2023-11-08, 15:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det tycker nog Felix också.

Tycker att dokumentären var ovanligt bra för att vara svt. Upplägget speglar givetvis den förvirring Felix kände. Som en thriller, som någon skrev. Läskigt vilka människor det finns
True Crime
2023-11-08, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I slutet av serien så nämndes att de fått några anonyma samtal återigen.
Men i nyhetsmorgon igår så sade Felix att all telefonterror numer upphört.
Det var nog några små dödsryckningar. Har ju gått en tid sedan dess. Hoppas att han och familjen får vara ifred nu. Men jag hade inte satsat några pengar på det. Sabrin är oberäknelig, och kan vilja hämnas.
2023-11-08, 15:52
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Att inte polisens agerande eller icke agerande, får större utrymme i dokumentären. Även försvarsmakten och Must.

Nästan lika förvånansvärt som Sabrin Al Bundy agerande.

Även Felix agerande är tafatt.
Exakt! Fvm vägrar dessutom att medverka. Fy skäms alltså!!
2023-11-08, 15:54
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Det var nog några små dödsryckningar. Har ju gått en tid sedan dess. Hoppas att han och familjen får vara ifred nu. Men jag hade inte satsat några pengar på det. Sabrin är oberäknelig, och kan vilja hämnas.
Ja man är ju rädd för nya christine schurrer hon passar in totalt i den bilden.
2023-11-08, 16:21
Medlem
En Lex Felix vore det enda rätta.

Jag hade en väninna som var i ett destruktivt förhållande i 5 år. Efteråt sa hon (som andra i hennes omgivning känt länge) att det i efterhand var helt obegripligt hur hon hade stått ut så länge. Men när hon var mitt i det så såg hon ingen utväg och inget alternativ.

Jag tänker att Felix hamnade i en liknande sits. Mitt uppe i det är personen som blind och bara överlever en dag i taget, men efteråt (och utifrån) blir det helt obegripligt hur personen inte såg/gjorde nått tidigare.
2023-11-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag undrar då jag själv som invandrare aldrig umgicks med Mellanöstern folk när jag var yngre. Därav har jag ingen aning om vad du menar när du säger invandrare.

Det kan jag förstå, jag var nog lite vag i mitt första utlåtande. Ber om ursäkt för det.
2023-11-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Ja man är ju rädd för nya christine schurrer hon passar in totalt i den bilden.

Ja, hon vägrar ju att erkänna att hon under 6 år stalkat honom trots överväldigande teknisk bevisning. Hon kollrar bort sig totalt i rättegången, dessutom menar flera användare att hon varit i tråden och härjat sista veckorna med olika användarnamn och försökt misskreditera Felix. Likheter med psykopater/besatta som Möller, Karin Lilja Olsson och Schurrer är tyvärr påtagliga. Vi har inte hört det sista från Sabrin, det är jag tyvärr övertygad om.
2023-11-08, 16:34
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OK70
Någon som vet vad polis-vännen säger till pappan som han blir så förvånad över i bastun? Kan knappast vänta tills på tisdag.

Är det bara jag som inte tycker att det blev någon uppföljning av detta? Det känns som direkt påhittat för dramatisk effekt. Allt som framkom under samtalet mellan polismannen och Felix var att han inte alls städat upp bland anmälningar.

Bara av att se farsan blir jag fruktansvärt irriterad av. Extremt provocerande dialekt och sätt att prata på när han ska trycka på och dramatisera upp småsaker för att få hans generiska tråktillvaro till mer spännande än den är. Han försöker framhäva sig på något sätt jag inte riktigt kan förklara.

Det är förövrigt många säkringar som går i huvudet när man ser en dokumentär om hur människorna är funtade i denna inavlade skithåla. Tydligen är det väldigt enkelt att få folk vräkta i Skellefteå. Bara att ringa och utge sig från att vara polis och upplysa om att personen man vill ha vräkt ingår i någon form av större narkotikaärende, sedan fattar värden omgående beslut om att personen ska ut. Hyresgästens enda räddning i detta läge är att veta vilket nummer polisen har ringt från och att påtala det.

Har bara hittat någon gammal bild på psykotjejen men man ser på henne att det är något fel på henne, vilket tar bort all sympati för Felix. Varför har man som förhållandevis normal människa något som helst samröre med en uppenbart störd individ som dessutom inte har ett attraktivt yttre? Hela hans omdöme är uppenbarligen i alla avseenden uselt. Ett antal andra personer i hans närhet verkar också konstiga. Är hela hålan inavlad?

Är själv västerbottning och våra dialekter är hemska, men att inte någon i hans omgivning kan använda objektsform när de pratar skvallrar om att det inte är några ljushuvuden inblandade.
2023-11-08, 16:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Tycker att dokumentären var ovanligt bra för att vara svt. Upplägget speglar givetvis den förvirring Felix kände. Som en thriller, som någon skrev. Läskigt vilka människor det finns

Jag gillar svt mest som kanal (jorå, de är agendastyrda, men jag bojkottar dem inte för det).
Jag håller dock med folk om att dokumentären varit delvis seg i två avsnitt.
Lååånga sekvenser med kamera länge på en köksklocka. Typ lika tråkigt som en Bergman-film där folk sitter och stirrar på varandra i evigheter utan att säga ett ljud. (Fast omväxling förnöjer iofs till att de tvångsmässigt måste lägga in klipp på klipp i varenda program, för att inte tittare ska gäspa.)

Men tredje delen, blev RUSKIGT bra, då de hade de läskiga blurrade ansiktena på bilderna. Även om de blurrade ansiktena var för att inte outa folk, så gav det en thriller-artad riktigt läskig effekt.

De zoomade ju in på Sabrins ansikte (såg ju vi som vet hur hon ser ut). Hon satt där bredvid Felix vid matbordet ute på krogen.
Vi såg hennes läskiga ansikte stirra på oss blurrat.

Det blev som den riktigt, läskiga filmen Copy cat. (Jag klarar knappt av att se den filmen, för att den är så otäck.)
Och egentligen så består den filmen också mest av förföljelse, även om GM är en seriemördare.
Just när Sigourney Weaver tittar på en bild på datorn med sina studenter som festar, så blurras helt plötsligt ett ansikte på en av studenterna, och det är seriemördaren som hackat sig in i hennes dator, och samtidigt så blinkar en mening till henne i bilden.

Sigourney Weaver lider just av förföljelsefobi också. Tänk er att en person med förföljelsefobi och panikångest får en sån som Sabrin efter sig (kvinna eller man). Den personen skulle ju gå under psykiskt, mer än Felix.
Senast redigerad av dialektiker 2023-11-08 kl. 16:44.
2023-11-08, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Är det bara jag som inte tycker att det blev någon uppföljning av detta? Det känns som direkt påhittat för dramatisk effekt. Allt som framkom under samtalet mellan polismannen och Felix var att han inte alls städat upp bland anmälningar.

Bara av att se farsan blir jag fruktansvärt irriterad av. Extremt provocerande dialekt och sätt att prata på när han ska trycka på och dramatisera upp småsaker för att få hans generiska tråktillvaro till mer spännande än den är. Han försöker framhäva sig på något sätt jag inte riktigt kan förklara.

Det är förövrigt många säkringar som går i huvudet när man ser en dokumentär om hur människorna är funtade i denna inavlade skithåla. Tydligen är det väldigt enkelt att få folk vräkta i Skellefteå. Bara att ringa och utge sig från att vara polis och upplysa om att personen man vill ha vräkt ingår i någon form av större narkotikaärende, sedan fattar värden omgående beslut om att personen ska ut. Hyresgästens enda räddning i detta läge är att veta vilket nummer polisen har ringt från och att påtala det.

Har bara hittat någon gammal bild på psykotjejen men man ser på henne att det är något fel på henne, vilket tar bort all sympati för Felix. Varför har man som förhållandevis normal människa något som helst samröre med en uppenbart störd individ som dessutom inte har ett attraktivt yttre? Hela hans omdöme är uppenbarligen i alla avseenden uselt. Ett antal andra personer i hans närhet verkar också konstiga. Är hela hålan inavlad?

Är själv västerbottning och våra dialekter är hemska, men att inte någon i hans omgivning kan använda objektsform när de pratar skvallrar om att det inte är några ljushuvuden inblandade.

Kan hålla med dina reflektioner, det nasala och Twinpeakiska är påtagligt. Skeå är ju en gammal kristen industristad, men som just nu är i en transformation framförallt p g a av NV. Men dialekten är gräslig och släpig. Kommentarerna i dokumentären är dock klippta och klistrade, allt för att skapa ett slags drama.
2023-11-08, 17:10
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Kan hålla med dina reflektioner, det nasala och Twinpeakiska är påtagligt. Skeå är ju en gammal kristen industristad, men som just nu är i en transformation framförallt p g a av NV. Men dialekten är gräslig och släpig. Kommentarerna i dokumentären är dock klippta och klistrade, allt för att skapa ett slags drama.

Dialekten med de välkända "pä'schonen" (personen) är rätt jobbiga.

Vad jobbar Felix med idag? Fick han tillbaka jobbet?
2023-11-08, 18:03
Medlem
Här kan man läsa lite mer om hur det gick till vid skapandet av serien:

Megafonen.se

Vilka publicistiska överväganden har ni gjort med hänsyn till de inblandade?

– Vi har strävat efter att vara respektfulla så långt det är möjligt och försökt att skilja på person och berättelse. Ur vårt perspektiv handlar det om att låta Felix berätta och samtidigt värna den personliga integriteten. Vi har också varit i kontakt med den person som är dömd för brott och erbjudit hen att medverka.

https://megafonen.se/2023/11/efter-dokumentarserien-stalker-skaparen-om-olaga-forfoljelse-vi-maste-borja-ta-offren-pa-allvar
Senast redigerad av trazdockans 2023-11-08 kl. 18:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in