2023-11-08, 19:14
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miffotmorgan
Källan på det?
1) (FB) SVT storsatsar: "Historien om Sverige". 15 000 år på 10 h. Premiär hösten 2023.

Du påstår något och behöver ej bevisa varifrån dina fantasier kommer.

2) (FB) SVT storsatsar: "Historien om Sverige". 15 000 år på 10 h. Premiär hösten 2023.

Jag ska bevisa att du har fel. Rimligen borde den som påstår något presentera källan.

Och där är vi nu igen.
Du faller på eget grepp din dumma fan!
Citera
2023-11-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo men precis, tall dark strangers med piercing eyes.

Tor är ganska robust.

Runka till något annat.

Tor och andra asagudar introducerades i Skandinavien av Bronsålder-herdarna från Stäppen tusentals år innan marken beboddes av relativt mörkhyade WHG.
Med andra ord, hur fiktiva Bronsåldern-figurer såg ut har ingenting att göra med stenåldersvenskarna.

Det verkar som att det är du som letar onaniobjekt i forntida svenskar såsom du väljer att sexualisera min neutrala beskrivning av WHG.
Själv har jag inga problem med hur de framställs så länge det inte är falskt eller politiskt motiverat.
Jag argumenterar ofta emot idioter som tror att "Cro-Magnon" var vita, eller att det var europeer som låg bakom den bördiga halvmånens civilisationer.
Vita "We Wuzz Sumerians n shieet" är lika pantade och irriterande som svarta "We Wuzz Kangs N Shiieet".
Citera
2023-11-08, 19:16
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vad pekar den senaste forskning på då?

En något mörkare variant av dagens européer hade varit bättre. Jag har inte sett en enda seriös ansiktsrekonstruktion som har liknat en afrikan. SVTs tolkning hånas ju rejält av andra européer nu, vilket är förståeligt.

Citat:
Vilken typ av statister skulle du castat baserat på den senaste forskningen?

En sminkad svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Skojar du med oss eller är du verkligen så här korkad?

Ignorera idioten. Goseigen är samma typ av vänsterblivna ärkepulver som Absinten. De har ingen aning om vad de pratar om.
Senast redigerad av Tuor 2023-11-08 kl. 19:23.
Citera
2023-11-08, 19:18
Medlem
luomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Ge mig exempel.

Hundar och katter har variation i hudfärg. Isbjörnar har helt svart hud. Primater varierar också i hudfärg. Zebror har svart hud. Giraffer har brun hud. Behöver jag lista upp fler?
Citera
2023-11-08, 19:19
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Just det, och Elizabeth Taylor hade samma som Kleopatra.

Det är vad du och andra i motsats säger.

Ni rasister är så fruktansvärt korkade.

Så nu visar du att ET såg ut som Kleopatra.

Eller så blir du tystad.
Skojar du med oss eller är du verkligen så här korkad?
Citera
2023-11-08, 19:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Tor och andra asagudar introducerades i Skandinavien av Bronsålder-herdarna från Stäppen tusentals år innan marken beboddes av relativt mörkhyade WHG..
Har du läst det i Madame Blavatskys Den hemliga läran?
Citera
2023-11-08, 19:21
Medlem
OrmurinLanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Hundar och katter har variation i hudfärg. Isbjörnar har helt svart hud. Primater varierar också i hudfärg. Zebror har svart hud. Giraffer har brun hud. Behöver jag lista upp fler?

Kollade upp bilder och ingen som har en kongolesisk hudton. Alla ser lite ljushyade ut. Varför skulle människan vara annorlunda?
Citera
2023-11-08, 19:22
Medlem
luomis avatar
Citat:
Kollade upp bilder och ingen som har en kongolesisk hudton. Alla ser lite ljushyade ut. Varför skulle människan vara annorlunda?

Vilket exempel syftar du på?
Du har rätt i att när vi människor hade päls var vi bleka, precis som chimpanser är idag. Men du har fel i att djur inte skulle ha variation i hudton.
Citera
2023-11-08, 19:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
För att förmänniskan hade ljus hy under pälsen. Hur kan mörk hy alltid ha funnits?

Jättebra.

Då visar du oss bilder.
Citera
2023-11-08, 19:28
Medlem
ReedMes avatar
Nu har jag inte läst tråden och vet inte vad som sagts om skallarna i Motala.
Men här är en rekonstruktion av en av dem för den som är nyfiken:
https://www.nationalgeographic.com/premium/article/exclusive-skull-ritual-site-motala-reconstructed
Citera
2023-11-08, 19:28
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Eller knappast något alls.

Det är bara råidioter som bryr sig när forskarna säger att de första var mörka med blåa ögon.

Tyvärr har vi kanske 50+ sidor här med råidioter.
Och till dem tycks du sälla dig.

De flesta framför den rimliga kritiken att även om WHG hade mörk hy är det inte givet att dessa, efter 30 000 års liv i ett istida Europa med dess evolutionära tryck, skall framställas som afrikaner. Att SVT nu igen väljer att göra det, måste ha någon orsak. Och den är inte vetenskapligt motiverad.

Hur svårt skall det vara att förstå den argumentationen.
Citera
2023-11-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja, det är därifrån vårt DNA (Yamnaya) mestadels kommer ifrån. Men den folkvandringen spreds i olika riktningar och nådde Centraleuropa betydligt före Skandinavien.

Att genomslaget genetiskt blev så starkare här uppe i Norr har andra, men förklarliga orsaker. Är förmodligen också skälet till att Vikingarna av andra kulturer omskrivits som ovanligt starka och storväxta.

https://www.youtube.com/watch?v=sMdhcpjNHLk
Ja den kulturella sambandet mellan stridsyxor/yamna är för mig uppenbar; båda höll hästen närmast helig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in