Citat:
Ursprungligen postat av
Ferh
Problemet är inte att jägarfolken i Europa hade lite mörkare hud, problemet är att Svt framställt det som att mörk hud = neger. Hade de använt skådespelare som bara haft lite mörkare hud så hade ingen brytt sej.
Enda anledningen att de valde att ha med negrer istället för typ spanjorer var som propaganda för att visa att negrer var de som levde först i Sverige och att det därför är bra att ta in en massa negrer genom invandring eftersom de har rätt att vara här etc.
Att försöka ta fram hudfärg via DNA är för övrigt rätt opålitligt:
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5453665/Was-Cheddar-man-white-all.html
Helt ärligt förstår jag faktiskt inte varför det är så hemskt? Eftersom du själv säger att hudfärg genom DNA-analyser är opålitligt så är det väl lika stor chans att tidiga skandinaver faktiskt var så mörka som visas i serien, som att de skulle vara lika mörka som typ spanjorer eller araber. Jag tror inte att SVT menar med sin casting att propagera för massinvandring. Är det ens någon som gör det numera? Den trenden verkar ju ha vänt de senaste åren, tycker jag.
Jag förstår inte varför allt behöver handla om hemliga konspirationer hela tiden.