2023-11-08, 12:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
För övrigt ofattbart att folk kan bli så enormt kränkta av detta program. Herregud vilka snöflingor som folk har blivit.

Som dessutom skall försöka framstå som de hårda och rationella.
Citera
2023-11-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja, ämnet kristendom försvann ju i och med inträdet i EG. Så du kan nog vara ngt på spåret. Varför de vill göra detta är dock helt bortom mitt förstånd. Dessutom handlar det ju om närmare 100.000 muslimer per år. Visst kommer det in ett antal icke-muslimer med men dessa är i minoritet. Ofta flyr de ju från just muslimer.....

Snarare ar det hjälpt mig att just förstå skillnadden på kristendom och islam. Har ju senare efter EG-inträdet när jag började högstadiet fått ämnet "religoin" istället. Då hade vi just börjat uppleva nackdelarna med massa muslimer. Jag är faktiskt ganska kunnig trot om du vill...

Jag är förövrigt inte någon troende kristen. Jag har gått ur statskyrkan år 2003. Man ska inte tvingas in i ren religion som barn. Detta ska gälla även barn till muslimska föräldrar. Först när personen är 18 år bör man få försöka få med de i religioner.

Nej Förutom att det är stora miljard vinster med flyktingar som vidmakthåller den höga importen så är det något mer. Jag har en teori att svenska regering i omgångar sålt ut Sverige i avtal att få något som vi inte fick till att importera problem människor från vissa länder. För inte fan kom de hit några flyktingar från haiti eller venezuela när de länderna stått i brand osv
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Jag tror (eller trodde i alla fall) att det inte var så mycket våld på jägarstenåldern. Men de sa ju i programmet att man tvärtom set ganska mycket tecken på våld. Alltid lär man sig något nytt.

Ja, det tog upp att många trodde det. Det har jag också trott men för något år sedan så såg jag en del om fynd av mordorgier.

Men det finns fynd som tyder på ett väldigt slaktande med kvalever som mördats utan försvarskador men ihopbundna fötter. Även fall där de inte gjorde som de exempel jag gav från Amazonas utan det har funnits platser som arkeologer undersökts där alla blivit dödade oavsett kön och ålder.

Åter till Amazonas så sysslar många stammarna där med endemisk krigföring dvs kriget mellan olika grupper är konstant och pågår alltid. Det finns även kontaktde stammar där fortfarande 60% av männen dör i strid!
https://en.wikipedia.org/wiki/Yanomami se fliken "violence" i artikeln.

Jag tror nog att tillståndet i Europa var på detta vis bra länge. Det har ju även fortsatt så i historien när starkare grupper stött på en svagare.

Det finns även en intressant fyndplats i det som nu är Tysklamd där det förekommit ett rejält slaktande, fast de som knutits till detta var ju en jordbrukande kultur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Herxheim_(archaeological_site)
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
För övrigt ofattbart att folk kan bli så enormt kränkta av detta program. Herregud vilka snöflingor som folk har blivit.

Det finns en viss grupp individer här på fb som konstant kollar igenom allt som SVT erbjuder i jakt på sånt som bekräftar deras världsbild om att PS är ett vänster-pk-jude-etablissemang-projekt som hjärntvättar folket.
Citera
2023-11-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige888
Är det fel om det är en vit?
Nu vet inte ja om du är vit gul lr svart men har du ingen stolthet över din historia överhuvudtaget?

Jag personligen är kritvit och är extremt stolt över min historia och mina förfäders..
Men å kasta in kunta kinte som första bosättare är ju rent trams..
Inte var det en vit som startade afrikas kontinent lr en japan som starta nordens befolkning inte heller afrikaner..
Norden befolkades av jägare från europa när isen smälte inte afrikaner
Jag är mycket stolt över min historia som etnisk Svensk. Jag är också så pass trygg att jag kan leva med att de första besökarna som kom till Skandinavien hade en mörkare hy, eftersom de har mycket litet, om ens något med mig att göra.
Citera
2023-11-08, 12:56
Medlem
Citat:
Javisst, men fråga en man som har en hemmafru om han tycker att hon arbetar. Det tycker de flesta inte. De undrar snarare vad tusan hon gör hela dagarna, ”går hemma” och gör av med hans pengar.

Det där är ju efter uppfinnandet och spridningen av hjälpmedel i hemmet de senaste 100-150 åren. Speciellt tvättmaskinen. Handtvätta vara bara det nästan ett heltidsjobb. Utan tvättmaskin väldigt få kvinnor i arbetslivet.
Citera
2023-11-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Vad nedtonad du låter helt plötsligt, vill du inte framstå som könsnazist längre? Bara för att du eller andra män tycker att kvinnor är parasiter som är mindre värda och som aldrig tillfört världshistorien något, så är det inte fakta, det är åsikter. Kvinnor har fullvärdigt människovärde, oavsett hur många män som hatar kvinnor.

Nu ska jag försöka tänka ut hur mycket av världens krig, lidande, ondska och död som orsakats av kvinnor. Hitler, Stalin, krigsherrar, erövrare och folkmördare genom historien var visst alla kvinnor enligt dig.
Men är det åsikter?
Kolla hur skolans historieböcker sett ut genom tiderna. Hur många kvinnor nämns? Jämfört med hur många män?
På min tid fick man ju förklaringen att det berodde på att det inte fanns så många kvinnor förr, och de som fanns uträttade inget som var värt att nämna. Jag minns stt en tjej i klassen frågade vad människorna kom ifrån då om det inte fanns så många mammor, och att läraren blev väldigt arg över den frågan.
Nu vet vi ju att det visst fanns många kvinnor förr, kanske uppemot 50% ungefär som det var i mitten av 1900-talet.
(Nu har andelen män ökat och är i majoritet pga möjligheterna att välja kön på sitt barn, och det är väl helt och hållet mitt fel enligt dig)
Men av någon anledning är kvinnorna inte med i historieskrivningen, och det kanske programmet kan hjälpa oss att förstå.
Citera
2023-11-08, 13:01
Medlem
Tuors avatar
Citat:

Faktafel måste givetvis belysas. Det är inte möjligt att jägarfolket i Europa för 14000 år sedan såg ut som afrikaner.

Något mörkhyade var de troligtvis men mörkhyad betyder inte att man bör ha med afrikanska skådespelare. Alla vet varför SVT valde att ha med afrikaner och det är det som folk stör sig på.
Citera
2023-11-08, 13:04
Medlem
Citat:
Fast män bidrar ju också med barn? Det är ju inte kvinnornas förtjänst att barn finns, de skapar ju liksom inte barnen med kloning utan med spermier.

Sen pensionsförsäkring ver jag inte…? Tror inte folk levde så länge till om de blev så gamla och sjuka att de behövde hjälp. De som blev gamla var nog rätt friska in i det sista.

Jag har ingen sned syn, utan en helt vanlig syn, är dock inte 20 år längre och gick i skolan innan pk. Vi fick lära oss att kvinnor alltid har varit oönskade element och en belastning i alla tider. (Olika kulturer pratade man inte så mycket om när jag gick i skolan, så det vet jag inte. Men tänker att kvinnors låga status måste komma någonstans ifrån)
Säg att du trollar, för så där korkad kan ingen vara

Det är väl för helvete självklart att det behövs män för att det ska bli barn men det är ju hela min poäng; det behövs BÅDE män och kvinnor för att stammen ska leva vidare.

Många blev även på den här tiden gamla, det visar ju den här kvinnan om inte annat. Men visst fler dog, speciellt i infektionssjukdomar men så var det ju fram till 1940-talet.

Om någon talat om för dig att kvinnor setts som en belastning har de tokfel.

Utan en kvinna hade du inte kunnat sitta här och skriva dina hjärndöda inlägg, nämligen din egen morsa!

Tänk på det, pojkjävel.
Citera
2023-11-08, 13:07
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sen har ju nästan 100% av alla som skrivit historien fram till 1800-talet varit män så det är ju inte jättekonstigt att vår historieskrivning i stort drar lite åt det manliga hållet.

Spot on. Sen kan man också säga att eftersom det har varit kvinnan som har varit "hemma" med barnen medan männen varit ute och gjort whatever, så är det kvinnan som har format och uppfostrat våra män. Åtminstone fram till cirka 1960-talet.
Citera
2023-11-08, 13:08
Medlem
Får detta program nån effekt på samernas historia efter som dom påstår sig vara urfolk. Eller är samernas historia fortfarande oförändrad..
Senast redigerad av jimmytheone 2023-11-08 kl. 13:11.
Citera
2023-11-08, 13:12
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jodå det har vi visst. Det var hederskultur i Norden på medeltiden. Man kanske inte dödade kvinnor pga val av man, men det förekom bortgifte, oskuld var viktigt, brudrov (att gifta sig utan kvinnans pappas tillåtelse). Cecilia Vasa blev inlåst på ett slott för att hon drog skam över familjen genom att hoppa i säng med en man hon inte var gift med.

Men på stenåldern hade man knappast tid med sånt här, det kom senare.

Exakt så. På den tiden hade man inte tid med sånt trams då alla behövdes för överlevnaden. Det är först när vi blir "civiliserade" som detta fenomen uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in