Citat:
Ursprungligen postat av
perry2
Gillar ej könskampsdiskussionen.
Så här tror jag
Grekisk Romersk antik tid- Kvinnan låg status
Jägarstenålder- förmodligen alla viktiga.
Svensk bondeålder med kyrkbesök på söndagar. Prästen männen stärker sin ställning.
Kvinnans ökande inflytande börjar vid rösträttskampen runt år 1900.
Åter till stenåldern
Kvinnor har relativt sett alltid haft rätt hög status här i Skandinavien. Det framgår redan av de gamla berättelserna om asar och sagokungar. Där förekommer starka kvinnor.
Vi har aldrig heller haft den besatthet av att kvinnans oskuld är hennes heder som vissa andra kulturer har. Att en far eller en storebror skulle döda en dotter/syster för att hon haft sex är oss helt främmande. Vi tänkte inte på det sättet för 1000 år sedan heller.
Inte heller detta med kusingifte, där kvinnorna endast blir redskap för att patriarken skall behålla/utöka sina marker har förekommit här i någon större utsträckning.
Självklart var kvinnor extremt viktiga på stenåldern. De födde och tog hand om barnen och säkrade så stammens överlevnad. De skötte säkerligen om boplatsen, tillagade maten osv. medan männen var ute och jagade. Och de kunde nog bära tunga bördor vid förflyttningar även de.
Det som är tråkigt är när SVT och andra förfalskar historien och projicerar nuvarande könsroller på dåtiden för att de tycker att det borde ha varit så. Alternativt framställer den tidens förhållanden som fruktansvärt hemska på alla sätt, dvs mäter dem med dagens måttstock.
Än så länge tycker jag dock inte att beskrivningen av könsroller i den här serien ger så jättemycket att klaga på. Några detaljer var nog fel, men inget som sänker programmet.
Att de var så pass woke att de inte kunde låta bli att framställa de första människorna som kom till Sverige som svarta afrikaner är oroväckande, men jag kommer ändå fortsätta att ge serien en chans.
Beskrivningen av kranierna på pålar i sjön var fascinerande och hoppas på mer sådant.