Citat:
Ursprungligen postat av
Gammal.Trolldom
Otroligt spännande dokumentär!
Jag är uppvuxen i Skellefteå, så har rätt mycket vänner och bekanta kvar där uppe. Tydligen så har GM varit sjukskriven sedan första avsnittet hade premiär, och på Northvolt hade de kört en skyddsrond någon dag innan premiär.
Så det ska till en svt-dokumentär innan invånarna reagerar i en stad?
Jag tycker faktiskt inte bara Felix är lam. Jag tycker hela det nät han hade omkring sig verkar lamt. Han var lam för att han inte hade något stöd. Delvis iallafall. Poliser, arbetsgivare, invånare som gick på skiten (så han inte fick något stöd), Ett helt samhälle kan nog bli lamhänt kring sånt här?
Sen "om de får insyn" av övriga Sverige, så börjar de inse hur sjukt och icke-agerande de sett på saken. Folk var nog trendkänsliga av storstadens metoo, och då var det känsligt att ifrågasätta kvinnors upplevelser och uppgifter?
(Det brukar ju vara storstadskomplex i mindre städer.)
Felix är en lam "ligga-lågt-norrlänning" i personligheten, men de omkring honom har förvärrat situationen, och ovanpå det har han drabbats av en verkligt konstig grej med denna sjukliga bekanta.
Overkligt att han inte såg det. Säkert har han själv någon defekt som inte hennes mörka sida (andra skelleftebor här i tråden vittnar ju att man ser att hon inte har alla hästar hemma då man lär känna henne), samtidigt så var han så ensam i förföljelsen så det var viktigt att ha en vän som var utsatt för samma skit, så han inte skulle känna sig lika ensam.
Komplex situation hela skiten.
Hur mycket fall av stalking där sjuka kvinnor förföljt män har det varit uppe i debatten?
Inte många. Inte några, vad jag sett.
Män i allmänhet, tiger nog om sånt.
Så han har inte haft något fall att relatera till, heller.
Det bör bli en Lex Felix av detta, som folk föreslagit.