Eftersom det gick bra att ge afrikanerna blå ögon, borde det ha gått lika bra att måla svenska skådespelare bruna.
Det här sammanfattar väldigt väl vad svt gjort. Och jag tror inte det är en slump att de valde det ena spåret över det andra. Jag tror det fanns folk i produktionen som blev exhalterade över möjligheten att använda sig av afrikanska skådespelare. Inte en dealbreaker för mig, men en indikation för inriktningen. Sen får man väl se vart serien tar vägen framöver.
Jättespännande,tack! Jag tror att man tog upp lite av detta i "De första svenskarna", och det är ifrån denna tredje invandringsvågen som fört med sig det mesta av det DNA svenskar av idag har i sig. Lite jägar/samlare, lite ifrån de första bönderna, men mest ifrån stäppfolket ifrån området norr om Svarta havet. Det verkar vara dessa som också hade genen för laktostolerans bland annat. 5000 år senare är det detta folk som dominerar vår arvsmassa.
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
I Skandinavien har vi dessutom haft flera massiva vågor av invandring. Här beskrivs den senaste (åtminstone om man tänker bort 2015 år invandring):