2023-11-07, 08:49
Medlem
StoreSvartes avatar
Nu vet jag inte riktigt var denna tråd bör ligga, men jag testar här i Psykologi.

Jag snackade med en dryg snubbe för länge sen. Han sa något drygt i stil med "jag tycker att korta människor borde hålla käften" och sen la han en riktig brakare.

Har suttit och tänkt på det här ett par år nu. En fis kan ju användas som uttryck inom kommunikation och det händer ju ganska ofta.

Någon dryg jävel säger "jag bryr mig inte" och sen lägger han en brakare. Fisen förstärker ju uttrycket rejält. Det kanske till och med omedvetet är en del av språket.

Några tankar kring detta?
Citera
2023-11-07, 09:03
Medlem
SnutteFia03s avatar
En del omogna killar har jag stött på som har något liknande beteende. Men det är ju bara ytligt tramsande, ungefär som deras uttalanden som du ger exempel på. Lite klassens clown som inte har något vettigt att komma med men ändå törstar efter uppmärksamhet och bara kan få det genom att vara löjlig.
Citera
2023-11-07, 09:07
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
En fis är en typ av dominansbeteende, den uttrycker "Vad du tycker om mig är för mig helt irrelevant"
Citera
2023-11-07, 09:54
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
En del omogna killar har jag stött på som har något liknande beteende. Men det är ju bara ytligt tramsande, ungefär som deras uttalanden som du ger exempel på. Lite klassens clown som inte har något vettigt att komma med men ändå törstar efter uppmärksamhet och bara kan få det genom att vara löjlig.
Med detta bevisar du att du inte har upplevt mycket i livet. Jag var på ett möte där en VD för ett av Sveriges största företag fick en fråga av en konkurrent som han uppenbarligen inte gillade. VDn svarade inte med ett enda ord utan lade av en redig brakare ungefär fem sekunder efter han fick frågan.
Där ser du, där har du något du kan prata om med dina arbetskollegor på Samhall när matrasten nalkas.
Citera
2023-11-07, 11:38
Medlem
franges avatar
Det här låter ju som vad en femåring skulle hålla på med.
Citera
2023-11-07, 12:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Med detta bevisar du att du inte har upplevt mycket i livet. Jag var på ett möte där en VD för ett av Sveriges största företag fick en fråga av en konkurrent som han uppenbarligen inte gillade. VDn svarade inte med ett enda ord utan lade av en redig brakare ungefär fem sekunder efter han fick frågan.
Där ser du, där har du något du kan prata om med dina arbetskollegor på Samhall när matrasten nalkas.

Även om jag inte tror på det du skriver så visar det bara på att VD'n i fråga är omogen och saknar social kompetens.

Gissar att du kände dig lite träffad av mitt svar eftersom du inte kunde hålla dig från att gå till personangrepp dessutom.
Citera
2023-11-07, 13:20
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Nu vet jag inte riktigt var denna tråd bör ligga, men jag testar här i Psykologi.

Jag snackade med en dryg snubbe för länge sen. Han sa något drygt i stil med "jag tycker att korta människor borde hålla käften" och sen la han en riktig brakare.

Har suttit och tänkt på det här ett par år nu. En fis kan ju användas som uttryck inom kommunikation och det händer ju ganska ofta.

Någon dryg jävel säger "jag bryr mig inte" och sen lägger han en brakare. Fisen förstärker ju uttrycket rejält. Det kanske till och med omedvetet är en del av språket.

Några tankar kring detta?
Det handlar oftast om att visa respekt och tillit till sin omgivning.
Man proklamerar att man känner sig som hemma.
Citera
2023-11-07, 13:27
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Även om jag inte tror på det du skriver så visar det bara på att VD'n i fråga är omogen och saknar social kompetens.
Du är rolig du, en VD som representerar ett av landets största företag och drar in en månadslön som skulle motsvara det du gör på ett halvår.

Citat:
Gissar att du kände dig lite träffad av mitt svar eftersom du inte kunde hålla dig från att gå till personangrepp dessutom.
Nu är det min tur att gissa, du avslutade skolan med låga betyg? Du verkar inte förstå innebörden av ordet personangrepp.
Citera
2023-11-07, 16:45
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte

Att inte respektera sig själv, det är ju knappast positivt. Dessa fisare visar just detta, i samband med att de inte respekterar andra i omgivningen.

Det beteendet var relativt vanligt förr på arbetsplatser där arbetare vistades, det fistes och rapades friskt i lunchrummen på arbetsplatserna där arbetare ur lägre socialklass vistades. Dräng 1, 2 och 3.
Citera
2023-11-07, 20:23
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
En fis är en typ av dominansbeteende, den uttrycker "Vad du tycker om mig är för mig helt irrelevant"

Det kan den vara i vissa fall. Men jag anser att den används på fler sätt och att det är en komplex fråga

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det här låter ju som vad en femåring skulle hålla på med.

Nej jag ser det hända ofta bland frispråkiga människor och i vissa friare sammanhang. Jag anser att det är en del av språket, och jag undrar hur det används i andra kulturer

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Att inte respektera sig själv, det är ju knappast positivt. Dessa fisare visar just detta, i samband med att de inte respekterar andra i omgivningen.

Det beteendet var relativt vanligt förr på arbetsplatser där arbetare vistades, det fistes och rapades friskt i lunchrummen på arbetsplatserna där arbetare ur lägre socialklass vistades. Dräng 1, 2 och 3.

Men det förstärkte hans uttal. Fisen var ett uttryck. En del av hans uttal.
Senast redigerad av StoreSvarte 2023-11-07 kl. 20:30.
Citera
2023-11-07, 21:11
Medlem
Den här tråden bör föras över till språk i mitt tycke.
Citera
2023-11-07, 21:14
Avslutad
Finns ingen acceptabel situation att fisa medvetet högt och offentligt . Gör man det av vilken anledning som helst är man inte väluppfostrad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in