2023-11-08, 00:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Man undrar verkligen hur det gått för lastbilschauffören.

Och hur länge bron kommer vara avstängd. Det är ju denna vägen som tung trafik hänvisas till efter E6-raset.
Det lär bli en viss omväg ja.
Citera
2023-11-08, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Kanske dags att sätta upp mittbarriärer och endast ett körfält åt vart håll.
Absolut inte! Min erfarenhet av "mittbarriär" och mittvajerräcke är att det blir en iskukla där efter plogningen som ömsom smälter och ömsom fryser till och blir en trafikfara.
Citera
2023-11-08, 01:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Absolut inte! Min erfarenhet av "mittbarriär" och mittvajerräcke är att det blir en iskukla där efter plogningen som ömsom smälter och ömsom fryser till och blir en trafikfara.

Bron är 14,7 meter bred så det behöver du inte oroa dig för.

"Enligt trafikverket hade det säkraste alternativet varit att sätta upp ett metallräcke eller vajer i mittdelen, men det fungerar inte med dagens fyra körfält. Man skulle behöva minska till två körfält och det skulle innebära mycket längre köer."
https://sverigesradio.se/artikel/7334767

Stallbackabron – en av de farligaste i Västsverige
https://sverigesradio.se/artikel/stallbackabron-en-av-de-farligaste-i-vastsverige

Hellre kö än olycka om jag får rösta!
Citera
2023-11-08, 01:29
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Bron är 14,7 meter bred så det behöver du inte oroa dig för.

"Enligt trafikverket hade det säkraste alternativet varit att sätta upp ett metallräcke eller vajer i mittdelen, men det fungerar inte med dagens fyra körfält. Man skulle behöva minska till två körfält och det skulle innebära mycket längre köer."
https://sverigesradio.se/artikel/7334767

Stallbackabron – en av de farligaste i Västsverige
https://sverigesradio.se/artikel/stallbackabron-en-av-de-farligaste-i-vastsverige

Hellre kö än olycka om jag får rösta!

Problemet är att fästa ett mitträcke i befintlig konstruktion också. Kraften som räcket skall absorbera måste ta vägen någonstans. Inte helt problemfritt i gamla konstruktioner.
Citera
2023-11-08, 01:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Problemet är att fästa ett mitträcke i befintlig konstruktion också. Kraften som räcket skall absorbera måste ta vägen någonstans. Inte helt problemfritt i gamla konstruktioner.

Dela vägen i fyra filer med ett vitt streck går bra så det behöver inte vara nått avancerat för att dela vägen i två körfält ett vitt streck hade räckt för mig, att slippa fyra trånga körfält är huvudsaken för min del.
Citera
2023-11-08, 03:19
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Över 7 meter breda filer skapar nog nya problem.
Citera
2023-11-08, 04:43
Medlem
Ojoj! Det är enorm trafik på den bron, är det någon som har siffror på hur mycket? Kommer bli kaos om den stängs av vilket den tydligen nu gjorts.

Grattis Sverige! Det går bra nu!
Citera
2023-11-08, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Ojoj! Det är enorm trafik på den bron, är det någon som har siffror på hur mycket? Kommer bli kaos om den stängs av vilket den tydligen nu gjorts.

Grattis Sverige! Det går bra nu!
Mellan 30-40 tusen bilar per dygn åker över bron i snitt. Kommer att bli lite köer genom stan nu kan man säga, men tror de stänger av 2 filer och kör med en fil åt varje håll under reparationen, så har det ju varit historiskt i omgångar då bron renoverats/målats.
Det skulle ha behövts en ny Älvöverfart för 10 år sedan redan, det sker olyckor på stallbackabron näst intill dagligen ibland fler om dagen.
Citera
2023-11-08, 06:53
Medlem
SR skriven, i sin artikel från första inlägget, att bron ska vara öppen på onsdagsmorgonen. Hur ser det ut på plats?
Citera
2023-11-08, 08:21
Avstängd
Negercps avatar
Många kommentarer över dålig infrastruktur. Om man begränsar antalet idioter i trafiken så skulle vi slippa olyckor av den här typen.
Citera
2023-11-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Lastbilen riskerar att ramla ner vid sidan om farleden där vattnet endast är 1,5 meter djupt. Om föraren tagit sig ur den brinnande hytten så hade denne ett fall på 30 meter ner i grunt vatten och således inte haft en rimlig chans att överleva. RIP!

Fast 1.5 meter vatten kan nog allt tänkas dämpa fallet väl nog för att överlevnad inte ska vara omöjligt. Ibland överlever ju människor långt högre fall, man har ju lixom hört om fallskärmshoppare som fallit flertal kilometer ner i nåt buskage och överlevt det så jag kan helt klart tänka mig att ett sånt här fall kan gå att överleva. Sedan kan det dock bli problem med drunkning eller hypotermi i sånt här väder.
Citera
2023-11-08, 10:55
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AciDsun
SR skriven, i sin artikel från första inlägget, att bron ska vara öppen på onsdagsmorgonen. Hur ser det ut på plats?
Vid 8-tiden på onsdagen är ett körfält avstängt i norrgående riktning, och det är 50 kilometer i timmen som gäller.
Det står nu betongbarriär som skydd då räcket är ur funktion. Brokonstruktionen verkar har klarat sig trots branden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in