2023-11-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Hela tråden har spårat ur. Antingen var det mörkhyade som var här först eller inte. Jo, jag röstar på SD så lägg ned det kortet. Forskning av KLOKA människor har ju visat att det var en ANNAN hudfärg som klev in först. Vad skulle "vi" svenskar gjort ? Legat 8000 år under isen ? den här typen av rasism förstår jag inte. Var stolta för det land vi var, inte det vi blev....
Det viktigaste är att beskriva hur det verkligen var, så gott det låter sig göras.

Men blir förbannad däremot när troll försöker skapa en verklighet som inte är korrekt.
Citera
2023-11-09, 18:00
Medlem
St..appvipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Man behövde vare sig vara arkeolog eller historiker för att se att hennes teori var en total fantasi. Men SVT presenterade ”nyheten” som om det varit fakta. Det gör att deras trovärdighet är väldigt låg, vilket givetvis även gäller serier som denna.

Nej i just det fallet behövde man inte ha någon expertkunskap. SVT borde naturligtvis kollat av med andra forskare, men kan samtidigt konstatera att de ävan rapporterade om att hennes teori hade mötts av kritik.

I just det första avsnittet av serien tycker jag att det framgick ganska många gånger att man inte exakt kan veta hur människor levat under stenåldern och att det är just teorier och antaganden baserade på de lämningar som finns att tillgå. Det är väl också en tumregel över lag att man får se det som , speciellt när det kommer till tolkningar av arkelogiska fynd där man exempelvis saknar nedskrivna historika källor som komplement.

Jag har inte jättemycket till övers för SVT, men jag vet inte om serien skulle bli så mycket bättre om någon annan producerade den.
Citera
2023-11-09, 18:02
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vem fan blir nedtryckt? Inte jag i alla fall.

Dt är bra att någon står kvar rakryggad bland alla henmänniskor, men som sagt, det mesta som kommer ur våra politikers käftar, och ur media, har ett syfte, att trycka ner svensken för att kunna genomföra folkutbytet smidigast. Inga protester skall få höras...
Citera
2023-11-09, 18:04
Medlem
Citat:
Det viktigaste är att beskriva hur det verkligen var, så gott det låter sig göras.

Men blir förbannad däremot när troll försöker skapa en verklighet som inte är korrekt.
Håller med. Men trollen kanske stod där med mobilkamera 14589 f kr.....
Citera
2023-11-09, 18:06
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Tror världen skulle må bättre av att sluta läsa historia. Det ger en irrationell identifikation med en i stort konstruerad historik som bäddar för konflikter Historia är omöjligt att studera objektivt, vilket denna dokumentär såklart är ett exempel på.

Jag ger fan i vilken hudfärg folk hade i Sverige för 15000 år sedan. Jag lever nu, är schysst mot mina grannar och oroar mig över matpriser.
Citera
2023-11-09, 18:07
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag tror att Europa håller på att vakna. Globalisterna och sionisterna har gjort för mycket för snabbt och kriget de dragit igång i Gaza kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Det kokar i Frankrike, Tyskland, Italien, Storbritannien och det gör det i Belgien, Spanien och Sverige också.
...
I Sverige? Landet där dom mest upproriska snällt frågar staten om man får samlas någonstans för att demonstrera lugnt och stilla? Nationen vars invånares testosteronhalt inte är mätbart? Du måste skoja.
Citera
2023-11-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Dt är bra att någon står kvar rakryggad bland alla henmänniskor, men som sagt, det mesta som kommer ur våra politikers käftar, och ur media, har ett syfte, att trycka ner svensken för att kunna genomföra folkutbytet smidigast. Inga protester skall få höras...
Jag bryr mig inte om media eller politiker. Jag har fullt upp med mitt liv.
Citera
2023-11-09, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Håller med. Men trollen kanske stod där med mobilkamera 14589 f kr.....
Ja kanske det. Man undrar annars hur de har kunnat se ljuset så klart . . . . .
Citera
2023-11-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ja kanske det. Man undrar annars hur de har kunnat se ljuset så klart . . . . .
Men, de är väl utomjordingar trollen... Förstår inte, helt ärligt, denna vrede. Vad hatar man ? Sverige eller ?
Citera
2023-11-09, 18:37
Medlem
Reimers avatar
Som sagt av andra redan, SVT,s woke-galenskaper har väckt uppmärksamhet både här och utrikes.

Citat:
This is not a meme. These are the studies of the most ancient human remains from Denmark, Norway and Sweden. Modern countries that were all part of the Ancient Scandinavia. Yes, even Afrocentrics are claiming the Vikings to be black and we have to demonstrate the falsehoods in these modern ethnocentric Culture vulture claims. In Denmark "Koelbjerg man" is considered the most ancient human remain. His genetic studies confirm it had no Negroid genetics and also it's skull doesn't even match a Negroid skull. Same can be said of the combined most ancient human remains of both Norway and Sweden. The studies indicate none of the combined most ancient human remains had any Negroid genetics. Facial reconstruction is not displaying a Negroid. These were Caucasoid people. (Zoom if needed to read the studies)..
#vikings #wewuzkangz

https://www.facebook.com/profile.php?id=100065029988602
Citera
2023-11-09, 18:38
Medlem
Others on X have declared it "state-sanctioned erasure of history," adding that it is not Sweden's past, but could be its future.

https://www.newsweek.com/swedish-history-tv-series-faces-backlash-using-black-actors-1841695
Senast redigerad av Rattan104 2023-11-09 kl. 18:41.
Citera
2023-11-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Haha ta din World Economic Forum-propaganda någon annanstans. Du vill ha befolkningskontroll (modern eugenik) för att drastiskt minska antalet människor. För att lyckas med det ska människors äganderätt tas bort.

Du vet att under medeltiden var folk lediga under varenda helgons specifika dagar. Inräknat med väder så arbetade folk runt 150 dagar om året om man räknar bort hussysslor. Jag tror att folk var väldigt nöjda att kunna odla sin egen mat och ha hem istället för att ha ett evigt nomadiskt liv.
Hur många tror du ägde mark så att de kunde odla egen mat? Hur många hade ett eget hem? Ett fåtal! De flesta ägde aldrig någon mark utan var inneboende tjänstefolk hos de som hade det bättre ställt.

Och det kan inte ha varit många som jobbade bara 150 dagar om året, eller hade lediga dagar över huvud taget. Du skriver ”bortsett från hussysslor” - det är väl ett ganska gigantiskt undantag? Vilka sysslor är INTE hussysslor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in