2023-11-08, 18:50
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Vi pratar om 14500 år sedan, vi har inte ens dessa människors DNA i oss i princip, det kommer senare! Var inte så neurotisk! Tänk stridsyxefolk! Då är du nära vad vi är idag.
Om du är etnisk svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Om forskarna påstår att de första svenskarna var mörkhyade med blå ögon så får jag väl tro på det, de hittar väl inte på?

Det stör mig alltså inte, det som däremot stör mig och som är orsaken till att jag inte kommer att se serien är att syftet med serien som vanligt numera inte är att vi ska lära oss historia utan att det egentligen bara handlar om oss och vår tid och hur vi ska tänka och rösta nu.

Jag inbillar mig att produktionsteamet är så otroligt nöjda med sig själva nu när de låtit svarta skådisar spela de första "svenskarna".
Kanske de stör sig lite på de blåa ögonen men mest troligt tycker de att det bara är en spännande twist om ögonen var blå, det blir som en kontiunitet mellan afrikaner och oss, en hybrid liksom.

Jag gissar att just hudfärgen är ett av de viktigaste budskapen med alltihop och att de jäser av stolthet över de ilskna reaktionerna.

"Hehe, där fick rasisterna tji, deras egna förfäder var svarta" typ detta var nog tanken, varför var plötsligt hudfärg annars så viktigt?

Tvivlar på att de kommer att lägga någon som helst vikt på att senare i serien påpeka att alla svenskar var vita vid tiden för Sveriges grundande.

Som sagt jag misstänker att serien har ett budskap och att det budskapet är att vi ska omfamna massinvandring, islam, transideologi, feminism och klimataktivism och det är det som stör mig och inte ren fakta om de första invånarna oavsett hud och ögonfärg.
Citera
2023-11-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Var de första invånarna i Skandinavien mulatter? Nej självklart inte. Såg de ut som mulatter? Ingen vet. Så varför castar man mulatter? Där har du problemet.
Hur vet du att dom inte var mulatter?
Citera
2023-11-08, 18:51
Medlem
Citat:
Vågar inte spekulera. Stridsyxorna/snörkeramikerna fanns i ett stort område runt nuvarande Polen. Kanske de rent av formerats där under lång tid dessförinnan.
Ja det är väl obestridligt att de vistats på stäppen; den D-vitaminfattiga kosten gynnade vår ljusa hy.
Citera
2023-11-08, 18:51
Medlem
OrmurinLanges avatar
Ni kan kolla på gravhögarnas utbredning över Europa. Från norr om svarta havet spred högarnas rakt västerut senare norröver. Så dessa är alltså från öst inte söderifrån. Förvirra er inte med larviga genetiska hypoteser. Bl a har släktforskning ur DNA-testningen visat sig vara grovt felaktiga. Så hur kan dessa avgöra våra släktband för tusentals år sedan? Det är såklart bara skitsnack.

Hur våran vita hy har uppstått kan ni bara spekulera över. Men varför är inuiter fortfarande mörkhyade trots att dessa bott i arktis längre än vi har bott i Skandinavien? Det går inte ihop.

Varför skulle det dessutom vara helt omöjligt att det kanske alltid har funnits vita människor? Varför är det kontroversiellt?
Citera
2023-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Ingen aning men det finns flera teser:
https://journals.plos.org/plosbiology/article/figure?id=10.1371/journal.pbio.2003703.g002

Vidare är det en del annat som SVT ger en unik bild av: utseendet på de första jägar- och samlarfolken, kvinnans plats och funktion i gruppen, mannens roll och funktion i gruppen osv.

Jag måste säga att den förra serien om Sveriges historia var otroligt mycket proffsigare och seriös än denna. Sök på SVTPlay 'Sagan om Sverige'.

En krönika i Sydsvenskan som det länkats till tidigare i tråden summerar intrycken väldigt bra: https://www.sydsvenskan.se/2023-11-08/historien-om-sverige-eller-ar-det-barn-tv-vi-tittar-pa

Jag tycker det är synd och skam att SVT inte tog chansen att göra något seriöst av detta med tanke på alla resurser och all forskning som fanns till hands. Detta skulle ju vara SVT:s största satsning någonsin och så blir det ett sånt här praktfiasko.

Men så blir det väl med kvinnliga chefer som har hjärtat till vänster och huvudet under armen. De är helt enkelt sämre än män. Kvinnan är alltid den svaga länken. Det är väldigt få kvinnliga chefer jag har respekt för jämfört med manliga dito... Hanna Stjärne, VD SVT är uppenbarligen ännu ett av dessa inkvoterade fruntimmer...
Igen, spelar det nån roll om det var en person med kolsvart hy, eller grön hy, eller likblek eller gul som först trampade ned i det vi kallar Sverige.... Vi är de vi är och vi blev de vi blev. Se framåt!
Citera
2023-11-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
"Vad är problemet?"

Problemet är att det inte finns någonting egentligen som pekar mot att europeiska stenåldersfolk såg ut som mulatter. På vilket sätt blir det ens bättre av att de spelas av mulatter? De allra flesta mulatter har de typiska negroida ansiktsdragen.
Vad pekar den senaste forskning på då?

Vilken typ av statister skulle du castat baserat på den senaste forskningen?
Citera
2023-11-08, 18:54
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Då kunde de alltså se ut som i programmet?
Både dansk TV och BBC menar att de såg ut så här: https://www.bbc.com/news/science-environment-25885519

Inte som negrer...
Citera
2023-11-08, 18:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det har det alldeles uppenbart.

Eller knappast något alls.

Det är bara råidioter som bryr sig när forskarna säger att de första var mörka med blåa ögon.

Tyvärr har vi kanske 50+ sidor här med råidioter.
Citera
2023-11-08, 18:56
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Igen, spelar det nån roll om det var en person med kolsvart hy, eller grön hy, eller likblek eller gul som först trampade ned i det vi kallar Sverige.... Vi är de vi är och vi blev de vi blev. Se framåt!
Är det inte noga om man utger sig för att publicera vetenskap?
Citera
2023-11-08, 18:57
Medlem
Citat:
Är det inte noga om man utger sig för att publicera vetenskap?
Ok. Men var då först som satte fötterna på det vi kallar Sverige ?
Citera
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Både dansk TV och BBC menar att de såg ut så här: https://www.bbc.com/news/science-environment-25885519

Inte som negrer...
Väldigt förvirrande. En liten flicka berättade för mig i dag att dom första svenskarna var afrikaner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrmurinLange
Ni kan kolla på gravhögarnas utbredning över Europa. Från norr om svarta havet spred högarnas rakt västerut senare norröver. Så dessa är alltså från öst inte söderifrån. Förvirra er inte med larviga genetiska hypoteser. Bl a har släktforskning ur DNA-testningen visat sig vara grovt felaktiga. Så hur kan dessa avgöra våra släktband för tusentals år sedan? Det är såklart bara skitsnack.

Hur våran vita hy har uppstått kan ni bara spekulera över. Men varför är inuiter fortfarande mörkhyade trots att dessa bott i arktis längre än vi har bott i Skandinavien? Det går inte ihop.

Varför skulle det dessutom vara helt omöjligt att det kanske alltid har funnits vita människor? Varför är det kontroversiellt?
Alltid? Vad menar du med det?

Vilken tidsperiod menar du med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in