta fast föda utan magsäck, men i väldigt små mängder, men antar att man konstaterat att flickan i det här fallet inte kommer kunna göra det ens, antagligen pga skador på matstrupen i kombination med borttagen magsäck. Någon här som är mer insatt än vad jag är och som vill förklara lite?

Hon kan äta! Kanske att det var ovisst i början om det skulle bli så men nu är hon en vanlig liten person som äter, leker och skrattar <3
Citera
2023-11-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite då & då önskar man att det fanns dödsstraff. Detta är ett sådant tillfälle.

Dagens sanning! jag vet inte vad jag skulle göra om jag fick tag på de jävlarna
Citera
2023-11-10, 10:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
https://sverigesradio.se/artikel/flicka-forgiftades-kommunen-har-foljt-rutiner

Det där är typiskt. Oavsett hur många anmälningar som har trillat in i hemska barnmisshandels- och barnamordsfall, så "har kommunen inte gjort något fel". Enligt dem själva, alltså. Samtidigt har kommunens socialtanter förmodligen förpestat livet för några normalstörda barnfamiljer, som bara haft lite problem med rutiner, eller interna konflikter mellan vårdnadshavarna. Påtvingade meningslösa föräldrakurser, påtvingade hembesök, påtvingade hemmahosare, påtvingade utredningshem...

Jag tror tyvärr att det kan handla om rädsla - och när det gäller gängkriminella familjer (alltså inte dem vi diskuterar i tråden) har enskilda socialsekreterare till och med gått ut anonymt och erkänt att det är så. Alltså att de lägger ner ärenden för att de är rädda. Det är lättare att hålla sig sysselsatta med normal-Svenssons, som socialtanterna VET inte kommer att ta till våld hur kränkande åtgärder de än tvingas till. Så att det ska verka som att de arbetar.
Senast redigerad av Merwinna 2023-11-10 kl. 10:54.
Citera
2023-11-10, 10:54
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrontMan1312
Dagens sanning! jag vet inte vad jag skulle göra om jag fick tag på de jävlarna

Du skulle inte göra någonting, du föredrar att sitta hemma hos mamma och skriva arga saker på internet. Det är tur att vi har ett rättssystem som utreder, dömer och verkställer, så slipper vi ha våldsverkare i samhället.
Citera
2023-11-10, 10:55
Medlem
När jag var barn, på 50-talet, kom alltid en sköterska från socialen oannonserat hem till ALLA familjer med nyfött barn. Kommer ihåg när vårt hem inspekterades efter mina syskons födelser (vi var välbärgade med fint hem). Det borde införas för åtminstone alla familjer som skaffar en rad barn väldigt tätt, som denna familj, men även de som verkar mer anpasssade. Konstigt att man inte ens uppmärksammar dessa familjer som utan synlig inkomst och med kända tidigare problem (moderns missbruk t ex) skaffar barn på löpande band. Man skyller bara på "rutiner" - men så ändra på dessa dysfunktionella rutiner då! Om ungen inte kommer till skola/förskola så borde det vara obligatoriskt med kontroller i hemmet snabbt!

För övrigt - kan man inte tänka själv utan måste följa "rutiner" till punkt och pricka kanske man inte passar i jobbet?
Citera
2023-11-10, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PavlovsHund
Man undrar ju verkligen i sådana fall vad det är som har skapat detta sjuka hat mot just detta lilla barn. Avundsjuka? Har barnet någon diagnos kanske så det blir mer frustration hos föräldrarna?

Förstår inte hur man ständigt kan bli chockad av hur folk kan behandla sina barn. Vidrigt.
Kvinnan misstänks ju ha allvarlig psykisk sjukdom så där kan ligga del av förklaring .
Finns mängder av poddar och liknande gällande misshandel och vanvård av enstaka barn i en barnaskara där resten av familjen levt utåt sett ett vanligt socialt liv samtidigt som 1 barn varit inspärrat och utsatts för svält, misshandel mm . I de flesta fall när alla har samma biologiska förälder framkommer aldrig något begripligt skäl till att ett barn varit utsatt av alla i familjen
Citera
2023-11-10, 11:03
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Du får ju förstå att de här föräldrarna är inte normalt funtade så du kan inte bedöma deras handlingar och motiv utifrån dig själv. Sådana här typer tror ju ofta de är så mycket smartare än alla andra. Kanske de tänkte de kunde måla upp det som en olyckshändelse. Ta barnet till sjukhus och skyll på en olycka. Sen ser ju läkarna barnets tillstånd och drar sina slutsatser. Kan också handla om bristande konsekvenstänk. Och grips av någon slags panik när barnet håller på att dö. Då plötsligt blir de rädda för vad som ska hända med dem själva. Knappast inte för barnets skull.

Jag håller med dig. Jag tror att de plötsligt insåg att det skulle bli svårt att bortförklara ett lik. Ättikan kan ha använts i förhoppning att hon skulle fräta bort sina stämband och bli stum. Att magsäcken skulle ta så stor skada hade de nog inte räknat med, varpå risken att dö uppkom som en stor överraskning för dem.

De väntade dessutom länge med att åka in med henne, kanske hoppades de att hon skulle dö väl på sjukhuset? De verkar ha placerat henne utomhus en lång tid också (kroppstemperaturen var på 33 grader)

Det här är ett mordförsök, men föräldrarna är så pass lågt begåvade att de inte insåg att barnet kunde dö av ättikan.

Storasystern i familjen verkar för övrigt ha varit föräldrarnas främsta medbrottsling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in