2023-11-09, 20:24
Medlem
Drujnasus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tjena

Nej dom tar inte upp samerna ursprungligen i programmet.

De visar var det första jägarna kom ifrån som befolkade de område där samerna bor/bodde de senaste årtusenden.

Läser man länken så ser man att deras DNA härstammar från dessa tidiga jägare.

Trevlig kväll

En stor del av samernas DNA kommer till Skandinavien först för 2700 år sedan och senare (500 e.Kr.) kommer det samiska språket till det som idag är norra Finland samt Sverige och Norge.
Citera
2023-11-09, 20:25
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om man läser lite vad forskaren säger om den mörka huden så säger att det är troligen arvet från afrika. Vi alla härstammar från afrika.

Och......?

Återigen: Varför skulle de ha sett ut som afrikaner i övrigt bara för att de hade en mörkare hudton?

Vet du hur länge dessa människor hade varit i Europa? TIOTUSENTALS år av evolutionärt tryck men ändå såg de ut som negrer menar du?

Jag är 100% säker på att denna forskare inte tror att stenåldersfolket såg ut som afrikaner. Tror han det så är han ingen forskare utan en vänsteraktivist. Det finns nämligen noll vetenskapligt stöd för att stenåldersfolket från 14 000 år sedan såg ut som negroider.
Senast redigerad av Tuor 2023-11-09 kl. 20:28.
Citera
2023-11-09, 20:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Laktostolerans har skandinaver ärvt från ett herdefolk med ursprung i dagens Ukraina, alltså inte från jägarsamlarfolken eller det jordbrukande folket som också invandrade till Skandinavien.

Kollar du på kartan kommer den förmodligen från södra Skandinavien. Den fanns bevisligen i Västergötland redan före indoeuropéernas framkomst.

Kollar man på spridningen av genen är det också intressant i jämförelse med hudfärgen, för på kanske 5500 år har den spridit sig till stora delar av Europa, och är totalt dominerande i nordväst.

Inte för att jag vet hur det fungerar med färg, men förloppet mot ljusare hud kan ha varit ganska snabb, när den väl satte igång.
Citera
2023-11-09, 20:29
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Så är det. Svenskarna fram till ca 1970 var det mest homogena folket i Europa. Att vi haft viss invandringen tidigare överdriver vissa och menar att Sverige varit ett invandrarland. Så var det verkligen inte. Det fanns inga stekta sparvar som flög in i munnen utan det var hårt arbete i bistert klimat och vardagen var obönhörlig. De flesta som besökte oss reste hem igen och den traditionen ska vi återuppta. Ut med packet!

Precis de såkallade valonerna va max 30.000 st som invandrade under lång tid.. INGET mot dagens 2 miljoner araber på 2 årtionden
Citera
2023-11-09, 20:30
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Om man läser lite vad forskaren säger om den mörka huden så säger att det är troligen arvet från afrika. Vi alla härstammar från afrika.

nej det gör vi inte.. har ju hittats skelett i Bulgarien som är äldre än Lucy så det stämmer inte alls ..
Citera
2023-11-09, 20:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Det här måste vara den mest galna tråd någonsin på FB....Inte på grund av starten, men alla galna inlägg. SKIT i bakgrunden, titta framåt !!

Men dô. Det är dödsviktigt med vilka människor SVT väljer för att gestalta några som levde för 10 000 år sedan... eller nåt.
Citera
2023-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Och......?

Återigen: Varför skulle de ha sett ut som afrikaner i övrigt bara för att de hade en mörkare hudton?

Vet du hur länge dessa människor hade varit i Europa? TIOTUSENTALS år av evolutionärt tryck men ändå såg de ut som negrer menar du?

Jag är 100% säker på att denna forskare inte tror att stenåldersfolket såg ut som afrikaner.

Har jag sagt att de såg ut som dagens afrikaner? Det enda jag har sagt är att de var mörka och blåögda. Som skådespelarna visade bra i tv-programmet. I Tv säger de bara att de mycket mörkare än vad vi är i dag.

Forskaren hävdar bara att den mörkare hudfärgen är ett arv från vårt afrikanska ursprung.
Citera
2023-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
nej det gör vi inte.. har ju hittats skelett i Bulgarien som är äldre än Lucy så det stämmer inte alls ..

Då får du ta upp det med forskningen.
Citera
2023-11-09, 20:34
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Har jag sagt att de såg ut som dagens afrikaner? Det enda jag har sagt är att de var mörka och blåögda. Som skådespelarna visade bra i tv-programmet. I Tv säger de bara att de mycket mörkare än vad vi är i dag.

Forskaren hävdar bara att den mörkare hudfärgen är ett arv från vårt afrikanska ursprung.

Så då antar jag att även du anser att skådespelarna i början inte borde ha varit afrikaner?
Citera
2023-11-09, 20:37
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jo, det är ju ganska uppenbart. Men talar det för eller emot att andra människoarter haft distansvapen?

Jag tror att åtminstone någon har kastat, men vet inte.
Citera
2023-11-09, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Så då antar jag att även du anser att skådespelarna i början inte borde ha varit afrikaner?

Nu var de blåögda och mörka och de säger forskarna att de var. De sa inget annat. Sen om skådespelarna kom från Tanzania eller någon annan stans spelar ingen roll. De var mörka och blåögda.
Citera
2023-11-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men dô. Det är dödsviktigt med vilka människor SVT väljer för att gestalta några som levde för 10 000 år sedan... eller nåt.
Förklara pucko, varför DÖDSVIKTIGT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in