2023-11-07, 16:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Stephen Wolfram har föreläst på Ted-talks om universum, ruliader och AI. Det är ett omvälvande budskap han förmedlar!

https://youtu.be/fLMZAHyrpyo?si=jy77j6qxnggPjhVw

Frågor som dyker upp hos mig:

Hur i hela friden skall vi kunna hantera ett ASI som ser mer och kan hantera mer av ruliaden än vad vi kan?

Finns det utomjordiska maskincivilisationer som förhåller sig till oss på samma sätt som vi förhåller oss till en myrstack på vår bakgård.

Kan ett incitament att bli cyborg i framtiden vara: "Du kommer att se mycket mera av den verkliga världen då!"

Diskutera videon med anknytning till AI.
Citera
2023-11-07, 22:49
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det var alltså Stephen Wolframs föreläsning som skulle diskuteras, inte fortsättning på nån diskussion i andra trådar.

OT raderat.
Rubrik justerad.

/Mod
Citera
2023-11-11, 01:26
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stephen Wolfram har föreläst på Ted-talks om universum, ruliader och AI.
Ruliader? Vad är det för något? Står inte med i min ordlista.
Citera
2023-11-11, 11:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Ruliader? Vad är det för något? Står inte med i min ordlista.

Det är väl ett begrepp som Stephen Wolfram har myntat för det universum/multiverse, som inte bara kan beskriva matematiskt utan är allt som kan beskriv matematiskt, inklusive allt som vi inte kan förnimma eller detektera. Sålunda så bör t.ex. den krökning av rums-tiden som jorden orsakar och jorden i sig själv vara *olika sidor av samma mynt", om nu Volfram har rätt. Men han verkar vara en stabil människa, så han har säkert "mycket på fötterna" som bekräftar existensen av ruliaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in