2023-11-10, 06:49
Medlem
Om du har sett eller läst Ondskan.
JG säger att den delvis är självbiografisk.
Vem i denna serie tror du är
-Snyggast
-Starkast
-Snabbast
- Stryktåligast
- Gängledare ( Ponti nätverket) 😉
Han får bruden. Snabbast i bassängen och starkast i ringen.
Såklart JG karaktär.
Världens mest självgoda person har nog svårt att behålla vänner.
Citera
2023-11-10, 06:56
Avslutad
De är lika goda kålsupare. De ser sig själva i den andra. Funkar inte.
Citera
2023-11-10, 07:09
Medlem
De har nog för mycket gemensamt.

Guillou ser nog GW som lite av en förrädare som ställer sig in hos alla som är framgångsrika, även de som Guillou ser som fiender.

Men mest handlar det nog om någon sorts barnslig rivalitet om vem av dem som är mest framgångsrik. Jag minns att GW fick frågan en gång om hur det kändes att tjäna mer än Jan Guillou. GW bara skrattade och svarade att "det gör väl de flesta nu för tiden".

Tror att det som började som en vänlig tävlan övergick till bitter rivalitet. Ungefär samtidigt som GW gick förbi Guillou som någon redan nämnt i tråden. Dvs att skulden till brytningen ligger hos Guillou. Han tålde inte att hans gamla kompis blev mer framgångsrik. Och ansåg säkert att det berodde på att GW "fuskade" genom att vara inställsam mot makten medan han själv höll på principerna eller något i den stilen.
Citera
2023-11-10, 07:19
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Tänkte precis på samma sak, Guillou har nog inte en enda riktig vän. Peter Bratt vände ryggen då JG visade sig vara en falsk och lögnaktig karriärist, detta redan vid tiden för IB-affären dvs 1973.

Guillou är den ensammaste människan jag sett i hela mitt liv, enbart beroende på honom själv och hans lögner. Boken "Ondskan" är ett praktexempel på de lögner jag syftar till i vilken han tom hängde ut sin egen mor med lögnaktiga påståenden. Samma sorts ljugande som Jan Myrdal pysslat med.
Är det därför alla hans böcker handlar om samma sak, den manliga kamratskapen han aldrig fick!?
Citera
2023-11-10, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
De har nog för mycket gemensamt.

Guillou ser nog GW som lite av en förrädare som ställer sig in hos alla som är framgångsrika, även de som Guillou ser som fiender.

Men mest handlar det nog om någon sorts barnslig rivalitet om vem av dem som är mest framgångsrik. Jag minns att GW fick frågan en gång om hur det kändes att tjäna mer än Jan Guillou. GW bara skrattade och svarade att "det gör väl de flesta nu för tiden".

Tror att det som började som en vänlig tävlan övergick till bitter rivalitet. Ungefär samtidigt som GW gick förbi Guillou som någon redan nämnt i tråden. Dvs att skulden till brytningen ligger hos Guillou. Han tålde inte att hans gamla kompis blev mer framgångsrik. Och ansåg säkert att det berodde på att GW "fuskade" genom att vara inställsam mot makten medan han själv höll på principerna eller något i den stilen.

Vad jag gräver fram ur minnet så är det Guillou som bråkar. Han har väl inga vänner, är med folk ett tag sen blir det bråk eller de undviker honom och allt rinner ut i sanden.

Tror inte det är mönstret bara med GW, utan i alla hans vänskapsrelationer. Jag har träffat ett par sådan personer. De har väldigt ofta fina nya vänner och jag känner mig som Carl Larsson som sade till sina konstnärsvänner ”här sitter ni med nya fina fruar och jag kommer år efter år med gamla Karin” (fritt ur minnet).
Citera
2023-11-10, 07:24
Avstängd
pojkpingiss avatar
Båda har sannolikt antisociala personlighetsstörningar, för personer som lider av detta är det omöjligt att upprätthålla vänskapsrelationer, de är oerhört plumpa och är totalt omedvetna om sin persona, i deras värld är de störst bäst och vackrast. De har ytterst svårt att föra sig i möblerade rum. Två människor av denna sort fungerar inte, ett under att det fungerade dem emellan så pass länge som det gjorde.
Senast redigerad av pojkpingis 2023-11-10 kl. 07:28.
Citera
2023-11-10, 07:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är det därför alla hans böcker handlar om samma sak, den manliga kamratskapen han aldrig fick!?

Kanske, jag vet inte men ingen jag pratat med kan nämna ett enda namn på någon vän till Guillou. Rätt så tragiskt egentligen men han beter sig olämpligt minst sagt. Sen att Aftonbladet låter JG skriva kolumner är väl bara klickbete.
Citera
2023-11-10, 08:01
Avslutad
Tror GW blir ovän med alla sina vänner efter ett tag. Hans vänskap med Göran Persson upphörde också.
Citera
2023-11-10, 08:43
Medlem
kyrkstockens avatar
Guillio = narcissist (det har även spekulerats i psykopati men hans långa relation med samma kvinna talar emot).

GW = autist (kolla in bilder på honom som barn).

Det är rätt svårt för någon som har extremt höga tankar om sig själv att ha ett vänskapsförhållande med någon som har svårt att förstå andras perspektiv (att GW är partiell idiot framgår av hans svamlande om Palmemordet genom åren). Man kan vara en mysgubbe samtidigt.
Citera
2023-11-10, 08:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Tror GW blir ovän med alla sina vänner efter ett tag. Hans vänskap med Göran Persson upphörde också.
Ja, vill minnas att GW själv har sagt att vänskap varar max X antal år (kom inte ihåg den exakta siffran) innan den tar slut.
Citera
2023-11-10, 08:59
Bannlyst
Griniga gubbar som ger intryck av att ha enormt stora egon ”krockar” antagligen med andra stora egon…
Citera
2023-11-10, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Guillio = narcissist (det har även spekulerats i psykopati men hans långa relation med samma kvinna talar emot).

GW = autist (kolla in bilder på honom som barn).

Det är rätt svårt för någon som har extremt höga tankar om sig själv att ha ett vänskapsförhållande med någon som har svårt att förstå andras perspektiv (att GW är partiell idiot framgår av hans svamlande om Palmemordet genom åren). Man kan vara en mysgubbe samtidigt.

Jag tycker att man ser en skillnad i hur de skriver i böckerna, GW skriver på ett muntert sätt men fortfarande trovärdigt i det stora hela medans JG är ganska hånfull och nedsättande. Kanske jag som inbillar mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in