2023-11-10, 01:56
Medlem
Gubbens avatar
Småbarnsföräldrar ska man inte anställa. Ständigt VAB och så Föräldrarledigt (som heller ej kan nekas) när det är dags för semester/ lov.
Citera
2023-11-10, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är man tvungen så gör man det man måste. Men vill vi ha det som i USA där folk går till jobbet trots brutna ben och ebola?

Nej, men man kan t ex ge medicinen på morgonen, på efm när man kommer hem och på kvällen innan läggdags. Man behöver inte vabba för att vara hemma och ge medicin exakt med x antal timmars mellanrum till ett barn som är annars friskt nog för fsk.
Citera
2023-11-10, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolySpiritus
Hej
Började ett nytt jobb för några månader sen och jag har varit tvungen att vabba en del då jag är ensamstående med 3 barn varannan vecka.. Så det kan liksom bli lite sjukdomar. Och jag har ingen som kan hjälpa mig men tycker ändå att ett barn behöver sin förälder när det är sjukt..

Hursomhelst så smsade jag chefen imorse igen som vi ska göra varje dag och sa att det blir vab idag med som varit mån-ons denna veckan redan. Fick då som svar att "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem"
Jag blev jätteledsen och har mått piss hela dagen över detta.. Man blir ju alltid nojig att chefer ska bli sura över vabb eller sjukdom men har aldrig varit med om att höra sånt här faktiskt när det gäller vab....svarade honom men han svarar aldrig tillbaka ens...

Jag var tvungen att vabba 5 dagar med min ena son som är 8år för han var svinförkyld på min vecka och det går liksom inte över på 2 dagar bara... Sen nu denna veckan har min dotter på 4 år fått öroninflammation och ätit penicillin som måste tas 3 gånger om dagen. Hon åt färdigt kuren precis men fick magproblem av den och magont, samt sovit dåligt pga det med så blev hemma idag med och antagligen imorgon också.. Men imorse fick jag då det svaret..
Känns som han misstror mig eller tycker jag är dum i huvudet som vabbar.. Verkar tycka att jag ska lämpa över allt på mamman men grejen är att vi redan samarbetar så mycket vi kan men båda två har fått vabb på sina veckor så vi har vabbat ungefär likamycket.. Jag kan liksom inte bara kräva att hon tar mer vabb på mina veckor då..

Mår piss över detta nu och hoppades på att denna nya arbetsplats skulle vara skitbra men nu sjunker trivseln rejält... Vet inte vad jag ska göra typ. Vill typ inte dit nu bara för det.. Varit mycket som vart kasst faktiskt.. Blev i princip bara satt på en stol på mitt kontor o så skulle jag bara jobba o veta allt jag behövde automatiskt. Inte minsta upplärning och min föregångare hade slutat en månad tidigare redan... Jättedåligt med information och känns som de tycker jag bara ska kunna allt automatiskt... Är ett udda yrke med så har liksom ingen direkt att fråga för ingen kan det området.. Därav hade ju upplärning varit bra liksom....

Visst är det så att chefer inte får klaga på vab eller säga nåt om att det är ett problem att man vabbar?
Nån som varit med om liknande?

Du har helt fel ingång.

Varför skulle någon betala dig för att arbeta när du knappt är där?

Sedan låter många föräldrar barnen vara hemma alldeles för ofta.

4-5 dagar vab per termin är max vad som är okej. Helst ska det vara 4-5 per läsår om ens det .

För egen del jag jag tre barn men har noll dagar vab den här terminen. Inte heller min fru har vabat.
Citera
2023-11-10, 02:36
Avslutad
Citat:
Hej
Började ett nytt jobb för några månader sen och jag har varit tvungen att vabba en del då jag är ensamstående med 3 barn varannan vecka.. Så det kan liksom bli lite sjukdomar. Och jag har ingen som kan hjälpa mig men tycker ändå att ett barn behöver sin förälder när det är sjukt..

Hursomhelst så smsade jag chefen imorse igen som vi ska göra varje dag och sa att det blir vab idag med som varit mån-ons denna veckan redan. Fick då som svar att "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem"
Jag blev jätteledsen och har mått piss hela dagen över detta.. Man blir ju alltid nojig att chefer ska bli sura över vabb eller sjukdom men har aldrig varit med om att höra sånt här faktiskt när det gäller vab....svarade honom men han svarar aldrig tillbaka ens...

Jag var tvungen att vabba 5 dagar med min ena son som är 8år för han var svinförkyld på min vecka och det går liksom inte över på 2 dagar bara... Sen nu denna veckan har min dotter på 4 år fått öroninflammation och ätit penicillin som måste tas 3 gånger om dagen. Hon åt färdigt kuren precis men fick magproblem av den och magont, samt sovit dåligt pga det med så blev hemma idag med och antagligen imorgon också.. Men imorse fick jag då det svaret..
Känns som han misstror mig eller tycker jag är dum i huvudet som vabbar.. Verkar tycka att jag ska lämpa över allt på mamman men grejen är att vi redan samarbetar så mycket vi kan men båda två har fått vabb på sina veckor så vi har vabbat ungefär likamycket.. Jag kan liksom inte bara kräva att hon tar mer vabb på mina veckor då..

Mår piss över detta nu och hoppades på att denna nya arbetsplats skulle vara skitbra men nu sjunker trivseln rejält... Vet inte vad jag ska göra typ. Vill typ inte dit nu bara för det.. Varit mycket som vart kasst faktiskt.. Blev i princip bara satt på en stol på mitt kontor o så skulle jag bara jobba o veta allt jag behövde automatiskt. Inte minsta upplärning och min föregångare hade slutat en månad tidigare redan... Jättedåligt med information och känns som de tycker jag bara ska kunna allt automatiskt... Är ett udda yrke med så har liksom ingen direkt att fråga för ingen kan det området.. Därav hade ju upplärning varit bra liksom....

Visst är det så att chefer inte får klaga på vab eller säga nåt om att det är ett problem att man vabbar?

Här kommer ett tips..
När din chef gnäller så be denne att hålla käften.
De är överbetalda kontorsrunkare som gillar att klanka ner på andra. De vill inte utföra genuint arbete själva, då hade denne ställt upp för dig.

I slutet av dagen så kommer vi alla att dö och våra jobb är inte ingraverat på gravstenen längre.

Njut av vab dagarna hörru!
Citera
2023-11-10, 03:17
Medlem
Chefen skriver alltså "situationen är ohållbar och vi fick uppfattningen att Ni som föräldrar samarbetade om det blev problem" och du tycker att chefen är ett svin?

Man får alltså inte påpeka problemen det innebär att ens anställda är borta i tid och otid?

Han har ju inte hindrat dig från att vara hemma bara påpekat det ohållbara i att anställda är borta i tid och otid.

Jag är ju ganska säker på att din chef sitter och funderar på om du verkligen har sjuka barn eller bluffar och säger så för att göra klart för dig att detta inte är något man ska ta lätt på.

Ta det inte så jävla allvarligt, fullt naturlig reaktion från chefen om du har varit borta mycket.

Glöm det och gå vidare. Be en bön att dina barn håller sig friska ett tag eller kanske kolla med någon i familjen som kan hjälpa till.. Farmor, farfar, mormor, morfar osv osv...
Citera
2023-11-10, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Du har helt fel ingång.

Varför skulle någon betala dig för att arbeta när du knappt är där?

Sedan låter många föräldrar barnen vara hemma alldeles för ofta.

4-5 dagar vab per termin är max vad som är okej. Helst ska det vara 4-5 per läsår om ens det .

För egen del jag jag tre barn men har noll dagar vab den här terminen. Inte heller min fru har vabat.

Håller både med och inte med. Som förälder borde du veta att det ibland är oundvikligt och jag säger grattis att ni inte haft en felfri termin. Eftersom du säger termin verkar dina barn vara äldre och då minskar sånt. Själv har det varit värsta hösten hittills med vattkoppor på båda barnen efter varandra (inte samtidigt) och sen kräksjuka på det. Över fem veckors pusslande med VAB, halvdagar, jobba hemifrån samt hjälp från far- och morföräldrar. Ett rent helvete! Vi har varit totalt slutkörda.
Självklart finns det föräldrar som utnyttjar minsta lilla ursäkt för att slippa jobba, vi ingår inte i den gruppen. Sånt märks dock efter ett tag när det skylls på förkylning i tånaglar, etc men att under en första sådan period och under hösten dessutom börja gnälla om ohållbarthet är inget annat än dåligt ledarskap på en oseriös arbetsplats.
Vilken kategori TS tillhör är svårt att veta. Det som ligger i fatet för TS är att det är en ny arbetsplats och anledningen till det kan vara problematik med sånt här hos den förra arbetsgivaren. Tiden får utvisa det...
Citera
2023-11-10, 04:13
Medlem
Citat:
Hej

Chefen är dum i huvudet. Psykopatvarning.
Snacka med facket, de kan hjälpa dig här.
Alternativt anlitar du en advokat, be denne att ringa upp din chef och informera om dina rättigheter.
Citera
2023-11-10, 04:40
Medlem
Typisk svensk debatt. TS är borta jämt från jobbet och gnäller över att man inte får vara borta jämt. Kan bara påminna om att ingen tvingar TS att vara anställd. En anställning är inte någon slags rättighet och detta helt oberoende av orsaker. Mamma kan ha dött, katten ont i magen eller barnen förkylda. Systemet med VAB som Sverige har handlar bara om ersättning och ingenting annat. Är man borta mycket så blir man nog inte så uppskattad på sin arbetsplats, varken av chefen eller kollegor. Då finns stor risk att man åker ut vid nästa nedskärning, och detta med all rätt! Det är knappast mest rättvist på någon arbetsplats att dom som inte tar ansvar och som har stor frånvaro har fördel över dom som satsar, anstränger sig och har god närvaro. Bara i Sverige resonerar man bakvänt om det.
Citera
2023-11-10, 04:50
Medlem
Citat:
Känns som de bara vill att jag ska vara exsktsom min föregångare och ha alla hennes kunskaper direkt, samt aldrig vabba då hon var typ 55+..
Nu har de lärt sig en läxa och kommer hädanefter säkert att undvika någon med sjuka barn. Som arbetsgivare ser man förstås till att ens arbetare kan arbeta. Varför fick du ens jobbet när du inte kan det (så bra)?! Hade ni inte någon som helst överenskommelse om att du skulle bli upplärd?
Citera
2023-11-10, 05:12
Medlem
swedsters avatar
Förhoppningsvis förlorar du ditt nya arbete,hur tror du dina kollegor och chefer ser på det hela som måste täcka upp för att du inte gör det du ska?!
Hemma för att ett barn är förkyld?? är du på riktigt eller? larvigaste jag hört.

Du tillsammans med alla som utnyttjar vab och ringer 5 minuter innan du ska börja jobba förtjänar att bli av med jobbet utan kompensation då ni orsakar mer problem än ni hjälper företaget i fråga
Citera
2023-11-10, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Förhoppningsvis förlorar du ditt nya arbete,hur tror du dina kollegor och chefer ser på det hela som måste täcka upp för att du inte gör det du ska?!
Hemma för att ett barn är förkyld?? är du på riktigt eller? larvigaste jag hört.

Du tillsammans med alla som utnyttjar vab och ringer 5 minuter innan du ska börja jobba förtjänar att bli av med jobbet utan kompensation då ni orsakar mer problem än ni hjälper företaget i fråga
Ja exakt! Alla som inte kommer i utsatt tid till jobbet ska ha spöstraff!

Chefen ska givetvis ha kompensation in natura för varje frånvarodag. TS får lägga upp gumpen.
Citera
2023-11-10, 06:11
Medlem
Citat:
Hej

Hur fan är man singel med 3 barn. O varför är barnen sjuka hela tiden, jag var frisk som en nötkärna när jag var barn. Dina ungar sitter antagligen bara inomhus. Sen e du ledig varannan vecka också antar jag. Nu får du fan dra upp snoret och skärpa dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in