2023-11-06, 11:43
Medlem
Nihennas avatar
Tänkte jobba nere hos min far i Spanien ett tag och fått låna en laptop från jobbet. Skärmen är dock pytteliten och tänkte att jag kunde använda min egna laptop, som visserligen är 10-11 år gammal men har en 4-5 tum större skärm.

Vi har börjat arbeta virtuellt sen en ransomware-attack för 3 år sen och har satt upp WVDer. Jsg jobbar dock lokalt på kontoret, och jobbar nästan aldrig hemifrån.

Hur prestandakrävande är egentligen en WVD? Jag har provat lite smått med min laptop och det verkar funka felfritt utan hack och lagg, men hur blir det om man har igång ett gäng tyngre program?

Jag vill tro att prestandan inte behöver vara så hög på ens egna laptop, då själva WVDn har en egen prestanda, och att min dator egentligen bara behöver en stabil anslutning för att det ska bli bra. Stämmer det?
Citera
2023-11-06, 11:48
Medlem
Stämmer hyfsat bra.
Din egna dators prestanda spelar mindre roll i detta fallet, även om det kanske spelar en viss roll.
En snabb anslutning med låg latency mot den virtuella servern är en fördel.

Prestandan beror sedan på hur ni dimensionerat servern.
CPU, RAM och DISK (SSD, HDD) och hur belastad den är.

Är det Azure ni kör mot?
Citera
2023-11-06, 11:56
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Stämmer hyfsat bra.
Din egna dators prestanda spelar mindre roll i detta fallet, även om det kanske spelar en viss roll.
En snabb anslutning med låg latency mot den virtuella servern är en fördel.

Prestandan beror sedan på hur ni dimensionerat servern.
CPU, RAM och DISK (SSD, HDD) och hur belastad den är.

Är det Azure ni kör mot?
Ja precis, Azure är det.

Jag vet att folk generellt är nöjda (förutom med diskutrymme som de verkligen skulle behöva öka).
Citera
2023-11-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ja precis, Azure är det.

Jag vet att folk generellt är nöjda (förutom med diskutrymme som de verkligen skulle behöva öka).

Det är lätt att öka diskutrymmet.
Dock kostar allt pengar.
Svårare dock att minska utrymmet.

Azure Virtual Desktop fungerar riktigt bra.
Dock lätt att det kan bli dyrt om man inte är uppmärksam.
Citera
2023-11-06, 15:52
Moderator
rancors avatar
Hur tänker du ansluta via fjärrskrivbord? Direkt över Internet eller bakom VPN?

Vad händer om datorn inte svarar? Har nu någon möjlighet att starta om eller be någon kolla på den när du är så långt borta?
Citera
2023-11-06, 17:23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Hur tänker du ansluta via fjärrskrivbord? Direkt över Internet eller bakom VPN?

Vad händer om datorn inte svarar? Har nu någon möjlighet att starta om eller be någon kolla på den när du är så långt borta?
På samma sätt som jag gör med min stationära hemma, tänkte jag. Ingen VPN, rakt till WVDn.

Sista förstår jag inte. Jag har en lösning i WVDn som gör att jag kan koppla mig in i WVDn och därifrån till min fysiska dator på jobbet, men jag hade tänkt att försöka undvika att koppla mig till kontorsdatorn där nere, då jag egentligen inte behöver den för att kunna jobba. Men själva WVDn kontrolleras ju av vår IT, och i alla fall hittills har det varit så att om någon haft problem så har alla haft problem, och då har ingen kunnat jobba innan IT startat om WVDn.
Citera
2023-11-07, 10:26
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
På samma sätt som jag gör med min stationära hemma, tänkte jag. Ingen VPN, rakt till WVDn.

Sista förstår jag inte. Jag har en lösning i WVDn som gör att jag kan koppla mig in i WVDn och därifrån till min fysiska dator på jobbet, men jag hade tänkt att försöka undvika att koppla mig till kontorsdatorn där nere, då jag egentligen inte behöver den för att kunna jobba. Men själva WVDn kontrolleras ju av vår IT, och i alla fall hittills har det varit så att om någon haft problem så har alla haft problem, och då har ingen kunnat jobba innan IT startat om WVDn.

Tänkte bara om du kanske använde öppet hotell Wifi eller hur det ser ut där du bor. Även om du förbindelsen skall vara säker så är risken större att något knasig händer om man sitter på ett osäkert nätverk.

En annan sak att tänka på är att hastighet och latency kan vara riktigt dålig och även om WVD i sig inte tar så mycket prestanda så det ändå vara tillräckligt krävande beroende på vad för uppkoppling du hamnar på.
Citera
2023-11-07, 10:49
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Tänkte bara om du kanske använde öppet hotell Wifi eller hur det ser ut där du bor. Även om du förbindelsen skall vara säker så är risken större att något knasig händer om man sitter på ett osäkert nätverk.

En annan sak att tänka på är att hastighet och latency kan vara riktigt dålig och även om WVD i sig inte tar så mycket prestanda så det ändå vara tillräckligt krävande beroende på vad för uppkoppling du hamnar på.
Ah, ja du tänker så!

Nä, jag kommer använda min fars svenska grannes wifi Det är visserligen ett golv emellan men det funkar bra att streama Netflix på min fars TV via wifi i 1080p-upplösning, och min mobil och laptop har vanligtvis inte haft några anslutningsproblem så rent nätverksmässigt tror jag att det bör fungera bra.
Citera
2023-11-09, 05:40
Bannlyst
Använder teamviewer ganska mycket, det fungera ok. Bero på mycket vilken uppkoppling man har. Annars skaffa en större skärm till jobb laptopen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in