2023-11-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Det är synnerligen olämpligt att bära religiösa symboler i sitt yrkesutövande som lärare. Väldigt respektlöst mot både elever, föräldrar och kollegor. Arbetsgivare har rätt att förbjuda det enligt dom i Europadomstolen.

Privataa rbetsgivare har rätt att förbjuda enligt den domen, inte myndigheter. Sedan kan alla plagg vara religiösa symboler och hur du klär dig har en religiös betydelse vad du än säger.
Citera
2023-11-10, 09:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
För SVT att göra ett helt ensidigt reportage om? Nej, det tycker jag verkligen inte.
Ska de göra reportage om varenda skärmytsling i landet härnäst eller?
Tramsigt men också, tyvärr, en tydlig indikation från SVT hur biaserade de är.

Nu handlar det ju om religionsfrihet (i hennes fall) och yttrandefrihet (i hans fall). Inte vilken skärmytsling som helst. Närvaron av slöja i offentliga miljöer har också debatterats en del de senaste åren. Finns absolut ett nyhetsvärde här.
Citera
2023-11-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Det som föräldern gjorde är kvinnoförtryckande. Uppenbart att du endast vill maskera din rasism med en låtsas empati för muslimska kvinnor

Jag väntar fortfarande på en tråd där vänstern kan diskutera sakfrågor utan personangrepp.

Varken islamkritik eller diskussion om religionens plats i samhället har med rasism att göra.

Trist att vänstern tappat sin moraliska kompass och skriker sig hesa till förmån för en mansdominerad religion med usel kvinnosyn istället för att hjälpa kvinnor från hedersförtryck.
Citera
2023-11-10, 09:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man måste väl inte ha ett syfte med att yttra en åsikt om skolan och de som verkar där?

Mannen behöver väl inte tro något om vad hans åsiktsyttring eventuellt leder till?

Föräldern tycker att muslimkvinnans hijab är ett kvitto på islamisering i skolan och uttrycker det på sitt sätt.

Går det här fallet till åtal och dessutom fällande dom blir jag förvånad och jäkligt rädd för vart vi är på väg.

Nja, jag ska medge att jag inte var fullt inläst. Förstår det nu som att han skrev det på sociala medier - hade förstått det som att han sa det direkt till henne.

Men ändå. Att fälla åsikter på sociala medier om att en identifierbar lärare är muslim eller frikyrklig, sverigedemokrat eller vänsterpartist och därför inte har i skolan att göra…det är menar jag inte helt ok. I Sverige får man arbeta som lärare oavsett vilken gud man tror på, och jag kan förstå om det orsakar obehag för en lärare som får sin roll offentligt ifrågasatt på grund av religionstillhörighet - kanske inför andra föräldrar.

Sedan om ser bör leda till fällande dom eller hur juridiken ser ut vet jag inte. Men hon kan väl anmäla om hon vill sedan får åklagaren göra sin bedömning.
Citera
2023-11-10, 10:01
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man får inte ha religiösa symboler på sig. Kristna blir arbetslösa om de har ett kors som halsband. Märkligt att denna kvinna är undantagen eller vågar man inget göra?

Jag har inte hört talas om att någon fått sparken för att den burit ett halsband med kors.
Citera
2023-11-10, 10:02
Medlem
Julskinkatos avatar
Hijab borde inte vara tillåtet i kommunala skolor. Inte heller i vården el ffa inte inom polisen.

Det är en religiös symbol som inte fungerar ihop med en sekulär värdegrund.

Det enda som talar för är att få ut muslimska kvinnor i arbete vilket behövs. Istället för att sitta hemma och värpa.
Citera
2023-11-10, 10:11
Medlem
Om en muslimsk förälder lagt upp en bild från sitt barns skolas luciafirande och kommenterat med "mitt barn går i en bibelskola", hade det blivit någon anmälan då?
Citera
2023-11-10, 10:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne41
Om en muslimsk förälder lagt upp en bild från sitt barns skolas luciafirande och kommenterat med "mitt barn går i en bibelskola", hade det blivit någon anmälan då?

Vem skulle ofredats i det fallet, menar du?

Det handlar ju om att en identifierbar lärare pekas ut. En mer korrekt analogi vore att en muslimsk förälder pekar ut en exempelvis frireligiös lärare med kors runt halsen, och skriver exempelvis att hans barns skola är en bibelskola.

Skulle den frikyrkliga lärare göra en anmälan om ofredande? Det går ju förstås inte att svara på, beror på hur personen är lagd. Men jag skulle ha förståelse för om en polisanmälan gjordes.
Citera
2023-11-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Hijab borde inte vara tillåtet i kommunala skolor. Inte heller i vården el ffa inte inom polisen.

Det är en religiös symbol som inte fungerar ihop med en sekulär värdegrund.

Det enda som talar för är att få ut muslimska kvinnor i arbete vilket behövs. Istället för att sitta hemma och värpa.
Religiös symbol?
Jahapp... går du med kippa och blir kritiserad
är du antisemit och blir anmäld för diskriminering. Har du tatuerat ett kors på dig eller bär kors och kritiseras så blir du anmäld för diskriminering. Går du kortklädd och bli kallad för hora då är det diskriminerande och förnedring/ofredande.

Ha du däremot slöja och detta ifrågesätts så är. det varken islamofobi, diskriminering, ofredande eller annat, utan detta är ENDAST en religiös symbol som inte fungerar ihop med en sekulär värdegrund.

Herregud vi bor i ett land där februari kallas för VABRUARI för svenska folket ÄLSKAR långtidssjukskrivning, Vabb och sjukledighet. Men man ifrågesätter varför hon stannar hemma
Citera
2023-11-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Och där kom den;
att det skulle vara rasism att ta avstånd från slöjan.

Hudfärg har använts/används som trojansk häst för att föra in slöjan i Sverige.

Föraktet för en svensk kvinna som bär slöja är ännu större än föraktet för den icke-svenska kvinnan som gör detsamma.

Ni hycklare talar alltid om att slöjan är kvinnoförtryck. Att deras män bestämmer vad de ska ha på sig. Sen går ni fram till en kvinna som frivilligt bär slöja och ber henne ta av den pga eran "empati" Snälla rasister. Var åtminstone konsekventa i er rasism.
Citera
2023-11-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag väntar fortfarande på en tråd där vänstern kan diskutera sakfrågor utan personangrepp.

Varken islamkritik eller diskussion om religionens plats i samhället har med rasism att göra.

Trist att vänstern tappat sin moraliska kompass och skriker sig hesa till förmån för en mansdominerad religion med usel kvinnosyn istället för att hjälpa kvinnor från hedersförtryck.

Förtryck är att bestämma vad kvinnor ska ha på sig som föräldern.
Citera
2023-11-10, 10:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu handlar det ju om religionsfrihet (i hennes fall) och yttrandefrihet (i hans fall). Inte vilken skärmytsling som helst. Närvaron av slöja i offentliga miljöer har också debatterats en del de senaste åren. Finns absolut ett nyhetsvärde här.

Det finns inget nyhetsvärde här. En förälder hade en synpunkt på ett skolfoto som hen yttrade i ett socialt medie. Skulle SVT göra reportage varje gång det hände skulle de inte göra annat än sådana reportage. Reportaget var dessutom 100% ensidigt och visade ingenting annat än en överdrivet lättkränkt person som helt klart inte har den integritet som behövs för att klara av sitt jobb. Mycket beklämmande av SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in