2023-11-09, 16:15
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har alltid trott att det är stötspjut. Det är ju även främst så de används i strid också människor emellan.

Sen har ju jag fått uppfattningen att neandertalarna jagade med rå styrka och "vi"mera drev, fäste och tröttade ut. Men sånt där går ju inte att veta precis. De måste ju ha fattat att man kan kasta ett spjut, tom chimpanser kastar saker.

Vi är de bästa kastarna i världen. Finns ingen primat som kommer i närheten av den kraft eller precision som människor har.
Citera
2023-11-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Tja, själv är min mamma Finland och det finns väl några 100.000 i Sverige med finskt påbrå, Finland tillhörde Sverige i 200 år. Finnar är inte ens europeer de är asiater. På 1500-talet styrde Danmark över Sverige, på 1400-talet talade man tyska i Stockholms styre, Norge tillhörde Sverige i 200 år osv osv.

Det är som om du tror att Sverige är extremt oattraktivt att flytta till...
Ja men tyskarna kom ju flera tusen år efter våra förfäder; stridsyxefolket.
Citera
2023-11-09, 16:18
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Här kan du läsa fakta men jag skrev att du får tro vad du vill. Inte att du skulle tro på mig. Lustigkurre kan du vara själv:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina
Så du byggde din killgissning på EN enda persons DNA-prov. OK.
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hoppas du inte har någon viktig funktion i samhället.
Om du nu inte visste det så är myndigheter och NGO infiltrerade av vänsterliberala extremistaktivister. Ingenting av det som kablas ut går att lita på. Ingenting! Någon skrev att evolution sker i små steg över generationer. Tycker du att du ser skillnad på dagens invandrare i första generationen och andra och tredje?
Nu är det ju Svt som är publicisten. Är inte det "judemedia"?? Och judarna är alltså vänsterliberala extremistaktivister??
Jag är inte genetiker. Det var därför jag ställde frågan. Jag har nära släktingar som ser ut som spanjorer men är helsvenskar sedan 1400-talet, enligt släktträdet. Själv är jag ganska ljus. Vet inte hur man ska tolka det faktiskt.
Citera
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ja men tyskarna kom ju flera tusen år efter våra förfäder; stridsyxefolket.
Och de parade sig aldrig med tyskar? Och alla tyska ättlingar försvann spårlöst?
Citera
2023-11-09, 16:19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Svenskar har ju koloniserat hela södra Sverige och Norge i långa tider. Norrmän som ett folk har inte funnits så länge utan var inflyttade Daner till dagens Norge.

Tror knappast att några mängder daner flyttade till Norge i historisk tid. Där fanns ju också redan stammar.
Citera
2023-11-09, 16:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Denna "statsbildning" skapas och expanderar alltid via krig. Varken Götaland, Småland eller Gotland gick frivilligt med Sverige.

Det kan lika gärna vara Mälardalen som inte frivilligt gick med i Sverige.
Citera
2023-11-09, 16:23
Medlem
Citat:
Så du byggde din killgissning på EN enda persons DNA-prov. OK.
Nej det finns fler data men de är bakom betalvägg.

Det är inte fråga om några gissningar för övrigt.

Det avhandlas f.ö. fler studier än den enskilda på programledaren i artikeln.
Citera
2023-11-09, 16:23
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ja, precis. Inflödet av muselmaner riskerar att bli lika katastrofalt som stridsyxornas intåg . . . . .
Joru, den som lever några generationer får se.

Men vad gäller stridsyxornas ankomst och påverkan på de som redan var här, har jag börjat tro att landet i stort sett var tömt på folk. Trattbägarfolket kan redan ha dött ut och gropkeramikerna höll sig till kusterna och var nog ändå inte många.
Citera
2023-11-09, 16:24
Medlem
Citat:
Och de parade sig aldrig med tyskar? Och alla tyska ättlingar försvann spårlöst?
För fyra-femtusen år sedan fanns inga tyskar i Skandinavien.
Citera
2023-11-09, 16:26
Medlem
Kanske var WHG mörkare än dagens svenskar. Man skulle ha sminkat nordiska skådespelare mörkare i så fall. Det blev fel när man hade några östafrikaner från idag lalla runt i djurhudar. Gav fel bild, bokstavligt talat. Medvetet eller inte.
Citera
2023-11-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det kan lika gärna vara Mälardalen som inte frivilligt gick med i Sverige.
Ja faktiskt; i Svealand verkar det ha funnits ett visst motstånd mot att ge upp hednakulten. Något som götarna var tidigare med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in