Absolut inte.
Ser fram emot att vi alltmer går mot en multipolär världsordning.
Vi européer måste nu börja värna om våra egna försvarsmakter oberoende av USAs utrikespolitik.
USA är nu eller snart nu bara en stormakt bland alla andra på planeten. De kommer inte att längre att lägga sig i lika mycket i Europa, Ukraina blev nog sista skriket.
Det har även visat sig nu senast i Palestinakonflikten.
Mot Ryssland gäller det att visa att vi har ett bra försvar men även att göra diplomatiska satsningar.
Hahaha! byta ut USA i er vedervärdiga multipolära värld? Hela världen hade brunnit med ruttna perverser från Indien, Ryska mongoliet och Kina. Din dröm kommer inte att bli verklig hur mycket du önskar det....
Hahaha! byta ut USA i er vedervärdiga multipolära värld? Hela världen hade brunnit med ruttna perverser från Indien, Ryska mongoliet och Kina. Din dröm kommer inte att bli verklig hur mycket du önskar det....
Pax Americana var faktiskt bra så länge den varade för oss européer men nu på slutet lyckades Bidenadm skita i det blå skåpet.
Säg den ordning som varar för evigt? Det är bara att försöka anpassa sig till världsläget.
Det här är ju rakt av osant. Helt sjukt pinsamt att använda Kuleba som källa… Ungefär som ”Lavrov sa…”. En partsinlaga, inget annat.
Sant eller inte, i det du säger.
Dina inlägg är kopior på manuskriptet från Putin/Peskov/Lavrov eller annan ryskinfluerad Kremlkälla.
Du tycker inte det är pinsamt? Ryskt narratvi, rakt igenom. Oavsett.
Härligt att du tar upp dessa delar! För det är märkliga saker som tas upp. Som många inte kanske känner till.
Jag tar hela i svensk översättning.
Ryskt ultimatum i december 2021
Det ryska ultimatumet från december 2021 var en uppsättning dokument som Ryssland presenterade för USA, Nato och Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) den 17 december 2021, under förspelet till den ryska invasionen av Ukraina. [1][2] Ultimatumet beskrev Rysslands krav och förväntningar på säkerhetsläget i Europa, särskilt i förhållande till den pågående konflikten i Ukraina och Natos framtida utvidgning. Förslagen sågs som ett försök från Rysslands sida att utöva påtryckningar och inflytande på västländerna, och som ett tecken på missnöje och misstro mot den befintliga säkerhetsarkitekturen i Europa. [3][4][5][6] Ultimatumet avvisades och den ryska invasionen av Ukraina följde två månader senare.
Innehåll Förslagen innehöll flera kontroversiella och provokativa inslag, bland annat:
En rättsligt bindande garanti för att Nato inte skulle ta in några nya medlemmar, särskilt Ukraina och Georgien, och att Nato inte skulle placera ut några ytterligare trupper eller vapen i de nuvarande medlemsstaterna.
En revidering av 1997 års Nato-Russia Founding Act, som reglerar den militära verksamheten och samarbetet mellan Nato och Ryssland, och ett tillbakadragande av Natos infrastruktur och kapacitet från före detta Sovjetunionens territorier.
Ett erkännande av Rysslands särskilda intressen och roll när det gäller att säkerställa säkerhet och stabilitet i det postsovjetiska området och en respekt för landets suveränitet och territoriella integritet, inbegripet över Krim och Donbass. Så 1991+ 1994 och 2015 hade ingen betydelse!
Ett moratorium för utplacering av medeldistansrobotar och kortdistansrobotar i Europa och en dialog om strategisk stabilitet och vapenkontroll.
En reform av OSSE för att göra organisationen mer representativ, inkluderande och effektiv när det gäller att ta itu med säkerhetsutmaningar och konflikter i Europa.
Förslagen möttes med skepsis och avvisande av USA, Nato och OSSE, som betraktade dem som orealistiska, oacceptabla och oförenliga med principerna och värderingarna för euroatlantisk säkerhet. De uttryckte också oro över Rysslands fortsatta militära uppbyggnad nära Ukrainas gräns, som de betraktade som ett hot om aggression och skrämseltaktik. De bekräftade sitt stöd för Ukrainas suveränitet och territoriella integritet och sitt engagemang för dialog och diplomati för att lösa krisen på fredlig väg. De betonade också sin beredskap att försvara sig själva och sina allierade mot ett eventuellt angrepp från Ryssland. Som alla kommer ihåg, lovade Putin att de inte skulle invadera.
Fred i vår tid, skulle man också kunna lägga till som kommentar.
Förslagen kritiserades också av vissa experter och analytiker, som hävdade att de byggde på falska premisser, förvrängda fakta och föråldrade föreställningar om säkerhet. De påpekade också att de ignorerade ambitionerna och intressena hos andra länder i regionen, särskilt Ukraina och Georgien, som eftersträvade en närmare integration med Nato och EU. De varnade också för att de skulle kunna undergräva de befintliga säkerhetsmekanismerna och säkerhetsinstitutionerna i Europa och skapa mer instabilitet och osäkerhet.
Övrigt som sägs. För den som vill läsa.
Förslagen var en del av en bredare diplomatisk ansträngning från Rysslands sida för att ta itu med sina "säkerhetsproblem" och missnöje i Europa, som hade förvärrats av Rysslands invasion och efterföljande annektering av Krim 2014, dess krig i Donbass, dess förgiftningar av Skripals och Aleksej Navalnyj och den belarusiska krisen 2021. Insatsen omfattade också bilaterala samtal mellan Ryssland och USA, multilaterala konsultationer inom Normandieformatet (dvs. Frankrike, Tyskland, Ryssland och Ukraina) och ett potentiellt toppmöte mellan Ryssland och Nato. Insatsen syftade till synes till att förhindra en ytterligare upptrappning av spänningarna och en eventuell militär konfrontation mellan Ryssland och Nato på grund av Natos aggression mot Ukraina.
Som vi alla nu vet. Allt som Putin sa vara BS.
Vad som inte nämns ovan är det försvar som man sedan framför som orsak till vad man sedan gjorde. Jag tänker på av-nacificering, av-militärisering, av-satanisering och vad mera?
Och detta sitter svenskar i Sverige och försvarar??
Kul att helt plötsligt bli kallad svensk och inte ryssjävel. Det är inte så att vi försvarar Ryssland men för att vi ska kunna uppnå varaktig fred i Sverige och Europa så kan man inte köra på så som väst har gjort. Det skapar bara kraftiga motreaktioner hos fienden. Jag är helt säker på att jag och de som tycker som jag kommer få rätt med tiden. För att stoppa Ryssland med ökad aggressivitet är som att försöka släcka eld med bensin.
Tycker faktiskt ni ska läsa boken ”Not one inch” av M.E. Sarotte för hon är amerikan och inte på något sätt pro-ryss men förstår extremt klarsynt de realpolitiska konsekvenserna av främst USAs agerande. Om vi som kollektiv massa kan förstå detta och sätta press på våra politiker så finns det chans till en deeskalering. Det andra alternativet kommer förmodligen istället leda till massutrotning av ryssar och av oss själva. Ukraina är inte värt detta. Jag lovar! På hedersord!
Absolut inte.
Ser fram emot att vi alltmer går mot en multipolär världsordning.
Vi européer måste nu börja värna om våra egna försvarsmakter oberoende av USAs utrikespolitik.
USA är nu eller snart nu bara en stormakt bland alla andra på planeten. De kommer inte att längre att lägga sig i lika mycket i Europa, Ukraina blev nog sista skriket.
Det har även visat sig nu senast i Palestinakonflikten.
Mot Ryssland gäller det att visa att vi har ett bra försvar men även att göra diplomatiska satsningar.
"Mot Ryssland gäller det att visa att vi har ett bra försvar men även att göra diplomatiska satsningar."
Vilka är 'vi' här? Är det NATO, EU, Sverige eller vad? Och detta är istället för att stödja Ukraina med vapen menar du?
Öhh… tror du helt missade min poäng va? Tänk igen!
Nej jag missade ingenting. Jag frågade om du litar mer på Lavröv än på Kuleba, som du anklagade sprida det ni gör här inne på forumet, desinformation men det är upp till dig om du vill ljuga eller tala klartspråk eller hålla dig till sanningen....
Senast redigerad av smaug20017 2023-11-09 kl. 14:41.
"Mot Ryssland gäller det att visa att vi har ett bra försvar men även att göra diplomatiska satsningar."
Vilka är 'vi' här? Är det NATO, EU, Sverige eller vad? Och detta är istället för att stödja Ukraina med vapen menar du?
Ukraina är redan kört. Ju fler vapen vi skickar ju fler ukrainska soldater stryker med.
Ju mer spelar det ryssarna i händerna som vill likvidera armén, de som finns kvar av den.
Jag syftade på livet efter Ukraina. Mycket kommer sannolikt att förändras. Palestinakonflikten.
Presidentval i USA osv osv.
Fånga trenderna internationellt istället för att gräva ner dig i en bunker vid Dnepr.
Nej jag missade ingenting. Jag frågade om du litar mer på Lavröv eller Kuleba, som du anklagade sprida det ni gör här inne på forumet, desinformation men det är upp till dig om du vill ljuga eller tala klartspråk eller hålla dig till sanningen....
Jag litar inte på någon av dem. Båda representerar länder i krig och kommer i varje valt tillfälle säga exakt det som gynnar dem. Endast en idiot skulle lita på en sådan person.
Jag litar inte på någon av dem. Båda representerar länder i krig och kommer i varje valt tillfälle säga exakt det som gynnar dem. Endast en idiot skulle lita på en sådan person.
Lita på en person? Vilken person tänker du på? Lavröv som du hyllar eller Kulepa som du fördömde som en lögnare trots att Lavröv ljuger hela tiden.
Lavröv har ljugit om att de inte har invaderat Ukraina
Kriget går bra enligt mumien
Gnäller till negerländer att de måste trycka till USA att släppa sanktionerna
Jag kan fortsätta men jag vet att du är ett mongoliskt troll så det är ingen vits......
Ukraina är redan kört. Ju fler vapen vi skickar ju fler ukrainska soldater stryker med.
Ju mer spelar det ryssarna i händerna som vill likvidera armén, de som finns kvar av den.
Jag syftade på livet efter Ukraina. Mycket kommer sannolikt att förändras. Palestinakonflikten.
Presidentval i USA osv osv.
Fånga trenderna internationellt istället för att gräva ner dig i en bunker vid Dnepr.
Så mycket text för ingenting. Allt är kört för Ukraina när det är tvärtom. Det är dina mongoler som kolar hej vilt. Avdiivka borde vara en återställare för dig när ditt ruttna mongolfolk förlorade ca 200 pansarfordon i era meningslösa anfall....
Kul att helt plötsligt bli kallad svensk och inte ryssjävel. Det är inte så att vi försvarar Ryssland men för att vi ska kunna uppnå varaktig fred i Sverige och Europa så kan man inte köra på så som väst har gjort. Det skapar bara kraftiga motreaktioner hos fienden. Jag är helt säker på att jag och de som tycker som jag kommer få rätt med tiden. För att stoppa Ryssland med ökad aggressivitet är som att försöka släcka eld med bensin.
Tycker faktiskt ni ska läsa boken ”Not one inch” av M.E. Sarotte för hon är amerikan och inte på något sätt pro-ryss men förstår extremt klarsynt de realpolitiska konsekvenserna av främst USAs agerande. Om vi som kollektiv massa kan förstå detta och sätta press på våra politiker så finns det chans till en deeskalering. Det andra alternativet kommer förmodligen istället leda till massutrotning av ryssar och av oss själva. Ukraina är inte värt detta. Jag lovar! På hedersord!
Har du läst Hotet från Ryssland?
Boken och killen är balanserad i vad han skriver.
Jag lovar!
Som en kommentar på Not one inch.
Författaren hänvisar till att Nato inte skulle expandera österut. Finns inget avtal! Finns inte!
Expansion? = länder ansöker TILL Nato. Finns ingen värvare! Ingen signingbonus.
Vad tror du gör att länder säker sig till en försvarsallians? Ett fredligt Ryssland som man är granne till och inte behöver vara orolig för?
Ryssland hade helt enkelt kunnat visa upp sig från en bättre sida, så hade ingen varit orolig.
Men nej.
Oavsett vad vi anser om Nato(du hatar USA/Nato/Nuland/EU, det vet vi), så är det en försvarsallians och vad Putin skriver i december 2021, talar sitt tydlig språk om var Ryssland anser om deras rätt att lägga sig i sina grannars utrikespolitik.
Något som vi i Sverige inte accepterar! Troligen är det många fler länder som har samma uppfattning.
Då har Ryssland och andra stormakter, att rätta sig efter detta.
Inte att göra en invasion.