2023-11-08, 14:01
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Att inte polisens agerande eller icke agerande, får större utrymme i dokumentären. Även försvarsmakten och Must.

Nästan lika förvånansvärt som Sabrin Al Bundy agerande.

Även Felix agerande är tafatt.
2023-11-08, 14:26
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Har sett alla tre delar nu och det här har engagerat mig mer än vanligt.

Men jag är kritisk till själva upplägget man har haft här. Bland annat att det är tre delar där tempot är ojämt, ibland nästan överdrivet långsamt för att skapa en dramatisk effekt. Sen att man har cliffhangers mellan avsnitten gör att jag får känslan av att man velat skapa en thrillerserie snarare än en dokumentär. Hade velat haft det mer koncist och tydligt. Tror två delar hade räckt, och även det hade varit mycket.

Sen var en del saker otydliga i dokumentären, vilket var medvetet för att öka den här dramatiska effekten och spänningen för tittaren. Det hade man kunnat skippa då fallet redan är exceptionellt som det är. Ett exempel på det är hur man lagt fram det med den här polisen som skulle ha "städat undan" våldtäktsanmälningar, där de låter tittaren tro att detta faktiskt har hänt ända in de sista. Ett annat är att man inledande har perspektivet från de här kvinnorna som blir kontaktade av "Emelie", när man kunde ha haft Felix perspektiv redan från start för tydlighetens skull.

Jag följde de två trådarna här på sidan parallellt och det underlättade så att det blev mindre rörigt att få en mer övergripande bild av det hela.

Men det är ju från Fs perspektiv.. meningen med hela serien tänker jag. Den var bra gjord, väntade på avsnitten med spänning. Den dramatiska effekten låg till grund!
2023-11-08, 14:30
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horverket
Men det är ju från Fs perspektiv.. meningen med hela serien tänker jag. Den var bra gjord, väntade på avsnitten med spänning. Den dramatiska effekten låg till grund!

Man drog ut på det, och mycket annat, onödigt länge. Problemet i början, och på andra ställen, är att man vilseleds till att tro att saker och ting förhåller sig på ett annat sätt. Det hade varit bättre med en kortare och mer koncis dokumentär.
2023-11-08, 14:34
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Otroligt spännande dokumentär!

Jag är uppvuxen i Skellefteå, så har rätt mycket vänner och bekanta kvar där uppe. Tydligen så har GM varit sjukskriven sedan första avsnittet hade premiär, och på Northvolt hade de kört en skyddsrond någon dag innan premiär.
2023-11-08, 14:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är så lätt för oss som inte är utsatta att sitta här och vara efterkloka och veta vad han borde ha gjort.
Men ni glömmer bort några saker.

För det första ligger det mycket skam i att bli anklagad för det som Felix anklagades för. Han hoppades bara att det skulle sluta.
För det andra har han duperingsmästaren Sabrin som ligger på honom och näst intill hjärntvättar honom till att INTE agera. Hon påverkar Felix att lägga locket på bl.a med lögnerna om polisen Ola.
Förstår ni inte att det är självklart för Sabrin att hon INTE vill att Felix ska anmäla? Dessutom finns en polis som är vän med Felix pappa som skulle råka illa ut om det kom fram att han fifflat undan anmälningar om våldtäkt, lögner från Sabrin.

Felix är till slut som i en dimma, självmordsbenägen och ser ingen utväg då polisen inte ens tar emot anmälningarna. Han har ju försökt 2 gånger... Läget är hopplöst.

DÅ gör Sabrin bort sig och svarar på fel nummer i facetime och då klarnar det för tjejen som ringde henne. Vännerna misstänkte inte Sabrin innan det samtalet.
Utan den tabben av Sabrin hade detta kunna pågå länge till.
Eme*ie gjorde sin anmälan i mars 2019 där hon skickade med ljudfiler där hon identifierat Sabr*ns röst. Men det las ner för polisen tyckte det var för svårt att bevisa något. Vet du när.det var som S identifierades via facetime? Polisen hade alltså stalkarens identitet redan 21 mars 2019, då E anmälde S. Men iddes inte göra något. (Del 3, 41:54)

Har Skellefteå Sveriges dummaste poliskår?
Senast redigerad av outoftheblue 2023-11-08 kl. 14:42.
2023-11-08, 14:42
Medlem
Det var mig en utdragen jäkla dokumentär. Hade väl räckt med en timme.
Konstig grej. Riktigt psyko till brud men lille Felix är förbryllande också. Han beskrivs som väldigt framåt och någon som tar tag i saker när han börjar i det militära. Men varför i helvete gör han ingenting åt den här skiten som tynger honom så? Totalt handlingsförlamad. Nu brukar jag försöka att mentalisera hur andra agerar abnormt och att inget är självklart men vad fan. Hade blockat nummerhelvetet efter 2a messet och gjort hus i helvete om nån dåre började trakassera min omgivning. Framställs ju lite som att det är när mamma får reda på det som saker börjar rulla.
2023-11-08, 14:46
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch
Konstig grej. Riktigt psyko till brud men lille Felix är förbryllande också. Han beskrivs som väldigt framåt och någon som tar tag i saker när han börjar i det militära. Men varför i helvete gör han ingenting åt den här skiten som tynger honom så? Totalt handlingsförlamad. Nu brukar jag försöka att mentalisera hur andra agerar abnormt och att inget är självklart men vad fan. Hade blockat nummerhelvetet efter 2a messet och gjort hus i helvete om nån dåre började trakassera min omgivning. Framställs ju lite som att det är när mamma får reda på det som saker börjar rulla.
Sprids det ut rykte om en att man är våldsam bör man nog inte svara med aggressivitet. Då skulle stalkaren bara ha fått vatten på sin kvarn.
2023-11-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eme*ie gjorde sin anmälan i mars 2019 där hon skickade med ljudfiler där hon identifierat Sabr*ns röst. Men det las ner för polisen tyckte det var för svårt att bevisa något. Vet du när.det var som S identifierades via facetime? Polisen hade alltså stalkarens identitet redan 21 mars 2019, då E anmälde S. Men iddes inte göra något. (Del 3, 41:54)

Har Skellefteå Sveriges dummaste poliskår?

Polisen hade haft tillgång till tillräckligt med bevisning utan att ens ha en identifierad person. Man tömmer masten och stämmer av vilka personers mobiler som funnits i området samtidigt som brottsmobilen. Då hade man sett att den här personen varit i samma område varje gång.

Varför det inte blev något är för att det inte tas på allvar. Det hade förmodligen blivit likadant i andra städer också. Det är nog svårt att ta in vilken skada sån här förföljelse orsakar. För en utomstående framstår det nog mest som busringningar. Man prioriterar inte den här sortens ärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av Medievalchurch

Han var garanterat nedbruten. Det är inte så enkelt att gå och berätta om alla våldtäktsanklagelser till folk även om det är grundlösa påståenden. Man är nog rädd att inte bli trodd. Han verkar ha varit av uppfattningen att det var en grupp personer som trakasserade och hotade honom, och satte upp kameror i hans hem. Man låter som en mentalpatient om man berättar om något sådant.

Man kan inte utgå ifrån sig själv. Felix är en person med kraftiga besvär p.g.a posttraumatiskt stressyndrom till följd av en långdragen psykisk misshandel/tortyr. Han kanske var en person som tog tag i saker innan, men efter sina upplevelser var han en sjuk man. Något han troligen är fortfarande. Hoppas han får hjälp att bearbeta sina trauman och bli sig själv igen.
2023-11-08, 15:22
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Otroligt spännande dokumentär!

Jag är uppvuxen i Skellefteå, så har rätt mycket vänner och bekanta kvar där uppe. Tydligen så har GM varit sjukskriven sedan första avsnittet hade premiär, och på Northvolt hade de kört en skyddsrond någon dag innan premiär.

Så det ska till en svt-dokumentär innan invånarna reagerar i en stad?
Jag tycker faktiskt inte bara Felix är lam. Jag tycker hela det nät han hade omkring sig verkar lamt. Han var lam för att han inte hade något stöd. Delvis iallafall. Poliser, arbetsgivare, invånare som gick på skiten (så han inte fick något stöd), Ett helt samhälle kan nog bli lamhänt kring sånt här?
Sen "om de får insyn" av övriga Sverige, så börjar de inse hur sjukt och icke-agerande de sett på saken. Folk var nog trendkänsliga av storstadens metoo, och då var det känsligt att ifrågasätta kvinnors upplevelser och uppgifter?
(Det brukar ju vara storstadskomplex i mindre städer.)

Felix är en lam "ligga-lågt-norrlänning" i personligheten, men de omkring honom har förvärrat situationen, och ovanpå det har han drabbats av en verkligt konstig grej med denna sjukliga bekanta.
Overkligt att han inte såg det. Säkert har han själv någon defekt som inte hennes mörka sida (andra skelleftebor här i tråden vittnar ju att man ser att hon inte har alla hästar hemma då man lär känna henne), samtidigt så var han så ensam i förföljelsen så det var viktigt att ha en vän som var utsatt för samma skit, så han inte skulle känna sig lika ensam.

Komplex situation hela skiten.

Hur mycket fall av stalking där sjuka kvinnor förföljt män har det varit uppe i debatten?
Inte många. Inte några, vad jag sett.
Män i allmänhet, tiger nog om sånt.
Så han har inte haft något fall att relatera till, heller.

Det bör bli en Lex Felix av detta, som folk föreslagit.
2023-11-08, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Man drog ut på det, och mycket annat, onödigt länge. Problemet i början, och på andra ställen, är att man vilseleds till att tro att saker och ting förhåller sig på ett annat sätt. Det hade varit bättre med en kortare och mer koncis dokumentär.
Det tycker nog Felix också.

Tycker att dokumentären var ovanligt bra för att vara svt. Upplägget speglar givetvis den förvirring Felix kände. Som en thriller, som någon skrev. Läskigt vilka människor det finns
2023-11-08, 15:26
Medlem
Giant Squids avatar
I slutet av serien så nämndes att de fått några anonyma samtal återigen.
Men i nyhetsmorgon igår så sade Felix att all telefonterror numer upphört.
2023-11-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Polisen hade haft tillgång till tillräckligt med bevisning utan att ens ha en identifierad person. Man tömmer masten och stämmer av vilka personers mobiler som funnits i området samtidigt som brottsmobilen. Då hade man sett att den här personen varit i samma område varje gång.

Varför det inte blev något är för att det inte tas på allvar. Det hade förmodligen blivit likadant i andra städer också. Det är nog svårt att ta in vilken skada sån här förföljelse orsakar. För en utomstående framstår det nog mest som busringningar. Man prioriterar inte den här sortens ärenden.

Han var garanterat nedbruten. Det är inte så enkelt att gå och berätta om alla våldtäktsanklagelser till folk även om det är grundlösa påståenden. Man är nog rädd att inte bli trodd. Han verkar ha varit av uppfattningen att det var en grupp personer som trakasserade och hotade honom, och satte upp kameror i hans hem. Man låter som en mentalpatient om man berättar om något sådant.

Man kan inte utgå ifrån sig själv. Felix är en person med kraftiga besvär p.g.a posttraumatiskt stressyndrom till följd av en långdragen psykisk misshandel/tortyr. Han kanske var en person som tog tag i saker innan, men efter sina upplevelser var han en sjuk man. Något han troligen är fortfarande. Hoppas han får hjälp att bearbeta sina trauman och bli sig själv igen.

Ja absolut. Det var det jag menade med att försöka mentalisera. Jag dömer inte honom för nåt. Sjukt jobbig sits. Man blir ju dock frustrerad av dokun och önskar sig lite psykiska motattacker eller iaf någon sorts action där i början. Felix kanske är "för" snäll helt enkelt. Snuten borde gå lite kurser i mentalisering/theory of mind förresten. Hon borde åkt in i finkan på ofredande tycker jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in