2023-11-09, 17:11
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det måpte vara jobbigt att i samma inlägg vara invandringshatare och skriva "alla svenskar kommer från invandrare för 4000 år sedan"?

Jag tror ditt problem är att du är fixerad på dina grannar 2023, medans vi andra diskuterar 1000-tals år av svensk historia. Du vet troligen inte ens varifrån din farfarsfar kom för 100 år sedan.

Här en kul lista med mångkultur. Svenskens DNA, säkerligen även din.
Finland och nordvästra Ryssland 8,7%
Västeuropa 7,1
Storbritannien 6,8
Östeuropa 4,3
Irland 2,6
Europeisk judisk 1,0
Italien och Grekland 0,9
Iberiska halvön 0,9
Kaukasus 0,4
Mellanöstern 0,3
Södra Asien 0,3
Östra Asien 0,2
Nordafrika 0,1
Indian 0,1
Centralasien 0,1
Polynesien 0,1
Andra regioner 1,2
Sluta hitta på vad jag tror. Du gör bara bort dig.

Så du har hittat en lista, grattis. Vet inte var du fått den från men det brukar vara gentestföretagen som publicerar dem, för att deras kunder tycker de är roliga. För en något mer insatt är de gallimatias. Västeuropa skiljt från Irland, Storbritannien, Italien etc? 0,1 % polynesiskt arv?? Den precisionen på autosomalt arv finns inte.

Jag vet var min farfars far föddes, levde och dog. Och hans far, och farfar, och farfars far. Precis som de flesta svenskar. Han hette för övrigt Anders.

Jag tycker inte det är det minsta jobbigt att vi har haft 4900 år av kontinuerlig och relativt ostörd utveckling av vårt folk och kultur. För nutida mångkultursromantiker och antirasister verkar det däremot vara rena giftet.
Citera
2023-11-09, 17:16
Medlem
Man sökte tydligen statister till serien från "Tenstaområdet".

https://mobil.statist.se/common/viewJob?key=statister-sokes-till-historien-om-sverige-svt-2023

Bild på annons;

https://imageupload.io/TQA03zBgKjowCwn
Senast redigerad av Noseone 2023-11-09 kl. 17:19.
Citera
2023-11-09, 17:19
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

Så du har hittat en lista, grattis. Vet inte var du fått den från men det brukar vara gentestföretagen som publicerar dem, för att deras kunder tycker de är roliga. För en något mer insatt är de gallimatias. Västeuropa skiljt från Irland, Storbritannien, Italien etc? 0,1 % polynesiskt arv?? Den precisionen på autosomalt arv finns inte.

Jag vet var min farfars far föddes, levde och dog. Och hans far, och farfar, och farfars far. Precis som de flesta svenskar. Han hette för övrigt Anders.

Jag tycker inte det är det minsta jobbigt att vi har haft 4900 år av kontinuerlig och relativt ostörd utveckling av vårt folk och kultur. För nutida mångkultursromantiker och antirasister verkar det däremot vara rena giftet.
Du erkänner öppet att du avvisar fakta.
Citera
2023-11-09, 17:21
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jag har nu skummat den där artikeln och de som beskrivs som "Skandinaver" är ju just indoeropeer.

Eller tror du att det uppstod en egen folkgrupp här i Skandinavien strax före bronsåldern?
"Skandinaver" och "indoeuropeer" är nog inte samma sak, nej. Det hörs på namnet från vilka delar av världen de kommer. Men kanske vet du inte vad "indo" och "skandinav" är.
Citera
2023-11-09, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

Precis så är det.

Stridsyxorna gav oss vårt språk och vår ljusa hy. Sedan kan man diskutera (vilket vi ju har gjort) om stridsyxorna är identiska med Yamnaya. Det blir litet mer finlir och är för mig ingen skiljelinje.

Det viktiga är att ingen senare invandring skett, efter bronsåldern, som skulle kunna göra stor påverkan på dagens etniska svenskars gener. (Att vi däremot har en del gener från tidigare folk är däremot helt klart.)
Citera
2023-11-09, 17:23
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Exempelvis folk i Storbrittanien härstammar också från stridyxorna.
Du ljög senast om svenskens DNA "bakom betalvägg" och nu ljuger du om engelsmannen också.
Citera
2023-11-09, 17:23
Medlem
Citat:
"Skandinaver" och "indoeuropeer" är nog inte samma sak, nej. Det hörs på namnet från vilka delar av världen de kommer. Men kanske vet du inte vad "indo" och "skandinav" är.
Så du tror att det uppstod en folkstam här i Skandinavien som utgör studiens "Skandinaver"?
Citera
2023-11-09, 17:24
Medlem
Citat:
Du ljög senast om svenskens DNA "bakom betalvägg" och nu ljuger du om engelsmannen också.
Så engelsmän har inga gener från stridsyxorna?

Nu ljuger du.
Citera
2023-11-09, 17:25
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Så engelsmän har inga gener från stridsyxorna?
Jag har länkat DNA-listan för engelsmän, du kan läs själv.
Citera
2023-11-09, 17:26
Medlem
Narsess avatar
Citat:
Tja, själv är min mamma Finland och det finns väl några 100.000 i Sverige med finskt påbrå, Finland tillhörde Sverige i 200 år. Finnar är inte ens europeer de är asiater.

Finnar har i snitt 10% av sina gener från sibiriska folk. Varför skulle dessa anlag definiera dem istället för de 90% som de har gemensamt med övriga européer?
Citera
2023-11-09, 17:26
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Så du tror att det uppstod en folkstam här i Skandinavien som utgör studiens "Skandinaver"?
"Skandinaver" betyder människor som bor i Skandinavien nu. Det finns Skandinaver, jag lovar.
Citera
2023-11-09, 17:27
Medlem
Citat:
Jag har länkat DNA-listan för engelsmän, du kan läs själv.
Här kan DU läsa. Men jag vet att du är helt faktaresistent iofs:
Citat:
ENLIGT TORBJÖRN AHLSTRÖM kan vi kort sammanfatta vår skandinaviska historia så här:

Det börjar med att de första moderna människorna, Homo sapiens, vandrade ut från Afrika. Vissa av dessa samlarjägarfolk drog mot nordväst för 40 000 år sedan och spred sig sakta över Europa. En del av dem följde renhjordarna norrut när inlandsisen drog sig tillbaka och vi kan se att de fanns i Skåne för 14 000 år sedan. Arkeologiska lämningar visar att 8 000 år senare, alltså för cirka 6000 år sedan, började grupper av människor leva som bönder i södra Sverige. 2014 kunde forskare med hjälp av DNA- analys avslöja att dessa bönder kom invandrande från Mellanöstern. Det var dessa människor som spred kunskapen om odling och djurhållning på sin väg genom Europa.

– I södra Sverige trycktes först samlarjägarna undan nästan helt och marginaliserades, säger Torbjörn Ahlström. Men sedan ser vi utifrån gravar och en hel del föremål att vi för cirka 5200 – 4300 år sedan hade en blandning av jordbrukande samhällen och kustlevande jägar-samlar-tillvaro. Vi kan exempelvis se att man levde mycket av säljakt i Östersjön.

”Så hände något för cirka 4800 år sedan – ett steppfolk kom till Skandinavien i en tredje invandrarvåg.”

SÅ HÄNDE NÅGOT för cirka 4800 år sedan, berättar Torbjörn Ahlström. Vid den tiden dyker det upp nya typer av föremål, speciellt så kallade stridsyxor, och nya typer av gravar som skiljer sig från de tidiga böndernas. Spåren tyder på att ”stridsyxe”-människorna levde mer som ett nomadiserande herdefolk. Utifrån fynden kunde arkeologerna se att en likartad kultur fanns över stora delar av Europa. Det fanns även likheter med den så kallade Yamnaya-kulturen från pontiska stäppen norr om Svarta havet. Yamnaya var ett beridet herdefolk som levde på steppen med boskap, getter och får. Nyligen har en stor forskargrupp, i vilken Torbjörn Ahlström ingår, visat att efter istidsjägarna och stenåldersbönderna så var det detta steppfolk som kom till Skandinavien i en tredje invandringsvåg. Resultaten redovisades förra året i forskningstidskriften Nature.

– Det är spännande att man i vårt svenska material kan se att det finns en tydlig genetisk koppling mellan Yamnayakulturen och skelett från stridsyxekultur i Skåne, säger Torbjörn Ahlström.

De flesta av oss som idag bor i Europa bär alltså spår i våra gener, i vårt DNA, från flera olika kulturgrupper. Vi är en blandning av de första koloniserande människorna och senare invandrande bönder från mellanöstern samt ett herdefolk från stäpperna österut. Från denna senaste invandringsvåg har man tidigare visat att vi fått bruket av hästar och vagnar och flera forskare tror att även det indoeuropeiska språket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in