2023-11-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Med cucks menar jag givetvis inte att de var fjollor, utan syftar på det cuckiga i att ge saker till kvinnor utan att få något tillbaka.

Jah skrev ju dessutom att de INTE var cucks.
De fick ju massor tillbaka av kvinnorna. Förstår du verkligen inte det????

EDIT: Det här har inget med dagens feminism att göra men det är helt klart att kvinnor var viktiga under förhistorien. Inte minst som barnaföderskor. I dagens överbefolkade värld är det inte lika viktigt . . .
Citera
2023-11-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jo det är som du skriver men jag är övertygad om att stridsyxekulturens människor är de som formar Sverige efter det att de uppträder här i Sverige; hästarna var ju viktiga även på vikingatiden och jag ser det som en direkt, kulturell kvarleva från stridsyxorna.

Jag kan ha fel men tror så tills jag blir överbevisad om motsatsen.
Allt genomsyras av jamna/stridyxekultur i hela Europa.
Citera
2023-11-08, 10:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Kvinnor har bidragit med barn, vilket var de här männens pensionsförsäkring. Det var mycket viktigt i de här samhällena.

Kvinnorna sågs absolut inte som någon belastning i stammarna.

Ledsen att du har fått en så jävla sned syn. Jag undrar vem i helvete kan komma på att kvinnor ses som en belastning av förhistoriska människor?!

Bry dig inte om vad ensamma män på Flashback tycker, särskilt ej de som har ett kvinnohat efter år av ensamhet framför datorn....

Topic
Klart att kvinnan var betydelsefull för familjen, stammen. Många kvinnor gick nog åt vid förlossningar, och dålig hygien i dessa.
Att jaga eller skörda gav status, så även att bereda mat och skinn.. Att förvara mat över vintern så att det räckte de tuffa kalla månaderna.
I avsnitt 1 ser vi kvinnan från rondellgravenv i LNKPNG , som förmodligen hade en ceremoniell Status...

Att föra in könskamp i ett program om stenåldern är fel.
Senast redigerad av perry2 2023-11-08 kl. 10:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, så är det absolut!
Citera
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Jag deltog i ett sånt där DNA test när National Geographic skulle kartlägga hur människor rör sig i forntiden, och man hade ju på manssidan stridsyxehaplogruppen som är vanlig på kontinenten och på morssidan var man ju den europeisk stenålders haplogruop som är vanligast i Norden.

I Sverige finns det ju stor variation på haplogeupper m man jämför på kontinenten. Har en gång hört något om att en fransman från Atlantkusten och en person i östra Tyskland är oftast era genetisk lika än vad folk är i olika Svenska län(menar förstås bland etniska svenskar).

Svenskar i Götaland och Svealand var genetiskt lika fram tills mitten av 1900-talet. Innan dess var det i norra Sverige som skillnaden blev lite mer påtaglig.

Citat:
Det sägs ju att blond hårfärg kommer från de kvinnor som stäppkrigarna behöll som fruar. För det var nog så att det var männen som drog ut och erövrade nya områden och lätt kvinnorna leva för att ha dem som fruar.

Det fanns väldigt många blonda stridsyxor också så den där teorin tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2023-11-08, 10:11
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Även norra skandinavien?

Har ej sett det själv.
Citera
2023-11-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Bry dig inte om vad ensamma män på Flashback tycker, särskilt ej de som har ett kvinnohat efter år av ensamhet framför datorn....

Topic
Klart att kvinnan var betydelsefull för familjen, stammen. Många kvinnor gick nog åt vid förlossningar, och dålig hygien i dessa.
Att jaga eller skörda gav status, så även att bereda mat och skinn.. Att förvara mat över vintern så att det räckte de tuffa kalla månaderna. I avsnitt 1 ser vi kvinnan från rondellgravenv i LNKPNG , som förmodligen hade en ceremoniell Status...

Att för in könskamp i ett program om stenåldern är fel.
Nej för mig handlar det enbart om att beskriva vår historia korrekt och inte alls om någon könskamp.
Citera
2023-11-08, 10:15
Medlem
[quote=marcandrew|86332116

Det sägs ju att blond hårfärg kommer från de kvinnor som stäppkrigarna behöll som fruar. För det var nog så att det var männen som drog ut och erövrade nya områden och lätt kvinnorna leva för att ha dem som fruar.[/QUOTE]

Kanske inte ”fruar” precis, tror knappast de gifte sig på den tiden 😄
Men trälar kan de säkert ha varit. Och det var nog väldigt vanligt och accepterat att våldta trälar. Det kan ju förklara varför många av oss härstammar från ur-skandinavier maternellt och från stäppkrigare paternellt.
Vi är nog många som har resultatet av våldtäkt långt bak i våra släktled.
En del av stäppkrigarna verkar sedanha stannat kvar i skandinavien, även när de var färdiga med våldtäkterna och morden.
Citera
2023-11-08, 10:16
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Nej för mig handlar det enbart om att beskriva vår historia korrekt och inte alls om någon könskamp.

Jo men några andra här vill trycka ner kvinnans roll

Fakta är viktigt. Att tolka fakta kan bli politiskt.
Citera
2023-11-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Som tur är så förstår man allmänt att samerna är ett ursprungsfolk i norra Sverige. De lever där och de flesta svenskar som idag också lever där har kommit söderifrån betydligt senare. Att det funnits andra människor där, vilka då eventuellt också skulle kunna vara ursprungsfolk, påverkar inte saken.

”Ursprungsfolk”, definitionen, verkar förutsätta att en stat har koloniserat ett redan bebott område. Staten Sverige koloniserade Sapmi, gjorde anspråk på marken, ville åt resurserna där, samerna kallades vildar och sågs inte som fullvärdiga människor, de skulle fås att konvertera till kristendomen, fick inte prata sitt språk i skolor, det är ganska text book.

Men staten Sverige har aldrig blivit koloniserad av en annan stat, därför finns ingen generell definition av svenskar som ursprungsbefolkning. Men det är inte så folk tolkar ordet då ”ursprungsbefolkning” indikerar att det endast handlar om vem som bodde på en plats först. Och i den bemärkelsen är svenskar ett ursprungsfolk, våra förfäder har bott här sen isen smälte. Det skulle definitivt behövas utbildning kring detta och hur ordet ursprungsbefolkning är juridiskt definierat. Man måste t ex tänka på att staten Sverige inte funnits lika länge som det funnits människor i det som idag är Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Även norra skandinavien?

Har ej sett det själv.
På den här tiden fanns inte många människor i Norra Skandinavien övht.

Det är nog först under bronsåldern det koloniseras och då främst Norrlandskusten och en bit uppför älvarna.
Citera
Medlem
Citat:
Även norra skandinavien?

Har ej sett det själv.

Norra Skandinavien talar majoriteten ett indoeuropeiskt språk så givetvis.

Sen har du baskerna som inte talar ett IE-språk men knappt är genetiskt urskiljbara från omkringliggande befolkning, så där tog jamnaättlingarna till sig sina kvinnors språk.

Den nutida befolkningen i Europa som är mest lik den bondebefolkning som fanns innan stäppfolket kom är befolkningen på Sardinien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in