2023-11-07, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
inte så ovanligt o lägga några hundra lakan på en bra o hållbar kvalitets säng. vet flera som gjort de inklusive mig själv. dels så håller den livet ut o man spar pengar eftersom man slipper köpa ny säng varje år. tänk oxå på att vi spenderar i snitt 8 timmar om dygnet sovandes vilket e en tredje del av våra liv i de långa loppet. helt klart värt o maximera sin komfort o sömn kvalitet som dessutom enligt forskning förlänger livet o sparar kroppen från krämpor. e man fattig så finns de väl billigare alternativ men för oss som har råd så e de en kanon investering =)

Med tanke på hur du skriver, tvivlar jag på att du ens har råd med ett tuggummi.
Citera
2023-11-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Jag var inne i en sängaffär idag för att byta ut våra 20 år gamla IKEA-sängar. Inte för att det är nåt fel på dem men efter 20 år kan man väl unna sig nya.
Där såg jag Hästens som låg i pris mellan 200 000 och 650 000.
Vem fan köper en säng för det priset? Inte ens om jag var miljardär hade jag förnedrat mig till att betala så mycket för en vanlig sängjävel med fult tyg. Det är fucking tagel, inte spunnet guld!

Frågeställning 1: Hur många sängar i 300 000-650 000 kronorsklassen säljer en sängaffär om året i en svensk mellanstor stad (ca 50 000 invånare)?

Frågeställning 2: Har du/skulle du kunna tänka dig att slanta upp 300-700 lakan för en dubbelsäng?

Frågeställning 3: Om ja, varför?

1) Troligen inte speciellt många.
2) Absolut inte. Jag köpte en Dux-säng för några år sedan för 70 lax och den är helt fantastisk. Kan inte tänka mig att man kan sova bättre än jag gör.
Citera
2023-11-07, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
inte så ovanligt o lägga några hundra lakan på en bra o hållbar kvalitets säng. vet flera som gjort de inklusive mig själv. dels så håller den livet ut o man spar pengar eftersom man slipper köpa ny säng varje år. tänk oxå på att vi spenderar i snitt 8 timmar om dygnet sovandes vilket e en tredje del av våra liv i de långa loppet. helt klart värt o maximera sin komfort o sömn kvalitet som dessutom enligt forskning förlänger livet o sparar kroppen från krämpor. e man fattig så finns de väl billigare alternativ men för oss som har råd så e de en kanon investering =)
Smart tänkt, du sparar pengar genom att spendera! Du är ett geni
Citera
2023-11-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag har underbara Dux-sängar, haft flera under 25 år, jag lägger mig på prisklass 50k och köper när de har någon rabatt. Mjukare och finare än så behöver man inte sova och den bästa investering du kan göra för ryggen och hälsan.

Å andra sidan finns väl en billigaste Rolex för 50k som inte går bättre än en klocka för 100 kr, och deras dyraste (1 mkr?) går inte heller bättre än den billigaste. men klart man ska pressa max betalning ur människor med för mycket pengar. De tror helt enkelt de sover skönare för 500k. Allt är inbillning men vi människor lever för inbillning.

Jag ger också en liten extra slant för en bra säng. Men nu har jag kontakter så jag betalar ca 50% av rekomenderade priset i affär då jag köper direkt av ägaren till en svensk sängfabrik. Så jag köpte min senaste säng för knappt 30 k. ligger på dryga 60 i retail.
Nu känner jag några som jobbar och har jobbat i Hästens organisation.
Finns inte en möjlighet att jag skulle betala det 10 dubbla för en hästens.
Du betalar en rejäl summa bara för varumärket.

Det är absolut bra sängar, men det finns konkurenter med mindre kända namn som håller samma kvalitet för betydligt mindre pengar. Men du hittar inget på Jysk eller IKEA som kan konkurera.
Citera
2023-11-07, 13:31
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskoftallin
Aldrig mer lyxsängar.

Förstår inte heller gjejen med dyra sängar. Nu har jag aldrig sovit i en hästen-säng. Däremot så var jag ihop med en tjej som hade en säng som kostade över 100 000 kr (enligt henne då) Ingen aning vad det var för märke. Den var INTE skön att sova i.

Jag har en dubbelsäng jag köpte på rea på mio som kostade 20 000 kr eller nåt för en 7-8 år sen. Kommer aldrig byta ut den.
Tror det där med hästen är mest en grej för att visa att man har det bra ställt. Ungefär som ha fula frånstötande tavlor på väggen bara för att det är gjort av nån kändis.
Citera
2023-11-07, 13:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Nu kommer jag aldrig ha en sådan säng. Men skulle ju hellre lägga sådana pengar på en säng än dom som köper t.ex skitdyra klockor.

Skillnaden är dock den att klockorna som regel behåller eller ökar i värde. Vissa klockor är så eftertraktade att får man tag i en ny hos auktoriserad handlare så är den genast värd mycket mer på andrahandsmarknaden. Jag har några klockor som är värda minst det dubbla mot vad jag betalade för dem när jag köpte dem nya

En svettig hästenssäng är efterfrågan nog väldigt låg på. De som vill ha en sådan säng köper den helt säkert ny och betalar nog inte ens halva nypriset för en begagnad.

Så grejen är just det att när man köper en säng, då har man lagt sina pengar på den, de pengarna får man aldrig igen. Men en skitdyr klocka är bara ett sätt att investera sina pengar, så att de behåller sitt värde i tider som nu, med hög inflation.
Citera
2023-11-07, 14:01
Medlem
Dynamiks avatar
Jo, 650'000 är mycket, men knappast unheard of. Min kostade drygt 400'000 med 70% belåningsgrad dvs 120k kontantinsats. Väl värt.
Citera
2023-11-07, 14:08
Medlem
Som många andra redan sagt, man bör sova 8 timmar om dagen och då är det en tredjedel av livet. Varför inte då investera i något som ger dig bästa möjliga sömn.

Däremot är det såklart en ekonomisk fråga. Har man råd med en halv mille för en säng? Kanske inte. Å andra sidan, man köper mer än gärna en dyr bil för lika mycket om inte mer och tar lån för att ha råd med den. Även om bilen endast är till för jobb, handla mat och lämna kidsen på skolor och aktiviteter!

Så egentligen, min fråga till er med dyra bilar men som inte tjänar 45-50 i månaden, hur lan ni välja att lägga så mycket pengar på en bil?
Citera
2023-11-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vokal91
Som många andra redan sagt, man bör sova 8 timmar om dagen och då är det en tredjedel av livet. Varför inte då investera i något som ger dig bästa möjliga sömn.

Däremot är det såklart en ekonomisk fråga. Har man råd med en halv mille för en säng? Kanske inte. Å andra sidan, man köper mer än gärna en dyr bil för lika mycket om inte mer och tar lån för att ha råd med den. Även om bilen endast är till för jobb, handla mat och lämna kidsen på skolor och aktiviteter!

Så egentligen, min fråga till er med dyra bilar men som inte tjänar 45-50 i månaden, hur lan ni välja att lägga så mycket pengar på en bil?

Men snälla om du tror att den kommer vara så mycket bättre än en säng för 50k är du blåst.
Det är märket man betalar för, för att skryta liksom.
Visst har man så mycket pengar att det är oväsentligt så kanske man kan köpa en så dyr om den nu är så bra.

Men det lär knappt vara någon skillnad från en säng som kostar 1/10 del av priset.

Alltså det viktigaste är byggkvaliten och komforten t.ex. och för det krävs inga halva miljoner.

Bättre att köpa en säng för ett okej pris och byta några gånger genom livet än att köpa en extremt dyr för att ta ha den hela livet, känns inte fräscht att ha något hela sitt liv.
Citera
2023-11-07, 14:25
Medlem
Mjausers avatar
Om jag någonsin kommer över en stor förmögenhet är det precis den här typen av investeringar jag hade gjort. En bra jävla säng. En bra jävla soffa, ergonomiska stolar & bord (höj/sänkbart) om man nu jobbar hemifrån. Hälsan är allt.
Citera
2023-11-07, 15:18
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Vad tusan försiggår i dina sängar som gör att du måste köpa en ny varje år?
ja e ganska stor byggd på 2 meter o 120 panner o avverka 5 st sängar på bara några år. största problemet va att dom tappa fjädringen o mattades ut. kändes som o sova på ett köks golv. min hästen säng känns dock fortfarande som ny efter all användning :P
Senast redigerad av OneTap 2023-11-07 kl. 15:22.
Citera
2023-11-07, 15:18
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Förstår inte det konstiga? Det finns klockor som kostar 10kr som funkar lika bra som en som kostar 10 miljoner. Eller konstverk, bilar, ja typ allt möjligt. Men de köps av rika. Men skillnaden är att en säng spenderar du en tredjedel av livet i. Så om det är något det är rimligt att lägga pengar på av allt i hela världen är det en skön säng istället för andra materiella saker. Skulle jag haft bra med pengar skulle ett fint hus vara prio ett och en säng tätt efter.

Av allt orimligt som folk slösar pengar på är en säng det sista jag ser som onödigt. Jag själv har inte ens en säng, jag köpte en billig bäddsoffa som jag tänkt ha en kort period och sen köpa en dyrare säng och ha bäddsoffan som vanlig soffa. Men blev att jag sovit kvar på bäddsoffan i snart två år för jag har dåligt med pengar. Men skulle jag vinna mycket pengar skulle ett boende vara det första jag köpte finare och en säng det andra för återigen: 1/3 av ditt liv spenderas där. I mitt fall tom. mer då jag ligger i sängen och kollar på TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in