Citat:
Ursprungligen postat av
MagisterBister
Man behövde vare sig vara arkeolog eller historiker för att se att hennes teori var en total fantasi. Men SVT presenterade ”nyheten” som om det varit fakta. Det gör att deras trovärdighet är väldigt låg, vilket givetvis även gäller serier som denna.
Nej i just det fallet behövde man inte ha någon expertkunskap. SVT borde naturligtvis kollat av med andra forskare, men kan samtidigt konstatera att de ävan rapporterade om att hennes teori hade mötts av kritik.
I just det första avsnittet av serien tycker jag att det framgick ganska många gånger att man inte exakt kan veta hur människor levat under stenåldern och att det är just teorier och antaganden baserade på de lämningar som finns att tillgå. Det är väl också en tumregel över lag att man får se det som , speciellt när det kommer till tolkningar av arkelogiska fynd där man exempelvis saknar nedskrivna historika källor som komplement.
Jag har inte jättemycket till övers för SVT, men jag vet inte om serien skulle bli så mycket bättre om någon annan producerade den.