2023-10-04, 20:47
Medlem
Vill köpa en riktig keyboard och börja producera musik ihop med datorn.

Så vad ska man tänka på i denna djungel av keyboards? Kan inget om detta. Är helt ny.

Kan alla keyboards skapa samma sound?
Citera
2023-10-04, 22:18
Medlem
pn222jws avatar
Arturia gillar jag - prisvärda - lite Kraftwerk ljud - alla keyboards ger inte samma sound.

Exempel - https://www.youtube.com/watch?v=TaSLuw2hTvM
Senast redigerad av pn222jw 2023-10-04 kl. 22:22.
Citera
2023-10-05, 01:21
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates

Så vad ska man tänka på i denna djungel av keyboards? Kan inget om detta. Är helt ny.

Köper du ett MIDI-keyboard så kan du via dator (eller iPad) spela alla ljud i de appar som du har installerat.

Vill du ha ett mini-keyboard eller ett med fullstora tangenter?

Vill du ha ett bra enkelt mini-keyboard som inte tar så stor plats så kan jag rekommendera detta:

https://www.arturia.com/products/hybrid-synths/keystep-37/overview
Citera
2023-10-05, 12:44
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Välj fört musikprogram. Typ FL Studio, Ableton eller liknande.
Kolla upp vilka keyboards som programvaran supportar bäst och välj utifrån det. Då får du programvara som fungerar ihop med det keyboard du väljer.

Själv kör jag Korg och FL Studio där jag har gjort lite egen support i programvaran med Python script. Kanske inget att börja med men kan man lite Python så kan man få väldigt bra resultat för sitt keyboard.
Citera
2023-11-04, 15:37
Medlem
Citat:

Nej det är helt olika, men det finns ju en del likheter. Rent generellt så behöver du ha lite koll på vilken typ av musik du vill producera på din dator.

Därefter så är det bra att känna till att en DAW, dvs musikprogrammet du använder i din dator, ofta har en del inbyggda instrument. Eller ofta. Alla har det. Vissa har fler än andra.
Du hittar miljoner olika mjukvaru-synthar online, de flesta kostar pengar men en del är gratis.
Jag skulle säga att de flesta hitlåtar du hör idag består av software-synths.
Men det beror som sagt på vilken musik du vill göra.

En tumregel är att du kommer väldigt långt med en bra laptop, en DAW, några bra mjukvaru-synthar, midi-klaviatur, ett ljudkort, hörlurar, monitors, en hyfsat sång-mikrofon o några sladdar...
Citera
2023-11-07, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Arturia gillar jag - prisvärda - lite Kraftwerk ljud - alla keyboards ger inte samma sound.

Exempel - https://www.youtube.com/watch?v=TaSLuw2hTvM

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Köper du ett MIDI-keyboard så kan du via dator (eller iPad) spela alla ljud i de appar som du har installerat.

Vill du ha ett mini-keyboard eller ett med fullstora tangenter?

Vill du ha ett bra enkelt mini-keyboard som inte tar så stor plats så kan jag rekommendera detta:

https://www.arturia.com/products/hybrid-synths/keystep-37/overview

Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Välj fört musikprogram. Typ FL Studio, Ableton eller liknande.
Kolla upp vilka keyboards som programvaran supportar bäst och välj utifrån det. Då får du programvara som fungerar ihop med det keyboard du väljer.

Själv kör jag Korg och FL Studio där jag har gjort lite egen support i programvaran med Python script. Kanske inget att börja med men kan man lite Python så kan man få väldigt bra resultat för sitt keyboard.

Citat:
Ursprungligen postat av F9ellerF10
Nej det är helt olika, men det finns ju en del likheter. Rent generellt så behöver du ha lite koll på vilken typ av musik du vill producera på din dator.

Därefter så är det bra att känna till att en DAW, dvs musikprogrammet du använder i din dator, ofta har en del inbyggda instrument. Eller ofta. Alla har det. Vissa har fler än andra.
Du hittar miljoner olika mjukvaru-synthar online, de flesta kostar pengar men en del är gratis.
Jag skulle säga att de flesta hitlåtar du hör idag består av software-synths.
Men det beror som sagt på vilken musik du vill göra.

En tumregel är att du kommer väldigt långt med en bra laptop, en DAW, några bra mjukvaru-synthar, midi-klaviatur, ett ljudkort, hörlurar, monitors, en hyfsat sång-mikrofon o några sladdar...

Tack så hemskt mycket för era svar. Det var väldigt givande.

Arturia, hur står denna sig mot klassiska Yamaha och Roland? Kan man spela 80-tals sounds med Arturia?

Sen är vissa klassiska keyboards enormt stora med massa knappar. Medan Arturia är liten. Gör detta någon skillnad? Eller kan man hämta alla sounds idag från nätet och mjukvara med Arturia, men även med Roland och Yamaha?

Som sagt, jag kan inget här och har massa dumma frågor. Men vilken verkligen veta så jag gör ett bra köp. Arturia låter helt klart intressant som ett nytt modernt keyboard. Men vill försäkra mig om att inte gå miste om något här, då Roland och Yamaha tidigare varit de mest kända. Kan man koppla in moderna Roland och Yamaha till datorn också?

Som sagt, vad välja för att komma igång?
Citera
2023-11-07, 10:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Arturia, hur står denna sig mot klassiska Yamaha och Roland? Kan man spela 80-tals sounds med Arturia?

Sen är vissa klassiska keyboards enormt stora med massa knappar. Medan Arturia är liten. Gör detta någon skillnad? Eller kan man hämta alla sounds idag från nätet och mjukvara med Arturia, men även med Roland och Yamaha?

Som sagt, jag kan inget här och har massa dumma frågor. Men vilken verkligen veta så jag gör ett bra köp. Arturia låter helt klart intressant som ett nytt modernt keyboard. Men vill försäkra mig om att inte gå miste om något här, då Roland och Yamaha tidigare varit de mest kända. Kan man koppla in moderna Roland och Yamaha till datorn också?

Det som jag länkade från Arturia är mer ett nybörjare-keyboard, eller för den som vill spara plats hemma på skrivbordet. Är mindre tangenter, och det man kallar mini-keyboard. Det passar inte alla, och vissa vill ha ett fullstort keyboard (dvs. där tangenterna är i samma storlek som normala pianon).

Här har du en del varianter i olika storlekar från Arturia att välja på (men finns även en massa andra bra tillverkare som Akai, Novation, Korg, mm): https://www.arturia.com/products#hybrid-synths

Har du någon närhet till en musikbutik som du kan testa olika keyboard i, så är det nog det bästa.

Gällande de ljud som du får med så körs dessa i fallet med MIDI-keyboard på datorn eller iPad, men den mjukvara som medföljer så ingår det flera klassiska 80-tals synthar från Roland och Yamaha mflr, bla. klassiska DX7 och Jupiter 8, i Auturia Analoglab Intro: https://www.arturia.com/products/software-instruments/analoglab-intro/overview
Citera
2023-11-09, 18:45
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

Kan bli rätt dyrt att köpa synt för enbart ett visst sound.

Köper du ett Midi-Keyboard istället så kan du se det som ett piano (oftast) utan egna ljud. Ljuden du sedan vill använda dig utav (beroende på musikgenre) köper du som virtuella instrument/syntar/trummaskiner som du sedan installerar i det musikprogram du vill göra musiken i.

Dessa instrument kan du sedan använda på din keyboard.

Exempelvis Arturia V Collection 9
https://www.youtube.com/watch?v=bOicbN7HnIA
Senast redigerad av L3nn4rt 2023-11-09 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in