Citat:
Ursprungligen postat av
Beijbom
Kanske, men jag tror inte att han har ändat sig. Hans reaktioner var inte direkt av en människa som precis blivit räddad heller..
Du måste förstå psykologin bakom personligheten av en människobehagare som Emilio är.
För honom var det där mer eller mindre ett tvång att vara kvar. Han är inte en sån som skulle säga: "Nej du Petra, nu är det så att jag har bestämt att jag ska lämna och jag vill göra det som är bäst för mig. Jag struntar fullständigt i hur många andra det finns som vill ha min plats"
Det betyder inte att han har ändrat sig och vill vara kvar. Han är bara en sån som inte kan säga nej till människor. Och absolut inte när en auktoritär människa använder hans samvete emot honom.
Dessutom sa Petra ordagrant att det inte var hans beslut. Man vet sen tidigare att de använder kontraktet som hot emot dem som vill lämna. Det är bara de som verkligen står på sig som får lämna, eller psykon som Therese som fullständigt gjort bort sig..
Det är faktiskt lite intressant att våra uppfattningar skiljer sig oerhört. Framförallt om hur vi uppfattar Emlilio som person och hur det utspelar sig i olika situationer.
Jag ser snarare en person med väligt mycket empati och hög känslighet, så hög att det ställer till problem för honom ibland. När han kommer in i ett rum så vet han vad alla i rummet känner, han läser omedvetet av alla signaler hos varje person han träffar, är genuint intresserad av andra människor och han växer personligen genom att utmana sig själv.
När han hamnade i en grupp med människor som inte vill ha honom där eller där det är allmänt dålig stämning, så undgår inte det honom. Det är otroligt energikrävande att vara i den situationen som han hamnade i och till sist vart han uppslukad av negativa känslor.
Linjen mellan högkänslig och ppl-pleaser, är hårfin och du underskattar honom lite tror jag. Har svårt att tro att han stannade kvar för att Petra ville det.
Men sen jag vet också att jag kan ha helt jävla fel, han kanske är en psykopatmördare som totalflippar när gränsen är nådd?! Vet ej, han verkar snäll iaf.