2023-11-10, 07:56
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Om nu Sverige skickar Jas Gripen till Ukraina så blir det väldigt intressant att få veta hur planen fungerar i skarpt läge. Man vill ju inte gärna få en överraskning om något krig kommer till oss.

Ja men då skall vi vara med i Nato först är det väl sagt…

Här är en intressant artikel om läget kring utslagna tanks från väst samt nya leveranser av tanks.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/11/09/ukraines-getting-nearly-200-leopard-1a5-tanks-now-it-needs-new-tank-tactics/
Citera
2023-11-10, 07:56
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Tack, men jag är inte i behov av tillsägelser från putinkramare på Flashback. Om du läser mitt inlägg igen så börjar med med Vladimir Putin och hans hot. Men du kanske bara har plats i närminnet för en mening i taget?

Ryssland är ett land där ”felaktiga” åsikter om kriget leder till fleråriga fängelsestraff. Om du tror att hallåor på flaggskeppet Rossiya 1 tillåts lufta osanktionerade åsikter så är du naiv bortom räddning.

Sammanställning av ryska hot och knorranden på Wikipedia: länk

Läste igenom det du länkar till (och uppmanar övriga att göra det också). Jag ser inte att man hotar på något sätt som man inte gjort tidigare eller på ett sätt som andra kärnvapennationer också gör. Man vill tydliggöra att man har dessa vapen och tvekar inte att använda dessa om motståndaren får för sig att använda dessa vapen mot dem eller på annat sätt angriper dem så att detta blir sista utvägen. Detta är väl inget nytt? NATO säger också att man kan svara med kärnvapen om man blir angripet. Så skärp dig, det här är bara löjligt!
Citera
2023-11-10, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag hade givetvis valt att få tillbaka mina barn. Även om det skulle kosta mig mitt land.

Du som privatperson skulle kanske göra det om det gällde dina egna barn och din egen villatomt.

Men vore du ledare (t ex president) för ett land skulle du inte kunna göra det. Du skulle efter ett sådant beslut vara tvungen att gå i exil, sannolikt i det land som hade kidnappat ditt lands barn, för hemma skulle du vara så avskydd och illa sedd så det faktum att du inte skulle bli omvald och sannolikt bli ställd inför riksrätt skulle vara dina minsta problem. Risken är stor att du skulle bli mördad. För även om de 100 000 föräldrar som fick tillbaka sina barn (vilket inte alls är säkert) skulle gilla ditt beslut så skulle miljoner andra av dina landsmän betrakta dig som förrädare som sålt ut landet. Jag gissar att illegala bookmakers skulle ha vadslagning på hur lång tid du skulle klara dig innan du blev mördad.
Citera
2023-11-10, 08:24
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Russian airlines ask not to scrap old airplanes - there is nothing to replace them with
https://twitter.com/nexta_tv/status/1722625162791833943
Helt väntat!

Snart kommer vift se ryska plan störta i samma omfattning som på sovjettiden.

Sanktionerna börjar bita nu…
Citera
2023-11-10, 08:24
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 10.11.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 309520 (+800) persons / persons,
tanks ‒ 5317 (+1) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 10017 (+3) units,
artillery systems – 7489 (+14) units,
RSZV / MLRS – 877 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 578 (+1) units,
aircraft – 322 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5595 (+2),
cruise missiles ‒ 1558 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 9876 (+23) units,
special equipment / special equipment ‒ 1060 (+1)

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-11-10, 08:31
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ja men då skall vi vara med i Nato först är det väl sagt…

Här är en intressant artikel om läget kring utslagna tanks från väst samt nya leveranser av tanks.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/11/09/ukraines-getting-nearly-200-leopard-1a5-tanks-now-it-needs-new-tank-tactics/
Bra nyheter!

Leopard är verkligen så bra som man hoppats på!

13 st utslagna mot flera hundra ryska vagnar sista månaderna. Att sen de flesta Leos sen har blivit bärgade och reparerade är ännu ett plus.

Ryska vagnar blir oftast helt urblåsta med tornflygning och grillade besättning.
Citera
2023-11-10, 08:32
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 10.11.23 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 309520 (+800) persons / persons,
tanks ‒ 5317 (+1) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 10017 (+3) units,
artillery systems – 7489 (+14) units,
RSZV / MLRS – 877 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 578 (+1) units,
aircraft – 322 (+0) units,
helicopters – 324 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 5595 (+2),
cruise missiles ‒ 1558 (+1),
ships / boats / warships / boats ‒ 20 (+0) units,
submarines - 1 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 9876 (+23) units,
special equipment / special equipment ‒ 1060 (+1)

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Verkar som Ivan ligger lågt nu efter alla extrema förluster sista veckorna?
Citera
2023-11-10, 08:45
Avstängd
DenVildeSvenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja såg nu att trådsabotören dimmigapilen tillsist blev avstängd .
Ser fram mot fler och längre avstängningar för andra provokatörer!

Någon som har en färsk rapport om ryska förluster sista dygnet?

Hoppas på nytt rekord med över 1100 döda kackerlackor…

Skönt att slippa scrolla förbi såna korkade rysstroll så avstängningen var välkommen.

Putin vevar som sagt i full panik likt hans tvångsmobiliserade vatniks som kryper och flyr hals över huvud när UAF smäller på, jäklar att våra vapen gör nytta plus att vi slipper destruera det mtrl som gått ur bäst före datum. Win-win för väst och Ukraina >>> lose-lose för Putin

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryssland-vill-splittra-anv%C3%A4nder-alla-medel/ar-AA1jH3sK?ocid=msedgntp&cvid=f7ab893a6978463e9ad559 ad2c4b0a57&ei=6
Ryssland använder sig av kriget i Gaza för att distrahera från kriget i Ukraina. Det säger Rysslandsforskaren Gudrun Persson i P1 Morgon.

– Rysslands taktik nu är att så split i väst och man använder alla till buds stående medel.

Ett uppmärksammat exempel är den misstänkta ryska påverkanskampanjen i Paris där moldaviska medborgare tros ha fått i uppdrag att spreja Davidsstjärnor på fasader.

Stefan Ingvarsson, analytiker på Centrum för Östeuropastudier, säger i Aktuellt att han är ”rätt förvånad” över att en påverkanskampanj helt och hållet baseras på fabrikation från ryskt håll.

– Det vanliga är att Ryssland understödjer händelser som redan sker, med påverkanskampanjer som utspelar sig på nätet, digitalt, där man underblåser existerande material, händelser och åsikter.
Senast redigerad av DenVildeSvensken 2023-11-10 kl. 08:47.
Citera
2023-11-10, 09:09
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Tror gör man i kyrkan!
Varför tror du här i denna tråden om något helt annat än vad som visar sig på slagfältet?
Var är alla T-90 eller ännu bättre T-14.
Varför behöver man köpa artilleri och ammunition från Nord-Korea? Om man har stora lager.

Vad TROR du om det?

Amen.

Ryssarna köper inte, de tar bara tillbaka de vapenlagen Sovjet tidigare spred globalt.
Ryssarna använder bara sparsmakat under enligt dem special operation.
Skulle Ryssarna förklara krig så vandrar dem lätt genom Europa.
Om jag tycker det är bra? Nej men jag är realist.
Citera
2023-11-10, 09:11
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Bra nyheter!

Leopard är verkligen så bra som man hoppats på!

13 st utslagna mot flera hundra ryska vagnar sista månaderna. Att sen de flesta Leos sen har blivit bärgade och reparerade är ännu ett plus.

Ryska vagnar blir oftast helt urblåsta med tornflygning och grillade besättning.
Leopard 1 som det skrivs om i artikeln är tyvärr skit på alla sätt.
Dessutom har den samma problem som de ryska stridsvagnarna. Alltså att ammunitionen förvaras på dumt ställe. Så det leder till tornflygning också tror jag.
Citera
2023-11-10, 09:15
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Leopard 1 som det skrivs om i artikeln är tyvärr skit på alla sätt.
Dessutom har den samma problem som de ryska stridsvagnarna. Alltså att ammunitionen förvaras på dumt ställe. Så det leder till tornflygning också tror jag.
Du får gärna länka till ett klipp där en Leo1 gör en tornflygning!

Kan du inte det så ljuger du troligtvis!

Sluta snacka skit ryssråtta!
Citera
2023-11-10, 09:17
Medlem
Så fort ett känt rysstroll blir avstängt så dyker det upp ett nytt/gammalt som gubben i lådan.

Jag tycker på riktigt synd om moderatorerna som tvingas hantera denna enorma mängd av rent trådsabotage. Aldrig något vettigt; ingen argumentation, enbart lögner och trams.
Finns ingen AI som kan identifiera skiten på inläggens ”kvalitet” och stänga av på 5 år eller så?

On topic: Ryssen har nu så dåligt med materiel (och reservdelar) att de måste försöka köpa tillbaka tidigare exporterat skräp till tredje världen.
Sanktionerna tar.

Nästa steg är att sanktionera Kina om de fortsätter att exportera elektronik till Ryssland. Kombinera med lokala sabotage mot tex inhemska drönarfabriker så är det ganska snart kört för Ivan. Deras civila transportsystem börjar redan braka ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in