2023-11-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Sant. Hjortron är bästa bären och vintern bästa årstiden
Japp!!
Citera
2023-11-09, 15:31
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nej du får tro vad du vill. Vi har bara 15-20 procent gener från tidigare kulturer.

Att dra upp engelsmännen är helt malplacerat, f.ö.
"Tro mig" som faktalänk? Lustigkurre. Jag är matematiker och att svensken haft samma gener i 5000 år vilket siffran 85% skulle peka på är omöjligt. Vi har haft stor invandring och våra siffror är säkert lika Englands.

Inte ens svensken för 100 år sedan hade "85% samma gener som idag". Du får Sverige att låta som ett Kusinäktenskapsland. Vi är motsatsen. Utom kanske i din familj.
Citera
2023-11-09, 15:33
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är du som har problem med det.

Du klarar inte av att dom kan sett ut på det sättet.

Deras DNA var inte utblandat med nordliga gener och stridsyxkulturen.

Skådespelarna har mörk hy, forskning och logik ger mörk hy.

Påstår du att du vet exakt vilken nyans dom hade ?

Påstår du att du skulle kunna casta skådespelare på ett mer korrekt sätt med dina kunskaper?
Vem som helst som inte har en politisk agenda kunde ha gjort det bättre. Det är bara om man vill göra ett statement som man väljer afrikaner för att gestalta ett folk som utvecklats i Europa i 30 000 år.
Citera
2023-11-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Man har hittat spjut som är över 400000 år gamla, dvs från neandethalarnas förfäder. Vet inte om dom gick att kasta iofs...
Haha nej en noshörning utan projektplanen kräver en viss offervilja. El överfall från högre höjd. El en grop. Haha

Jag har alltid trott att det är stötspjut. Det är ju även främst så de används i strid också människor emellan.

Sen har ju jag fått uppfattningen att neandertalarna jagade med rå styrka och "vi"mera drev, fäste och tröttade ut. Men sånt där går ju inte att veta precis. De måste ju ha fattat att man kan kasta ett spjut, tom chimpanser kastar saker.
Citera
2023-11-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"Tro mig" som faktalänk? Lustigkurre. Jag är matematiker och att svensken haft samma gener i 5000 år vilket 85% skulle peka på är omöjligt. Vi har haft stor invandring och våra siffror är lika Englands.
Här kan du läsa fakta men jag skrev att du får tro vad du vill. Inte att du skulle tro på mig. Lustigkurre kan du vara själv:

Citat:
När programledaren för dokumentärserien ”De första svenskarna” testade sitt DNA, visade det sig att hans arvsmassa i stort sett var identisk med den hos människor som bodde här för 4 500 år sedan. Och största delen av det här genetiska arvet kommer från – Ukraina.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-11-09 kl. 16:12.
Citera
2023-11-09, 15:35
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
"Tro mig" som faktalänk? Lustigkurre. Jag är matematiker och att svensken haft samma gener i 5000 år vilket siffran 85% skulle peka på är omöjligt. Vi har haft stor invandring och våra siffror är säkert lika Englands.

Inte ens svensken för 100 år sedan hade "85% samma gener som idag". Du får Sverige att låta som ett Kusinäktenskapsland. Vi är motsatsen. Utom kanske i din familj.
Förutom de senaste årens massinvandring, vilka stora invandringar tänker du på? Och hur har de visat sig i vårt genetiska arv?
Citera
2023-11-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Gissar på stort fokus på "de bortglömda kvinnorna" trams om kvinnliga vikingahövdingar, fokus på hur mycket influenser från omvärlden vi haft osv.

All historia berättas utifrån samtidens glasögon. Och vår samtid är vrickad. Så det här blir nog ingen höjdare.

håller med
Citera
2023-11-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur svårt är det att förstå att dom jägarna utvandrade från Afrika för 50-80 tusen år sedan.

Drog vidare in i Europa för 45 tusen år sedan.

När isen drog sig tillbaka för 14 tusen år sedan följde dom efter när ny mark blottlades och vidare steg ur havet.

Finns en logisk slutsats i kombination med nya rön från DNA forskningen som kommit nu på sistone.

SVT är väldigt duktiga. Detta har dom bevisat med denna fantastiska seriestart.

Hatten av.
Svt följer en vänsterideologi som handlar om att man måste positivt särbehandla offergrupper och inkludera samt synliggöra dem extra mycket kontant överallt hela tiden rakt igenom hela samhällsstrukturen. Bland vänsters grupper som fått offerstatus återfinns bland andra afrikaner så att involvera just afrikaner när det egentligen endast handlade om att hitta statister med mörkare hudfärg följer just denna vänsterideologiska idé.
Alltså vi fick inte bara fakta i första programmet utan fakta framställd på ett vänsterextremt sätt. Det är detta som många kritiserar dvs. att vi inte kan få se ett program om våra tifigaste förfäder, förmödrar eller föregångare helt utan denna vänsterideologiska marinering.
Ett annat exempel i samma program var att de lyfte fram kvinnor extra mycket när vi fick se fiskescener och jaktscener. En kvinna framställdes som extra självständigt, stark, skicklig att fiska och jaga trots att ingen egentligen harcen susning om det var män, kvinnor eller båda som primärt fiskade, jagade eller samlade under den äldre stenåldern.
Citera
2023-11-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Förutom de senaste årens massinvandring, vilka stora invandringar tänker du på? Och hur har de visat sig i vårt genetiska arv?
Ja, precis. Inflödet av muselmaner riskerar att bli lika katastrofalt som stridsyxornas intåg . . . . .
Citera
2023-11-09, 16:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Svearna skapade Svea rike som nu benämns Sverige. Att vi idag säger svenskar istället för svear förändrar inte befolkningen.

Från Wikipedia: "Begreppet svenskar som beteckning för ett folk var en vidareutveckling av folknamnet svear, där ordet svensk var adjektivformen."

Namnutvecklingen är inte detsamma som skapandet av ett enat Sverige. Etnicitet är helt enkelt inte samma sak som politisk historia.
Citera
2023-11-09, 16:09
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Vad är det som gör att du inte kan förstå att frågan inte handlar om mörk hy utan att man valt personer med afrikanskt utseende.

De såg dock inte ut som kongogubbar eller västafrikaner som Yekini.

https://newafricanmagazine.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/06/Rashidi-Yekini-famous-goal-celebration.jpg

Det är en helt ointressant sak med exakt hur skådisarna ser ut, men kul att se nazisternas själ gå sönder.
Citera
2023-11-09, 16:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Tja, själv är min mamma Finland och det finns väl några 100.000 i Sverige med finskt påbrå, Finland tillhörde Sverige i 200 år. Finnar är inte ens europeer de är asiater. På 1500-talet styrde Danmark över Sverige, på 1400-talet talade man tyska i Stockholms styre, Norge tillhörde Sverige i 200 år osv osv.

Det är som om du tror att Sverige är extremt oattraktivt att flytta till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in